کشورهایی که در نظر دارند از انرژی هسته‌ای برای تحقق اهداف تغییرات آب و هوای خود استفاده کنند تجربیات خود را به عنوان بخشی از فعالیت تحقیقاتی آینده از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اشتراک خواهند گذاشت.

به گزارش مرور نیوز، توافقنامه پاریس روز 4 نوامبر اجرایی شد که دولت‌ها را به محدود کردن گرمایش جهانی تا 2 درجه سانتیگراد و اگر امکان داشت تا 1.5 درجه سانتیگراد متعهد می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرنگاران اعلام کرد که این آژانس هماهنگی فعالیت‌های تحقیقاتی کشورهای عضو در زمینه ارزیابی نقش بالقوه انرژی هسته‌ای در استراتژی‌های کاهش تغییرات آب و هوای‌شان را آغاز می‌کند. این هماهنگی‌ها روش‌های تحلیلی گوناگون چارچوب‌ها و استراتژی‌ها را پوشش می‌دهد.

لورتا استانکویسیوت از بخش طرح‌ریزی و مطالعات اقتصادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سرپرستی این کار را بر عهده خواهد داشت. وی گفت: تحقیقات شامل جنبه‌هایی مانند طرح‌ریزی انرژی خواهد بود اما همچنین بر ارزیابی و اثرگذاری مکانیزم‌های حمایتی از قبیل سیاست‌گذاری‌های داخلی و نرخ‌های کربن به منظور شناسایی موانع اصلی و رویکردهای توسعه برای توجه به این سرمایه‌گذاری‌ها در تکنولوژی‌های عاری از کربن که تحت توافنامه پاریس ذکر شده بودند، تمرکز دارد.

دیوید شروپ‌شایر، رئیس بخش طرح‌ریزی و مطالعات اقتصادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ابزارهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اندازه کافی عمومیت یافته تا برای هرگونه توسعه انرژی و نه فقط انرژی هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد. برای اینکه بهترین استفاده از این ابزارها صورت گیرد، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اخیراً توافقی کاربردی را با آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر(ایرنا Irena) به امضا رسانده است. کانون همکاری بین این دو آژانس‌ سازمان ملل آفریقا بوده است اما می‌تواند به هر نقطه‌ای گسترش یابد.

وی اضافه کرد: ما به هر طریقی مجبور به توقف انتشار آلاینده‌ها هستیم. ما مجبوریم تا بسیاری از زیرساخت‌هایی که بر مبنای کربن هستند را با زیرساخت‌های حداقل انتشار کربن جایگزین کنیم و همانطور که می‌دانیم انرژی هسته‌ای حداقل انتشار کربن را دارد از این رو ما بخشی از آن زیرساخت هستیم – این خبر خوبی است.

انجمن هسته‌ای جهان نیز به طور جداگانه از آمادگی این صنعت برای همکاری در زمینه اهداف پاریس خبر داد.

این انجمن اعلام کرد، 450 نیروگاه انرژی هسته‌ای جهان الکتریسیته کافی برای جلوگیری از انتشار سالانه دو و نیم میلیون تن دی‌اکسید کربن در مقایسه با انرژی تولیدی سوخت ذغال سنگی را تولید می‌کند.

انجمن هسته‌ای جهان اضافه کرد که این صنعت هدف تامین 25 درصدی الکتریسیته جهان از طریق انرژی هسته‌ای را تا سال 2050 اعلام کرده است؛ هدفی که به ساخت 1000 گیگا وات ظرفیت جدید هسته‌ای نیازمند است.

شروپ شایر در ادامه گفت: به کشورهای عضو بستگی دارد که برای خود تصمیم بگیرند، تا چه اندازه انرژی هسته‌ای قرار است نقش داشته باشد و نقش‌ ما کمک به آنها در دستیابی به آنچه که آنها می‌خواهند انجام دهند است. بعضی از کشورها - اگر به هند و چین نگاه کنید – در کنار دیگر سیستم‌های انرژی برای حمایت از نیازهای انرژی خود و برای کاهش آلودگی و برای توجه به تغییرات آب‌وهوا به سرعت در حال رشد انرژی هسته‌ای هستند.