رئیس دانشگاه تهران بر ضرورت مشارکت دانشگاهها در حل مسایل و چالش‌های کشور تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که امروز از دانشگاهها از سوی مقام معظم رهبری دولت و مردم وجود دارد مشارکت این مراکز در حل مسائل و مشکلات کشور است.

به گزارش مرور نیوز، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در مراسم آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی که امروز با حضور رئیس جمهور در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، خاطر نشان کرد: بسیار خوشبختم که امسال نیز شاهد برگزاری این مراسم به میزبانی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران هستیم. در واقع حضور رئیس جمهور در مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی این سنت حسنه را هر ساله تداوم می بخشد.

وی در ادامه به موفقیت‌های دانشگاه در حوزه‌ علم و فن آوری و دیپلماسی علمی اشاره کرد و گفت: علی رغم شرایط ویژه‌ای که کشور با آن مواجه است اجازه بدهید صحبت‌هایم را با ذکر موفقیت‌ها شروع کنم. خوشبختانه تعداد دانشگاههای ایران که جزء 1000 دانشگاه برتر دنیا هستند طی 5 سال اخیر از یک یا دو دانشگاه به بیش از 20 دانشگاه در برخی از رتبه بندی‌های مختلف جهان افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه تهران همچنین خاطر نشان کرد:‌ ادامه افزایش انتشار مقالات درنشریات معتبر نمایه شده و استنادات که جایگاه شانزدهم را برای کشور به ارمغان آورده است ، گسترش همکاری‌های علمی و بین‌المللی در تهران و دانشگاهها و نهادهای علمی معتبر دنیا را می‌توان از جمله دیگر موفقیت‌های کشور در حوزه علم و فناوری به شمار آورد.

به گفته‌ی وی، موفقیت‌های دیپلماسی کشور و پیروزی در دادگاه بین‌المللی لاهه را که باعث محکومیت و انزوای دولت آمریکا در صحنه‌ی بین‌المللی شده است را نیز بایستی ارج بگذاریم و خوشحالیم که اساتید برجسته دانشگاه تهران برای به دست آمدن این موفقیت نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.

دکتر نیلی به نقش دیپلماسی علمی و عمومی هم اشاره کرد و گفت: موفقیت‌های علمی و درخشان کشور و افزایش تبادلات علمی دانشجویی و هیات علمی باعث گردیده است که تصویر مثبتی از ایران در ذهن جهانیان به ویژه متفکرین و دانشمندان کشورها شکل گیرد و قطعا این موضوع یکی از موانع اجماع جهانی علیه ایران بوده‌اند و بنابراین دیپلماسی عمومی و سیاسی از جمله توانمندیهای دانشگاهها است که می‌تواند در خدمت دیپلماسی کشور قرار گیرد.

رئیس دانشگاه تهران همچنین بر ضرورت تامین ارز و مابه التفاوت آن در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی از سوی دولت تاکید کرد و گفت: لازم است به مشکل پیش آمده تامین هزینه‌های ارزی دانشگاه برای فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری و اساتید ، تامین هزینه‌های مواد و تجهیزات دانشگاهها و شرکت در کنفرانس‌ها و موارد آن اشاره کنیم. البته تجهیزات اساسی خارج از این لیست قرار دارد. بدیهی است شرط حفظ کیفیت علمی پژوهش‌های دانشگاهها و جایگاه علمی آنها ادامه این تبادلات است. اگرچه امروز تامین کالاهای اساسی و معیشت مردم به ویژه اقشار کم درآمد از اولویت ویژه ای برخوردار هستند ولی قطعا آینده کشور و تضمین کیفیت نیروهای کارشناسی و دانشمند کشور به عنوان ستون اصلی توسعه امنیت و اقتدار کشور بستگی به کیفیت اول دانشگاهها دارد.

به گفته‌ دکتر نیلی همانگونه که همه کشور و دنیا نیز تجربه کرده است به یاد بیاوریم که حتی در زمان جنگ ارز مورد نیاز دانشگاهها تامین می‌شد. جنانچه امروز نتیجه آن را در بخش بزرگی از عملکرد دانشگاهها شاهد هستیم اگرچه تقاضای دانشگاهها تامین ارز و مابه التفاوت ریالی ارز ناشی از افزیاش قیمت آن است.

رئیس دانشگاه تهران بر ضرورت مشارکت دانشگاهها در حل مسایل  و چالش‌های کشور تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که امروز از دانشگاهها از سوی مقام معظم رهبری دولت و مردم وجود دارد مشارکت این مراکز در حل مسائل و مشکلات کشور است. این مطالبات را به فال نیک بگیریم. وظیفه خود می‌دانیم که حداکثر توان خود را در خدمت کشور و مردم خود قرار دهیم که البته فکر می‌کنیم دانشگاهها در گذشته قبلا در  تبیین مشکلات و ارائه راه حل اقدامات زیادی را انجام داده‌اند ولی کمتر مورد توجه و مطالعه سیاست‌گذاران و مجریان قرار گرفته است.

دکتر نیلی خاطر نشان کرد: من پروژه‌های زیادی مانند پروژه‌ توان افزایی جوامع محلی قلعه جنگ اشاره کرد در بازسازی فضای اجتماعی و شهری مناطق زلزله زده کرمانشاه، مطالعات جامع غرب کارون برای دستیابی به توسعه متوازن، طرح کلان مطالعه میدان ازادگان را می‌توانم مثال بزنم که توسط دانشگاه تهران اجرا شده است.

رئیس دانشگاه تهران همچنین در ادامه به حوادث دی ماه اخیر کشور و دانشگاهها اشاره کرد و گفت: خوشحال هستم که به اطلاع برسانم به عنوان یک امر فوری پس از حوادث دی ماه سال گذشته دانشگاههای سطح یک تصمیم به تشکیل خوشه‌های فکری در حوزه‌های مختلف بین اساتید فعال و علاقمند خود در برخی از موضوعاتی نظیر اقتصاد کلان مسائل پولی و بانکی، سرمایه اجتماعی، محیط زیست ، انرژی و آب و حمل و نقل گرفته است که خوشبختانه نگاههای مثبت رئیس مجلس، معاون اول رئیس جمهور و مشارکت مثبت برخی از دستگاهها مانند سازمان برنامه و بودجه باعث سرعت بخشیدن به این فعالیت‌ها شده است.

وی خاطر نشان کرد: من امیدوارم این نشست‌ها و مشارکت‌ها به نتایج ارزشمندی برای کشور تبدیل شود و نظریات صاحب نظران در عمل مورد استفاده قرار بگیرد و من مایل هستم از این فرصت استفاده کرده و برخی از کلیات نظرات مطروحه در بخشی از نشست‌ها را به طور مختصر بیان کنم. البته که این جلسات به طور منظم ادامه داشته و از کلیات گذشته، و سعی در ارائه راهکارهای عمل یبرای حل مشکلات هستند.

دکتر نیلی همچنین به تاثیر تحریم‌ها در بروز مشکلات اشاره کرد و گفت: مسائل اقتصادی موجود کشور فقط ریشه اقتصادی نداشته و تنها محصول اقدامات و سیاست‌های سالهای اخیر نیست بلکه ناشی از انباشته شده نقصان و اقدامات و سیاست‌های سالهای گذشته نیز می‌باشد . بنابراین ضمن آنکه لازم است شرایط فعلی را به شکلی بهینه مدیریت کرد و با همکاری همه قوا و مردم این مشکلات را پشت سر گذاشت اما کشور نیازمند اصلاحات اساسی در توسعه اقتصادی دارد. برای برون رفت از این شرایط لازم است راهکارهای ضروری را به کار بگیریم.

رئیس دانشگاه تهران به راهکارهای ضروری برای برون رفت از بحرانهای اقتصادی فعلی کشور اشاره کرد و گفت: ارتقاء شاخص‌های حکمرانی خوب به معنی ارتقای حاکمیت قانون ، شفافیت و عدالت و انصاف ، افزایش تعاملات بین‌المللی و افزایش وفاق ملی ؛ توجه جدی به تامین کالاهای اساسی برای عامه مردم به ویژه اقشار نیازمند، توجه جدی به امر تولید به ویژه شیوه‌های مدرن خلق ثروت که قطعا یکی از محورهای اصلی آن خواهد بود ، توقف ماشین خلق نقدینگی، طراحی و اجرای برنامه‌های جامع  حل و فصل نظام بانکی کشور و برخی موارد دیگر از جمله این راهکارها به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه تهران در پایان خاطر نشان کرد:‌ اگر مایل به افزایش نقش دانشگاهها در حل مسائل کشور هستیم و به دنبال افزایش کیفیت آموزش عالی باید اقتدار آموزش عالی در امور مانند برنامه ریزی و سیاست گذاری و نظارت را در آن برگردایم. باید فضای بهتری برای مشارکت قانون‌مند دانشجویان برای نقد سازنده فراهم کنیم و اجازه دهیم مشارکت و همفکری را در فضای دانشگاه تجربه کنند اگرچه معتقد هستم فضای مشارکت و نقد در دانشگاهها تا حد زیادی بهبود یافته است.