وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در جامعه‌ای که در آن مردم ناامید باشند، پدیده "منجی‌های ناشناخته" ظهور می‌کند و طعم تلخ این منجی‌های ناشناخته در سال‌های نه چندان دوران در کام جامعه احساس شد.

به گزارش مرور نیوز، علی ربیعی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری گفت: متاسفانه یکی از مشکلات کشور در دوره اخیر فقدان رابطه بین توده‌های مردم و قدرت است.

وی با بیان اینکه وجود احزاب قوی لازمه دموکراسی عمیق است، دموکراسی صوری و ناقص را دارای ضرر و زیان فراوان دانست.

وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در جامعه‌ای که در آن مردم ناامید باشند، پدیده "منجی‌های ناشناخته" ظهور می‌کند و طعم تلخ این منجی‌های ناشناخته در سال‌های نه چندان دوران در کام جامعه احساس شد.

به گفته ربیعی اولین عنصر موثر در پیچیدگی‌های امروز ایران تغییرات نسلی و تحولات کیفی جمعیتی است.

وی ادامه داد: وقتی به متن زندگی مردم می‌رویم، تازه متوجه دوگانگی‌های تبلیغ شده در صدا و سیما و حقیقت جامعه می‌شویم.

وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام آماری از حجم بیکاران سالیانه کشور گفت: سالی یک میلیون نفر نیروی کار وارد بازار اشتغال کشور می‌شوند  و این در حالی است که اقتصادهای بزرگ هم نمی‌تواند پاسخگوی تقاضای کار این حجم از این نیروی بیکار باشد.

ربیعی با بیان اینکه باید درباره آثار تحریم طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ صحبت شود، گفت: تهدید و تحریم پیش رویمان است و باید در خصوص چند میلیون نفری که طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ به جمع فقرای کشور اضافه شده‌اند، صحبت کنیم.

به گفته وی عدم پاسخگویی تصمیم‌گیران کشور موجب تشدید شرایط بد جاری کشور شده است.

وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد به حجم بالای مصرف انرژی در کشور گفت: ۸۰ میلیون ایرانی به اندازه یک میلیارد نفر چینی در سال مصرف انرژی دارند.

ربیعی معتقد است اعتماد زیادی طی سال‌های گذشته از جامعه از دست رفته است اما مشروعیت مدنی و مذهبی در سطح جامعه همچنان بالاست.

وی با انتقاد به از کار انداختن نهادهای قضاوت، داوری و خانواده گفت: وقتی از نهاد قضاوت، عدالت خارج نشود یا از نهاد داوری، انصاف خارج نشود، کارکرد هر دو نهاد از بین می‌رود و جامعه اعتمادش را به مجموعه نهادهای داخل کشور از دست می‌دهد. برای حل این مسئله باید وجهه کارکرد نهادها را به آنها بازگرداند.

به گفته وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی احزاب، نهادهای مردمی میانجی در بین حکومت و مردم هستند که می‌توان از طریق آنها نیازها و مشکلات جامعه را به حکومت انتقال داد و تصمیمات درست حکومت به مردم را نیز منتقل کرد.