وزیر امور خارجه با بیان اینکه سیاست خارجی ایران مبتنی بر دیدگاه های بنیانگذار انقلاب و مقام معظم رهبری است، گفت: نباید به خاطر منافع کوچک سیاسی حوزه داخل سیاست خارجی کشور را زیر سوال برد.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرورنیوز ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه صبح امروز با حضور در سی و یکمین جلسه علنی مجلس به سه سوال جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات در خصوص علت مخالفت ظریف با برگزاری نمایشگاه هولوکاست، تغییر معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه در شرایط حساس منطقه و همچنین دور از واقعیت بودن گزارش سه ماهه وزارت از برجام پاسخ داد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه هولوکاست صرفا عاملی برای مظلوم نمایی رژیم صهیونیستی و ابزاری برای سرکوب مردم فلسطین خواهد بود، اظهار داشت: این نمایشگاه توسط بخش خصوصی برگزار می شد و من ضمن احترام به آزادی بیان معتقدم این نمایشگاه ها به ضرر ملت فلسطین است و به همین دلیل در آن شرکت نکردم.

وی درباره تغییر امیر عبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه، گفت: با توجه به آنکه کشور عمان کشور استراتژیکی در حوزه سیاست خارجی کشور محسوب می شود از این رو قرار شد امیرعبداللهیان سفیر ایران در عمان باشد و جانشین ایشان در معاونت عربی آفریقایی نیز تعیین شد؛ اما به دلیل مشکلات خانوادگی امیرعبداللهیان به ماموریت نرفت و اکنون به عنوان مشاور وزیر در وزارت خارجه مشغول به کار است.

وی ادامه داد: بر این اساس این توهین بزرگی نه تنها به دستگاه دیپلماسی کشور بلکه به نظام است که تغییر در نیروهای وزارت خارجه را نتیجه فشار خارجی بدانیم.

ظریف گزارش های سه ماهه برجام را به کمیسیون امنیت ملی را کاملا منطبق بر واقعیت برشمرد و تاکید کرد: اینکه امروز آمریکا مجبور به پاسخ دادن در قبال تعهداتش است و یا اینکه کشورهای خارجی برای برقراری روابط با ایران صف کشیده اند و یا فروش نفت به دوران قبل از تحریم افزایش یافته است از جمله واقعیات اجرای برجام است با این حال ما در این گزارش بدعهدی ها تعلل طرف مقابل در اجرای تعهدات و راهکارهای مقابله با آن را نیز عنوان کردیم.

وی اضافه کرد: وزارت خارجه یک دستگاه اجرایی است و وزیر خارجه تنها یک عضو از هیات نظارت بر برجام است که توسط رهبری تعیین شد.

ظریف در ادامه در پاسخ به سوال کریمی قدوسی که تاکید کرد گزارش های برجام تنها بازخوانی بخش هایی از برجام بوده و در آن نقض تعهدات آمریکا به شفافیت عنوان نشده است، خاطرنشان کرد: سیاست های مورد پیگیری وزارت خارجه در راستای مقاومت اسلامی است و من افتخار می کنم رمضان عبدالله، حسن نصرالله و سردار سلیمانی در تماس با من از سیاست های ایران در منطقه تشکر می کنند.

وی ادامه داد: سیاست خارجی ایران مبتنی بر دیدگاه های رهبری و امام خمینی (ره) است و بهتر است به خاطر منافع سیاسی کوچک داخلی سیاست خارجی کشور را زیر سوال نبریم.

ظریف خاطرنشان کرد: در بحث هسته ای ایستادگی مردم و شیوه مدیریت رهبری باعث شد که قدرت های جهان ضمن پذیرش حق هسته ای ایران در صدد رفع تحریم ها برآیند و به طور مسلم پذیرش و اجرای این روند برای آنها سخت است.

در پایان کریمی قدوسی از پاسخ های ظریف مجلس رای به قانع شدن داد.