وزیر امور خارجه کشورمان گفت: معمولا تحریم‌ها آثارشان روانی است. ما آثار روانی تحریم‌ها را از روزی که آقای ترامپ از برجام خارج شد و حتی قبل‌تر از آن یعنی هنگامی که اعلام کرد که چنین تصمیمی را دارد مشاهده کردیم و بعید می‌دانم که در 13 آبان‌ماه که این تحریم‌ها عملیاتی می‌شوند اتفاق جدیدی بیفتد.

به گزارش مرور نیوز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز دوشنبه در جریان سفر به ترکیه در جمع خبرنگاران با اشاره به اهداف سفر خود به این کشور همسایه گفت: فردا قرار است ششمین نشست مشترک وزیران امور خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه برگزار شود.

وی با بیان این‌که هدف از برگزاری این نشست‌ها گسترش همکاری‌های سه کشور در زمینه‌های مختلف از جمله ترانزیتی، اقتصادی و ایجاد همفکری بیشتر بین ایران، آذربایجان و ترکیه است، گفت: همچنین در جریان این سفر با مقامات ترکیه نیز در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو می‌کنیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری در ارتباط با قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول و پیگیری این پرونده از سوی مقامات دولت آنکارا، اظهار کرد: آنچه که در این زمینه مهم است این است که دولت ترکیه توانسته با درایت، بی‌طرفی و دقت موضوع را پیگیری کند و این قتل فجیع را از ابعاد مختلف پیگیری کند و امیدواریم در این بررسی‌ها دولت ترکیه بتواند به نتیجه قطعی در مورد عاملان این جنایت برسد.

ظریف در ادامه‌ صحبت‌های خود با بیان این‌که متاسفانه در منطقه ما انتخاب‌های غلط و روش‌های غلط از سوی برخی از کشورها فراگیر شده است چنانکه کشوری مثل عربستان سعودی و همچنین رژیم صهیونیستی احساس می‌کند که می‌توانند هر جنایتی را بدون نگرانی از عواقب آن انجام دهند، اظهار کرد: صهیونیست‌ها 70 سال است که علیه مردم فلسطین جنایت می‌کنند و متاسفانه با آنها در این ارتباط برخورد جدی نشده است. سعودی‌ها نیز در ابتدا از صدام حمایت کردند بعد از طالبان و داعش. اکنون نیز یک جنگ خانمان‌سوز علیه مردم یمن ایجاد کردند که هیچ برخورد جدی بین‌المللی با آنها به خاطر این جنایت نشده است. آنها نخست وزیر یک کشور را زندانی کردند و در این زمینه با آنها برخورد نشده است.

وی ادامه داد: این روش که منافع کوتاه مدت فردی را بر امنیت منطقه ترجیح می‌دهد باعث شده که منطقه ما در دهه‌های گذشته روی آرامش را نبیند.

ظریف در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با اجرای مرحله‌ دوم تحریم‌ های آمریکا علیه ایران از 13 آبان و آثار و تبعات آن نیز گفت: معمولا تحریم‌ها آثارشان روانی است. ما آثار روانی تحریم‌ها را از روزی که آقای ترامپ از برجام خارج شد و حتی قبل‌تر از آن یعنی هنگامی که اعلام کرد که چنین تصمیمی را دارد مشاهده کردیم و بعید می‌دانم که در 13 آبان‌ماه که این تحریم‌ها عملیاتی می‌شوند اتفاق جدیدی بیفتد.

وی با بیان این که سازوکارهایی که اتحادیه اروپا در نظر گرفته در چند روز آینده عملیاتی می‌شود، ادامه داد: البته ممکن است مقداری دیگر طول بکشد تا بتوان از این سازوکارها استفاده کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: به خاطر فشارهای آمریکا و کارشکنی‌هایی که آنها در تمام مراحل این کار داشتند انجام برخی از این اقدامات زمان بیشتری برده است.

ظریف با بیان این‌که آمریکایی‌ها در عرصه بین‌المللی منزوی هستند و هیچ کشوری به جز چند رژیم منطقه‌ای از این اقدامات آمریکا حمایت نمی‌کند، اظهار کرد: لذا با توجه به این مسائل امکان این‌که آمریکایی‌ها بتوانند به اهداف خود حتی اهداف اقتصادی‌شان از این تحریم‌ها برسند بسیار کم است و امکان این‌که آنها به اهداف سیاسی خود در این زمینه دست پیدا کنند حتما وجود ندارد.