نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در ماجرای صدور کارت‌های بازرگانی جعلی برای افراد کم‌اطلاع و قاچاق کالا از این طریق محاکمه شود.

به گزارش مرور نیوز، در جلسه علنی امروز چهارشنبه 7 شهریور مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد قاچاق کالا و ارز حسینعلی حاجی‌دلیگانی اظهار داشت: در ماجرای عرضه ۱۸۰ هزار میلیارد دلار در بازار، مقدار زیادی دلار قاچاق شد. چه کسی باید در این زمینه پاسخگو باشد؟ رئیس کل بانک مرکزی یا معاون ارزی وی؟ رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی یا رئیس‌جمهور؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: نقش مرکز پژوهش‌ها در این گزارش چیست؟ مدت‌هاست که اثری از مرکز پژوهش‌ها وجود ندارد.

حاجی‌دلیگانی افزود: چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت در موضوع قاچاق کالا، صدور کارت بازرگانی جعلی برای افراد کم‌اطلاع و سوءاستفاده از آنها و فرار مالیاتی، محاکمه نمی‌شود؟

وی تصریح کرد: آئین‌نامه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دو سال بعد از تصویب آن در مجلس توسط دولت تهیه شد.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: چرا از مبادی گمرک ۳۰۰۰ کانتینر ظروف کریستال قاچاق شد یا ۸۰۰ تن الکل سفید که مجوز صادرات داشت، در انبارهای تهران احتکار شد؟

حبیب‌الله دهمرده: اراده‌ای برای مبارزه با قاچاق کالا وجود ندارد

در ادامه حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس در این خصوص گفت: در قاچاق عوامل متعددی دخالت دارند؛ سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار شغل به دلیل ورود کالای قاچاق به کشور از بین می‌رود. وی با انتقاد از عدم وجود اراده در مبارزه با قاچاق کالا اظهار داشت: به نظر می‌رسد اراده‌ای برای مبارزه با قاچاق کالا وجود ندارد؛ باید زیرساخت‌ها برای مبارزه با قاچاق فراهم شود. دهمرده از برخوردهای اخیر قوه قضائیه با مفسدان اقتصادی تشکر کرد و گفت: این برخوردها آثار روانی خوبی در جامعه داشته است.

در ادامه کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تذکر ماده ۷۹ قانون اساسی، نسبت به اظهارات حاجی‌دلیگانی در مورد عملکرد مرکز پژوهش‌ها واکنش نشان داد و گفت: آقای حاجی‌دلیگانی که چنین اظهارنظری را مطرح می‌کند، ارتباط زیادی با مرکز پژوهش‌ها دارد. وی ادامه داد: کمیسیون صنایع و مرکز پژوهش‌ها در ارتباط با قاچاق کالا جلسات مختلفی داشته است و مرکز پژوهش‌ها در تدوین این گزارش سهیم بوده است. جلالی خاطرنشان کرد: پیش از این گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها چاپ می‌شد اما اخیراً این گزارش‌ها در سامانه الکترونیکی قرار می‌گیرد.