وزیر امور خارجه ایران گفت: اعضای گروه دی8 باید به بلوک بزرگ ملت هایی که در برابر یکجانبه گرایی ایستاده و بخصوص مانع از تحقق هرگونه اقدامات غیرمسئولانه و غیرقانونی از جمله تحریم های مجرمانه علیه ایران ملحق شوند.

به گزارش مرور نیوز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با حضور در هجدهمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو D8، با تشکر از مهمان نوازی دولت ترکیه اظهار کرد: باعث مباهات اینجانب است که در هجدمین نشست شورای وزرای امور خارجه گروه دی8 در شهر زیبای آنتالیا شرکت نموده و بار دیگر این فرصت بدست آمده تا با همکاران گرانمایه خود به تشریک مساعی بپردازم. تمایل دارم قدردانی صمیمانه خود را از دولت ترکیه به پاس میزبانی گرم و مهمان نوازی سخاوتمندانه از اینجانب و هیئت همراه ابراز نمایم. همچنین از دبیرکل محترم، جناب آقای سفیر داتو کو جعفر کو شاری و همکاران ایشان برای تلاش های سخت کوشانه خود کمال امتنان را دارم.

ظریف در رابطه با دست آوردهای گروه دی8 گفت: گروه دی8 در طول مدت زمان دو دهه به تدریج به بستری ارزشمند برای ارتقای همکاری های اقتصادی موثر بین اعضای آن تبدیل شد. از بدایت امر، این سازمان از ظرفیت لازم برای تقویت جایگاه کشورهای عضو در اقتصاد جهانی، تنوع بخشی به اقتصاد اعضا، ایجاد فرصت های جدید در عرصه روابط تجاری، ارتقای مشارکت ها در فرایند تصمیم گیری در سطح بین المللی و بهبود استاندارد زندگی شهروندان کشورهای عضو برخوردار بوده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به برخی از همکاری‌های فرهنگی و تاریخی ایران- ترکیه اشاره کرد: قرابت های بسیار زیاد فرهنگی در کنار تاریخ مشترک نیز به تلاش های ما در ایجاد انگیزه ای مشترک برای توسعه اقتصادی و اجتماعی مردمان کشورهای خود کمک کرده است. بر اساس ظرفیت های این سازمان و همچنین اشتراکات خویش، گروه دی8 به مثابه بستری برای ارائه فرصت های بسیار به منظور همکاری و تحقق آرمان های مشترک خود به شمار می آید.

وی درباره نقاط قوت روابط دو ایران و ترکیه گفت: به رغم تنوع در ژئوپلیتیک زیر مناطق، آنچه باید مدنظر قرار گیرد که اتخاذ راهبردهای مطلوب برای همکاری است. نقطه قوت ما در رشد مداوم و توسعه مستمر یک بازار داخلی بزرگ است که همزمان از کارویژه های «هاب تولیدی» و «پایه مصرف» برخوردار است. ما باید قابلیت خود مبنی بر عامل ثبات زا بودن در اقتصاد جهانی پرتلاطم را به منصه ظهور و بروز برسانیم. ما همچنین باید به تقویت هم افزایی و تکمیل کنندگی یکدیگر پرداخته تا از این رهگذر بتوانیم مخاطرات و موانع اقتصادی خارجی و همچنین دیگر چالش های شناخته شده یا ناشناخته را که احتمالا در آینده با آن مواجه می شویم را تحمل نماییم. 

رییس دستگاه دیپلماسی کشور خاطرنشان کرد: ما از تهیه «نقشه راه 10 ساله همکاری اقتصادی گروه دی8 (2020-2030)» و اولویت بندی فعالیت ها ذیل این نقشه راه در حوزه های تجارت، کشاورزی، امنیت غذایی و نظایر آن استقبال می کنیم، بطوریکه این نقشه راه چشم انداز و ابزار لازم برای هدایت فعالیت های خود در سال های پیش رو را در اختیار ما قرار می دهد.

وی در رابطه با تاثیرات منفی اقدامات یک جانبه آمریکا در سطح جهانی عنوان کرد: گزارش اقتصادی اخیر صندوق بین المللی پول پیش بینی نرخ رشد پایین و رکود برای اقتصاد جهانی را کرده است. تردیدی نیست که یکجانبه گرایی و موانع تجاری و تحریم های روزافزون علت اصلی در ورای شکل گیری چنین چشم انداز منفی ای است. اقدامات تجاری یکجانبه، تحرکات تلافی جویانه و تحریم های اقتصادی می تواند اقتصاد جهانی را دچار اختلال کرده و همکاری های گسترده چندجانبه را در زمانی که به شدت نیاز به آن احساس می شود، تحت الشعاع قرار دهد. در چنین شرایطی، بیش از هر زمانی برای ما ضرورت دارد تا چند جانبه گرایی اقتصادی و بازرگانی را از جمله در چارچوب هایی نظیر گروه دی8، ارتقا و تقویت نماییم. به طور کلی، اعضای گروه دی8 باید به بلوک بزرگ ملت هایی که در برابر یکجانبه گرایی ایستاده و بخصوص مانع از تحقق هرگونه اقدامات غیرمسئولانه و غیرقانونی از جمله تحریم های مجرمانه علیه ایران ملحق شوند. 

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد حجم مبادلات تجاری بین اعضا گروه دی8 اظهار کرد: تجارت موتور توصعه اقتصادی است. ارزش مجموع حجم تجارت بین کشورهای گروه دی8 بالغ بر 100 میلیارد دلار بوده و متوسط نرخ رشد سالانه نیز 6 درصد است. با این حال، هدف تجارت داخلی بین اعضای گروه دی8، 500 میلیارد دلار می باشد که دستیابی به این هدف نیازمند تسهیلات مناسب است. ضمن استقبال از عملیاتی شدن موافقتنامه تجارت ترجیحی دی8 به منظور ارتقای تجارت درون منطقه ای بین اعضای گروه دی8، ما باید در جستجوی دیگر سازوکارهای تسهیل کننده نظیر همکاری مالی، بانکی و مکانیسم های پرداخت نیز باشیم. در چنین شرایطی، از ابتکار عمل برای تاسیس و راه اندازی «دفتر تهاتر دی8» تشکر می کنیم. با توجه به میزبانی ما از اتحادیه تهاتر آسیا از سال 1974، ما آمادگی کامل خود را برای به اشتراک گذاری تجارب با اعضای گروه دی8 به منظور دستیابی به این هدف مهم اعلام می نماییم.

 

وی درباره اقتصاد بخش خصوصی توضیح داد: بخش خصوصی در تمامی حوزه های همکاری نظیر تجارت، سرمایه گذاری، صنعت، کشاورزی، تعاملات اجتماعی و گردشگری باید مشارکت داشته باشد. ما باید بخش خصوصی را با هدف مشارکت مطلوب در فعالیت های اقتصادی و بازرگانی سازمان تشویق نماییم. بخش خصوصی می تواند نقشی کانونی در پیشبرد نوآوری، تولید ثروت، درامدزایی و اشتغال آفرینی و همچنین بسیج منابع داخلی ایفا نماید. این موارد فعالیت هایی به شمار می آیند که می تواند منتج به محو فقر و نظایر آن گردد.

ظریف درباره ما نسبت به نقش کلیدی انرژی در رشد و توسعه اقتصادی واقف هستیم و خود را متعهد به گسترش همکاری ها در این حوزه می‌دانیم. جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان را در اختیار داشته و آماده است در قالب همکاری بلندمدت، در امنیت انرژی جهانی مشارکت نموده و ظرفیت کریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق پروژه های مشترک در زیرساخت های دریایی، ریلی و جاده ای را افزایش دهد. 

وزیر امورخارجه کشورمان افزود: سرمایه انسانی عاملی کلیدی در توسعه اقتصادی به شمار می آید. اینجانب تردیدی ندارم که راه اندازی دانشگاه بین المللی گروه دی8 در شهر همدان با هدف ظرفیت سازی در میان کشورهای عضو می تواند به طور گسترده ای در توسعه منابع انسانی نقش آفرین باشد.

وی تاکید کرد:با توجه به آنکه بسیاری از اعضای گروه دی8، کشورهای ساحلی به شمار می آیند، تمایل دارم تا اضافه نمودن «اقتصاد آبی» به عنوان یکی دیگر از حوزه های همکاری را پیشنهاد دهم. برآورد می شود حجم معاملات در اقتصاد آبی بین 3 تا 6 تریلیون دلار در سال باشد و فرصت های مطلوب در اشتغال آفرینی، خدمات زیست بوم، فرهنگی، صیادی و کشت آبی فراهم نماید. از این رو، همکاری بین اعضای گروه دی8 در جهت توسعه اقتصاد آبی ظرفیت بزرگی برای ارتقای توسعه پایدار به شمار آمده و می تواند مسیر رشد اقتصادی و کاهش فقر را تقویت بخشد.جمهوری اسلامی ایران همواره در گذشته و حال خود را متعهد به تحقق اهداف گروه دی8 دانسته و حمایت های خود را این سازمان به منطور نیل به این اهداف استمرار خواهد بخشید.