امام جمعه موقت تهران گفت: اگر قرار است با توانایی و کیفیت اداره کنندگان آشنا شویم باید بودجه را مورد ارزیابی قرار دهیم چراکه ریشه مشکلات امروز به نحوه بودجه‌ریزی کشور باز می‌گردد و نظام بودجه‌ریزی بر اساس هزینه‌های کشور است.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی‌ فرد، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌ اول نماز جمعه تهران اظهار کرد: امیدوارم با آراستگی به تقوای الهی، ایمان و عمل صالح مسیر عزت و سعادت را آنگونه که شایسته جامعه اسلامی است، بپیماییم.

وی ادامه داد: درآستانه اربعین حضرت اباعبدالله قرار داریم، قیام عاشورا در سایه فریاد بلند و ماندگار حضرت زینب کبری (س) به یک حرکت حیات‌آفرین انسان‌ساز و ثبت شده در تاریخ مبدل شد.

وی با اشاره به نقش برجسته حضرت زینب (س) در حادثه کربلا تصریح کرد: نقش این بانوی بزرگ  اهل بیت‌ پیامبر اعظم در بالندگی حرکت عاشورا نقش استثنائی و کم نظیر است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه  جامعه زنان ایران با اقتدا به حضرت زینب کبری (س) بستر پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس را پدیدآوردند، تصریح کرد: ایستادگی شما زنان به این بانوی بزرگ جهان اسلام بود که این راه را تداوم بخشید.

وی با بیان اینکه امروز به ایثار زنان مومن ایران و امت اسلام نیازمندیم، خاطرنشان کرد: حضرت زینب کبری(س) امروز و راهپیمایی اربعین را می‌دیدند و حیات امت اسلام را مشاهده می‌کردند که خطاب به یزید اعلام کردند: «یزید به خدا سوگند نخواهی توانست یاد ما را از ذهن‌ها پاک کنی  و وحی ما را بمیرانی.»

جت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد ادامه داد: در آستانه شهادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) هستیم و شهادت این بزرگوار را تسلیت عرض می‌کنم و برای شما آرزوی زیارت مقبول اربعین را دارم.

وی خاطرنشان کرد: نقش بودجه در اداره کشور و تحقق سیاست‌های کلان نظام که رهبر ابلاغ نمودند کلیدی است، بودجه آیینه‌ای برای ارائه چگونگی اداره کشور است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: اگر قرار است با توانایی و کیفیت اداره کنندگان آشنا شویم باید بودجه را مورد ارزیابی قرار دهیم چراکه ریشه مشکلات امروز به نحوه بودجه‌ ریزی کشور باز می‌گردد و نظام بودجه‌ریزی بر اساس هزینه‌های کشور است.

وی خاطرنشان کرد: این نوع بودجه‌ریزی وابستگی به نفت و دولت را بزرگتر می‌کند و به رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌کنم اساس بودجه مبتنی بر عملکرد را مد نظر قرار دهید چراکه این کار انقلابی است و نوعی آینده نگری است.

امام جمعه موقت تهران با بیان این پرسش که چرا با وجود تاکید رهبرمعظم انقلاب بر قطع وابستگی به نفت، همچنان این روال بودجه ریزی ادامه دارد، تصریح کرد: این امر به دنبال آن صورت می‌گیرد که  آینده نگری نداریم.

وی با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی کشور ریشه مشکلات کشور در این نظام پر آسیب است، اظهار کرد: در بودجه سال 98 اصلاح نظام بانکی و افزایش استقلال بانک مرکزی و افزایش نظارت قانون‌مند بر بانک‌های دولتی و خصوصی  را در کنار توجه به معطوف به رشد اقتصادی و افزایش درآمد سرانه و اشتغال و در یک کلمه معطوف به عملیاتی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را مورد نظر قرار دهید.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: از تمام طرفیت‌های خود استفاده کنید تا هزینه‌ها را کاهش بدهید و بهره وری را ارتقا بدهید و هزینه‌های غیر ضروری را کاهش بدهید.

وی با توصیه مسئولان مبنی بر اینکه با مردم صادقانه صحبت کنید، خاطرنشان کرد:  بر این امر به گونه حرکت کنید تا اعتماد ساز باشد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه به طور جدی حتی یک پرژوه عمرانی جدید کلید نزنید، تصریح کرد: دولت و مجلس همراه باشید و برای دولت هزینه نتراشید و بگذارید رشد اقتصادی رخ بدهد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد:  با استفاده از تجربه موفق سال ٩٧ در واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی اهتمام داشته باشید.

وی با اشاره به ضرورت کمک گرفتن از بخش خصوصی تصریح کرد: نقدینگی را در مسیر رشد اقتصادی استفاده کنید.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه دولت استقراض از بانک‌ها را کنار بگذارد، اظهار کرد:  به مردم صادقانه بگویید منابع هزینه‌ها کجاست زیرا دست اندازی به منابع بانک‌ها به معنای افزایش نقدینگی و نابسامانی است.

وی خطاب به دولتمردان گفت: با برنامه اعلام کنید برای پرداخت بدهی‌ها نقشه راه دارید و به مردم توضیع دهید که یارانه‌ها باید هدفمند شود.

امام جمعه موقت تهران با بیا اینکه تزریق یک صد ملیارد دلار بی فایده است، خاطرنشان کرد: طبقات پایین جامعه از ثمرات این مساله بهره‌مند شده و  رانت اجازه نمی‌دهد اقتصاد مولد شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه به مردم صادقانه توضیح دهید و راه‌های اصلاح را تبیین کنید، خاطرنشان کرد: به جناح‌های سیاسی می‌گوییم اگر قرار است مچ دولت را بگیریم هیچ اقدام اصلاحی صورت نمی‌گیرد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه برای اصلاح باید با اجماع حرکت کرد، تصریح کرد: آقایان باید اعلام کنید برای اجرای سیاست‌های کلان ابلاغ رهبری باید با اجماع حرکت می‌کنید.

وی ادامه داد: دولت محترم برای تعیین بودجه کشور از چهره‌های سیاسی درون نظام و مرکز پژوهش مجلس دیوان محاسبات دعوت کنید به طوری که سازمان برنامه بودجه اعلام کند، بودجه با حمایت بانک مرکزی اقتصادانان جریان‌های سیاسی و مرکز‌های پژوهش‌های مجلس تعیین شده است.

امام جمعه موقته تهران با بیان اینکه در دولت نباید تصمیمات بخشی گرفته شود، تصریح کرد: تصمیمات بخشی موجب می‌شود  که در نظام عالی کشور شاهد بی عدالتی باشیم.تصمیمات وزرا در هیات دولت باید ملی باشد و مبتنی بر علم باشد.

وی ادامه داد: امروز آمریکا در مقابل ایران قرار نگرفته است بلکه در مقابل دو میلیارد جمعیت ایستاده است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: قطعا در این رویارویی و با استناد به سخنان رییس جمهور سابق آمریکا و اظهارات تحلیلگران غربی و شرقی این نکته را مطرح می‌کنم که امروز دوران بالندگی و روبه رشد ایران است.

وی ادامه داد: این تحریم‌ها همان کاری را خواهد کرد که دفاع مقدس کرد، دفاع مقدس امروز ماشین جنگی آمریکا را متوقف کرده است و اینکه امروز می‌گویند ایران در دوازه دقیقه می‌تواند منطقه را بگیرد حاصل این اتفاق است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ماشین جنگی آمریکا و اسرائیل به گل نشسته است، تصریح کرد: استراتژی و راهبرد ایران این است که مانع جنگ شود و نگذارد که آمریکا به اهداف خود در این زمینه دست پیدا کند. انشاءالله سایه شوم جنگ در سایه اقتدار امت اسلامی رخت ببندد.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد تصریح کرد: رژیم منحوس عربستان امروز مورد نفرت همه است و تنها مورد حمایت رئیس جمهور آمریکا است و نمی‌تواند به جنگ افروزی دست بزند.