رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در آمریکایی‌ها این تصور ایجاد شده که با تحریم‌ها می‌توانند روی اراده ملی اثر گذارند. این تصور باطلی است.

به گزارش مرور نیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، در نشست مشترک کمیسیون کشاورزی با فعالان صنایع غذایی و کشاورزی و با حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی اظهار کرد: شرایط امروز کشور با گذشته متفاوت است. شاید در طول تاریخ بعد از انقلاب این وضعیت را نداشتیم. آمریکا تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای را دنبال می‌کند که همه جانبه بوده و موثر هم است، اما موفق نخواهد بود. باید در مقطع فعلی همه بخش‌ها چه دولت و چه بخش خصوصی هم فکر باشند.

وی تاکید کرد: در آمریکایی‌ها این تصور ایجاد شده که با تحریم‌ها می‌توانند روی اراده ملی اثر گذارند. این تصور باطلی است. خیلی از کشورها رفتارهای آمریکایی‌ها را قبول ندارند و با آن مبارزه می‌کنند. بخش‌ دیپلماسی کشور هم در تلاش است و همه بخش‌های حکومت برای حل معضل کار می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ تردید نکنید برای مجلس، دولت، دستگاههای مختلف و تمامی تصمیم‌ گیران کشور مساله تولید موضوع مهمی است. و قطعا باید برای رفع مشکلات تولید کنندگان راه حلی اندیشید. نباید اجازه داد تولید با مشکل مواجه شود.

وی با تاکید بر این که باید از فرصت صادرات به بهترین نحو استفاده کرد گفت: ما در زمان تصویب بودجه بر روی صادرات تمرکز کردیم تا بخشی از بودجه دولت تامین شود. این کار باید مورد پیگیری قرار گیرد. منابع مصوب مجلس برای پشتیبانی از صادرات باید تامین شود. لازم است کمیسیون کشاورزی پیگیری‌های لازم را داشته باشد.

لاریجانی با تاکید بر لزوم استفلاده از مشورت‌های بخش خصوصی در دولت گفت: ما در پارلمان این روند را در پیش گرفته‌ایم به طوری که از مشورت‌های بخش خصوصی در کمیسیون‌ها استفاده می‌شود  و حتی می‌توانیم در صحن هم بهره گیریم. لازم است دولت هم از مشورت‌های بخش خصوصی استفاده کند که این کار عاقلانه‌ای است اگر پیشنهادی دارید آن را ارائه دارید ما حتی آمادگی برای قانون گذاری در این زمینه را داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های مطرح شده در این جلسه درباره‌ی تامین نقدینگی و سرمایه‌ای در گردش کارخانجات گفت:‌ باید بانک‌ها را به سمتی سوق دهیم که توجه بیشتر به بخش  کشاورزی و صنعت داشته باشد. باید برای آنها الزامی شود. دولت این کار را انجام دهد یا این که ما آن را در شورای هماهنگی اقتصادی دنبال می‌کنیم. این که گفته شد باید برای سرمایه در گردش در شرایط فعلی توجه بیشتری شود و حتی یارانه اختصاص یابد حرف معقولی است. درباره‌ی موضوع برخوردهای تعزیرات نیز که در این جلسه مورد اشاره شد باید در وهله اول یادآور شوم تعزیرات برای دولت است و دولت باید هماهنگی‌های لازم را انجام دهد. البته این که کارخانه‌ای کالاهای مورد نیاز مردم را انبار کرده و وارد بازار نکند خیانت است این روند به مردم صدمه می‌زند. در عین حال برخی از اشتباهات را در تعزیرات قبول دارم باد نظم بیشتری حضور داشته باشدلازم است وزیر دادگستری دقت بیشتری داشته باشد.

لاریجانی در مورد قیمت گذاری برخی از محصولات همچون روغن، آب معدنی و محصولات پتروشیمی گفت: باید قیمت گذاری به گونه‌ای باشد که آنها دچار ضرر نشود. باید روند طوری باشد تا کارخانه‌ها سرپا بماند. مکانیزمی در پیش گرفته شود تا مشکلات کارخانجات حل شود.

رئیس مجلس درباره‌ی تک نرخی شدن ارز هم گفت: برای این که ارز دو نرخی نباشد استدلال‌های کافی وجود دارد ما هم قبول داریم که با دو نرخی شدن ارز رانت به وجود می‌آید اما شرایط بازار ما حالت طبیعی ندارد. برداشت مجموعه اقتصاددانان کشور این است که با وضع ایجاد شده در بازار غیر ثانویه معلول شرایط اقتصادی نیست و شرایط  دیگری آن را ایجاد کرده است . باید آن را سامان داد.

لاریجانی موضوع پیمان سپاری را دائمی نخواند و گفت:‌ ما در شرایط فعلی چاره‌ای جز این کار نداشتیم البته برای کسانی که صادرات به افغانستان و عراق دارند صحبت شده که با مکانیزمهایی با ارزهای بومی آن کشورها معاملات انجام دهد.

وی درباره‌ی انحصار به وجود آمده در بازار مرغ گفت: این که وزیر کشاورزی مطرح کرد که صرف انحصار در بازار مرغ وجود دارد قابل قبول نیست و نباید چنین انحصاری باشد. باید زمینه فعالیت دیگران فراهم شود. گفته شد که بیشتر انحصار بازار مرغ در دست مرغ کوثر است که پشت آن بنیاد شهید است با این وجود باید عرصه‌ی رقابت فراهم شود . سرمایه گذاران هم منع نشوند تا رقابت به وجود آید.

لاریجانی با بیان این که اجناس وارداتی باید بر اساس بازار ثانویه عرضه شود گفت: لازم است موارد مطرح شده در این جلسه در کمیسیون کشاورزی مورد پیگیری قرار بگیرد ولی شما نگران و عصبانی نباشید مشکل برای همه کشور است بدانید بقیه هم دنبال حل مشکلات هستند . بخش کشاورزی در صنایع غذایی جزو اولویتهای کشور است.