وزیر جهاد کشاورزی گفت: نهاده‌های کشاورزری ارز دولتی داشته‌اند و نوسانات ارزی ارتباطی به آنها ندارد.

به گزارش مرور نیوز، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، گفت: نهاده‌های کشاورزری ارز دولتی داشته‌اند و نوسانات ارزی ارتباطی به آنها ندارد. بنابراین در حوزه محصولات دامی و کشاورزی نه باید انتظار افزایش قیمت داشته باشیم و نه بدون توجه به هزینه‌های تولید، انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم.

وی ادامه داد: قیمت مرغ نسبت به سال گذشته، افزایش داشت که طبیعی است چون سال گذشته نهاده‌ها با ارز ۳ هزار و ۲۰۰ تومان بودند، وارد می‌شدند اما امسال با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تهیه می‌شوند. ولی درباره این نوسانات کالاهای اساسی مثل روغن، برنج، مرغ و لبنیات نباید متاثر از نرخ ارز می‌شد. چون وابسته به نهاده‌های دامی بودند. اما قیمت یکسری محصولات مانند گوجه فرنگی و سیب زمینی که متاثر از قیمت بازار بود، قطعاً کاهش قیمت ارز روی قیمت آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود. از سوی دیگر ما صادرات کشت عرصه طبیعی گوجه را موقتاً ممنوع اعلام کردیم و فقط گوجه‌های گلخانه‌ای میتوانند صادر شوند.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اجرای طرح نکاشت برنج، گفت: با اجرای این طرح در برخی استان‌ها که شاهد کشت برنج بودیم، میزان کشت برنج خیلی کاهش یافته است. درباره نکاشت الزاماتی است که در آن باید درآمد کشاورز و تولید کننده مورد توجه قرار بگیرد. در این زمینه  چغندر، کلزا و دانه‌های زوغنی در جاهایی به عنوان کشت جایگزین معرفی شده‌اند. امسال بالای ۵۰ هزار هکتار دانه های روغنی در استان گلستان داشتیم که بخشی‌ از آن جایگزین برنج شده است.