نمایندگان مجلس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را موظف کردند با همکاری وزارتخانه‌های صنعت و اقتصاد و بانک مرکزی و دستگاه‌های ذیربط نسبت به تهیه، اجرا و بهره‌برداری از سامانه شناسایی و مبارزه با کالا و ارز قاچاق اقدام کنند.

به گزارش مرور نیوز، در جلسه علنی امروز( یکشنبه 8 مهر ماه)  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با مواد 19، 20 و 21 موافقت کردند.

لازم به ذکر است وکلای ملت ماده 19 لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را با 186 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در نشست تصویب کردند که بر اساس این ماده، ماده (4) قانون و تبصره‌های آن حذف و عنوان «فصل دوم- پیشگیری از قاچاق» به قبل از ماده (5) قانون منتقل می‌شود.

همچنین وکلای ملت در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ماده 20 این لایحه که درباره تهیه سامانه شناسایی و مبارزه با کالا و ارز قاچاق است با 159 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 249 نماینده حاضر در نشست موافقت کردند.

به موجب ماده 20 در ماده (5) قانون بعد از عبارت (مبادله کالا و ارز) عبارت (از قبیل سامانه شناسایی و مبارزه با کالا و ارز قاچاق) اضافه و تبصره (3) آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره 3_ ستاد موظف است با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت امور اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های ذیربط به تشخیص ستاد از طریق وزارت اطلاعات به تهیه اجرا و بهره‌برداری از سامانه موضوع این ماده اقدام نمایند.

کلیه مراکز مرتبط با تجارت داخلی و خارجی کشور موظف به ارائه و تبادل اطلاعات از طریق سامانه فوق می‌باشند.

به موجب ماده 21؛ یک ماده به عنوان ماده (6) مکرر (1) قانون به شرح زیر الحاق می‌شود:

ماده 6 مکرر یک: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است به منظور ابلاغ ضوابط تجاری در فرایند‌های تجارت نظیر مقررات مذکور در آیین‌نامه مقررات صادرات و واردات و ضمائم آن، ( سامانه ضوابط و مقررات تجاری) ظرف مدت 3 ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون ایجاد، راه‌اندازی و بهره‌برداری نمایند.

این وزارتخانه موظف است آخرین ضوابط تجاری را حداکثر ظرف مدت 24 ساعت به صورت الکترونیکی و بر خط به کلیه دستگاه‌هایی که مسئولیت اعمال مقررات تجاری یا نظارت بر آن را بر عهده دارند از جمله سازمان توسعه تجارت و گمرک ابلاغ نمایند و دستگاه‌های مذکور موظفند به محض ابلاغ مقررات مذکور را به صورت سامانه سیستمی اعلام نمایند.

تبصره 1: وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است مقررات تجاری مذکور را در اسرع وقت جهت اطلاع‌رسانی به عموم مردم به طریق مقتضی منتشر نمایند.

تبصره 2: لازم‌الاجرا شدن مقررات تجاری منوط به ابلاغ در سامانه موضوع این ماده و انتشار عمومی آن است.