رئیس مجلس از تشکیل کمیسیون زنان و خانواده استقبال کرد و تشکیل آن را نیازمند ارائه طرح ندانست وگفت: فراکسیون زنان موضوعات مهمی همچون آسیب‌های حوزه زنان بدسرپرست وبی‌سرپرست را ویژه پیگیری کند.

به گزارش مرور نیوز، علی لاریجانی امروز چهارشنبه ۷شهریورماه با اعضای کمیسیون زنان مجلس دیدار کرد و پس از استماع گزارشی از عملکرد اعضای فراکسیون زنان و  فراکسیون خانواده و دغدغه‌های نمایندگان، پیرامون موضوعات مرتبط با زنان به ایراد سخن پرداخت.

لاریجانی در ابتدای این دیدار با تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیر خم، گفت: ان‌شاءالله خداوند خیر و برکت برای شما و خانواده‌های‌تان در نظر بگیرد، زیرا عید غدیر، عید بزرگی است. در روایت آمده است "صراط" که بارها در قرآن کریم تکرار شده، به مقام ولایت تعبیر می‌شود و این نشان از اهمیت موضوع است، چراکه انسان بی‌صراط انسان رهاست و این صراط که حقیقت انسانیت است به مسئله ولایت متصل می‌شود.

خوشبختانه اعضاء فراکسیون زنان این دوره فعالیت خوبی دارند

وی گفت: خوشبختانه اعضای فراکسیون زنان مجلس در این دوره فعالیت خوبی دارند و ارزیابی من این است که خانم‌های مجلس فعال و با نشاط کار می‌کند چراکه علاوه بر اینکه کارهای خوبی در برنامه پنج ساله در حوزه زنان پیگیری شده، تلاش شما در راستای اصلاح و تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان نمود داشت، ضمن آنکه در بخش‌های مختلف قانونگذاری همچون قانونگذاری و نظارت، سوال و استیضاح جدی ورود می‌کنید که این بسیار ارزشمند است و نشان می‌دهد شما نمایندگان تیزهوش و فعالی هستید.

باید برای ازدواج در سنین پایین فکری کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به گزارش یکی از اعضای فراکسیون در مورد دیدار با مراجع تقلید درخصوص سن ازدواج با اشاره به ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی، بیان کرد: موضوع جلوگیری از ازدواج در سنین پایین بسیار مهم است که امیدوارم هر چه سریع تر طرح مرتبط پیگیری و ارائه شود، البته به خاطر دارم مرحوم پدرم در همین بحث، ملاک را رشید بودن افراد می دانست، رشید بودن به معنای آنکه فرد به لحاظ عقلی اهل تمیز و تفکیک مسائل باشد، البته باید کَفت برای این کار گذاشت اما اصل همان است لذا باید برای ازدواج در سنین پایین فکری کرد.

اقدام مناسب فراکسیون زنان در پیگیری "لایحه منع خشونت علیه زنان"

لاریجانی همچنین پیگیری "لایحه منع خشونت علیه زنان" را توسط فراکسیون زنان مجلس اقدام مناسبی دانست و گفت: در این خصوص با قوه قضاییه صحبت خواهم کرد.

تشکیل کمیسیون زنان و خانواده نیازمند طرح نیست

رئیس مجلس همچنین تشکیل کمیسیون زنان و خانواده را نیازمند طرح ندانست و توضیح داد: بهتر است اکنون که آیین‌نامه در دست اصلاح قرار دارد، پیشنهاد خود را  به کمیسیون آیین‌نامه ارائه دهید البته داشتن یک کمیسیون زنان و خانواده در کنار کمیسیون‌های دیگر خوب است بنابراین پیشنهاد خود را مدون با کمیسوین آیین نامه در میان بگذارید، البته براساس این باید برخی از مواد دیگر تغییر کند اما در کل کار خوبی است.

لاریجانی، افزود: مسئله آسیب‌های اجتماعی پیرامون زنان بسیار مهم است به‌ویژه در حوزه زنان بی‌سرپرست، بدسرپرست و حاشیه نشینی‌ها باید توجه ویژه‌ای داشت و به نظرم این موارد را ویژه بررسی و پیشنهادات را حتما پیگیری خواهیم کرد.