رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۳ آبان به نماد مقاومت در برابر استکبار مبدل شده است.

به گزارش مرور نیوز، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق قبل از دستور با تسلیت ایام اربعین حسینی(ع)، از دولت جدید و مردم مهمان نواز عراق که در این هنگامه عظیم حسینی به زائران خدمات رسانی کردند و همچنین از وزارت کشور، نیروی انتظامی و نیروهای نظامی کشورمان که بستر حرکت عظیم مردم در سفر به عتبات عالیات را فراهم کردند، تشکر کرد.

وی با بیان اینکه ۸۰ سال است که آمریکا در امور داخلی ایران دخالت می‌کند، ادامه داد: به وفور نمونه‌هایی از دخالت‌های مقامات آمریکا در امور داخلی ایران وجود دارد. کودتای مصدق و بهره گرفتن از خائنان شکل داده شد و حکومت شاه برای چند دهه بر ملت ایران شکل داده شد.

رئیس مجلس با اشاره به بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری، گفت: رهبر معظم انقلاب روز گذشته سه واقعه مهم را در مورد این ایام توضیح دادند چه ماجرای کاپیتولاسیون و مخالفت شجاعانه امام با آن و چه حرکتهای انقلابی دانشجویان و دانش‌آموزان، هر کدام جلوه‌ای از مبارزات ملت علیه رفتارهای استکباری آمریکا را نشان می‌دهد. حدود ۸۰ سال است که دولت آمریکا در امور داخلی ایران دخالت می‌کند و نمونه‌هایی از انواع خیانت‌ها و جنایت‌ها علیه ملت ایران به وفور دیده می‌شود. کودتای آمریکا علیه دولت ملی مصدق با اختلاف‌افکنی داخلی بین سیاسیون و پول‌پاشی به مزدوران و بهره جستن از خائنان شکل داده شد.

وی افزود: حکومت دیکتاتوری وابسته شاه را برای چند دهه به ملت ایران تحمیل کرد و ماشین شکنجه و خفقان ساواک را برای کنترل مبارزان با کمک سازمان سیا و موساد راه‌اندازی کرد و در پناه این سفاکی‌ها بر ثروت ملی ایران به خصوص نفت تسلط یافتند و برای چند دهه به یغما بردند و حتی منابع نازلی که باید در ازای نفت به ایران می‌پرداختند، سیاهه‌هایی از هزینه مستشاران آمریکایی که چند دهه هزار نفر بودند ارائه می‌کردند. علاوه بر آن عملا فرماندهی ارتش در دست آنان بود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در امور سیاسی نیز شاه بدون اجازه نمی‌توانست تصمیم مهمی بگیرد. تغییر نخست‌وزیر  و وزرا با هماهنگی آمریکا بود. این وابستگی شدید نظامی، سیاسی، اقتصادی و سرکوب آزادی‌خواهان و ایجاد فضای خفقان جز سرافکندگی ملت ایران در مقابل سایر ملل و به بردگی کشاندن جامعه ایران و عقب نگه داشتن کشور نتیجه دیگری نداشت.

لاریجانی با اشاره به مخالفت امام خمینی(ره) با کاپیتولاسیون گفت: انقلاب اسلامی یک باره شرایط را زیر و رو کرد. ملت ایران آمریکا و نوکران آمریکا را از کشور بیرون کرد. وقتی آمریکا با سد ملت ایران مواجه شد و از دخالتهای آمرانه گذشته مایوس شد، دشمنی با ملت ایران را به نحو دیگری سامان داد.

وی افزود: این دسائس که در سالهای نخست انقلاب به اجرا درآمد با همه هزینه‌هایی که برای انقلاب نوپای اسلامی داشت راه به جایی نبرد لذا جنگ صدام علیه ملت ایران با حمایت و تحریک آمریکا شکل یافت و البته سایر کشورهای غربی و شوروی سابق نیز به کمک صدام شتافتند.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ملت ایران در مقابل این تهاجم وسیع ایستاد و مشکلات زیادی را تحمل کرد و بیش از ۲۰۰ هزار شهید و صدها هزار جانباز و آزاده و خسارات وسیع به اراده ملت خللی وارد نکرد. رمز توفیقات ملت در مقابل این حجم ماجراجویی متنوع آمریکا شناخت ملت از ظلم و جور شیطان بزرگ و اعتماد به تفکر و هدایتهای امام و توافق در ایستادگی در مقابل دشمن بود. گذشت زمان نشان داد که تصمیم و انتخاب مردم معقول و منطقی و برای آینده بسیار پرثمر بود. تصمیمی که به همه متجاوزان دیروز و امروز آموخت که هر کس قصد تجاوز به خاک ایران را بکند تصمیم به نابودی خود گرفته است. ملت ایران همانطور که صدام را تا مرحله نابودی تعقیب کرد هر متجاوز دیگری را نیز معدوم می‌کند.

رئیس مجلس تصریح کرد: اکنون آقای ترامپ همچون صدام قصد ستیز با ملت ایران را دارد. او می‌خواهد مستقیما ملت ایران را مورد ستم و شکنجه قرار دهد. او به ستیز به ملت ایران به خصوص کودکان و زنان ایران آمده است و عجیب است با این همه شرارت، آقای ترامپ از شعارهای ملت در مقابله با شیطنت‌های آمریکا اظهار ناراحتی می‌کند. آمریکا باید مطمئن باشد که ملت ایران امروز نیز نشان خواهد که آقای ترامپ کوچکتر از آن است که بتواند ایران را از پا دربیاورد همانطور که ملت ایران صدام را تا نابودی تعقیب کرد و همانطور که ملت ایران تروریستهای مزدور آمریکایی داعش را تا نابودی تعقیب کرد، بر جانیان کاخ سفید خسران و پشیبانی مستولی خواهند کرد.

لاریجانی ادامه داد: امروز ملتها از سلطه طلبی و اخاذی آمریکایی‌ها به ستوه آمده‌اند و به دنبال خلاصی از این دولت شر هستند. دولت نااهل و غیرمعقول فعلی آمریکا اسباب تمسخر سیاستمداران دنیا شده است حتی متحدان دیروز آمریکا دنبال راهکارهای بدیل هستند. در این میان طرحهای مالیخولیایی ایالات متحده تحت عناوین معامله بزرگ قرن یا ائتلاف راهبردی بیش از آنکه زمینه تحقق داشته باشد، بستر برای اخاذی از برخی کشورهای تحقیر شده است که آنان را با بدترین عبارات موهن نیز همراه می‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ملت نستوه ایران با تجربه گذشته راه خود را به خوبی می‌شناسد و با استقامت شکوهمند در این معرکه شیادانه آمریکا، صحنه را برای مزدوران این کشور پر هزینه خواهد کرد و با تلاش مجاهدانه به بالا بردن بهره‌وری توانمندی اقتصادی و فناورانه کشور اهتمام خواهد کرد. ضمنا ملت ایران رفتارهای برخی کشورها در منطقه را که محرک ماجراجویی آمریکا و زمینه ساز بسط شیطنت‌های رژیم صهیونیستی شده‌اند را فراموش نمی‌کنند.

وی ادامه داد: ملت ایران با رهبری‌های داهیانه آیت‌الله خامنه‌ای با همبستگی هر چه بیشتر راه حفظ عزت و استقلال را پی خواهد گرفت و در این شرایط رعایت وحدت صفوف و همگرایی قوای مختلف و جریانهای سیاسی بیش از هر زمان ضرورت دارد و امیدوارم در این شرایط حساس عقلای جریان‌های سیاسی راهبری درستی داشته باشند.

پس از سخنان لاریجانی، نمایندگان با شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل» سخنان وی را مورد حمایت قرار دادند.