رییس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: امنیت ایران زبانزد منطقه است اما دشمنان و بیگانگان دخالت می‌کنند تا این امنیت را با مشکل مواجه کنند.

به گزارش مرور نیوز، سید کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی صبح امروز در حاشیه همایش صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه، یک سرنوشت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که راهکار ثبات منطقه‌ای و انتظار از کشورهای منطقه در این راستا چیست؟ اظهار کرد: برگزاری نشست‌های مختلف در این رابطه است همچنان که برای پردازش "گفت‌وگوی تمدن‌ها" نشست‌هایی در سطح اروپا، سازمان ملل و غیره برگزار شد. امروز هم اگر در مسیر احیاء تمدن اسلامی نشست‌های مختلف برگزار شود با حضور همه کشورها بدون استثنا می‌توانیم امیدوار به موفقیت بود.

وی درباره محقق و اجرا شدن ساز و کار ویژه مالی اروپا در چارچوب اجرای برجام با بیان این که " همه امیدوارند این ساز و کار اجرایی شود" افزود: اروپا خودش هم تا به حال این قول را داده و انتظار است گام‌های عملی بردارد. بر اساس رایزنی ظریف با مقام‌های اروپایی آنها قول دادند تا پایان سال میلادی این مساله اجرا شود.

ایران همواره خواستار آزادی مردم و استقلال حکومت‌هاست 

خرازی درباره اقدامات ایران در مقابله با تروریسم اظهار کرد: ایران در صلح و امنیت و دفاع از حکومت‌های مستقر در منطقه نقش داشته است طبیعی است ایران همواره خواستار آزادی مردم و استقلال حکومت‌هاست اما معتقد است باید آرامش در منطقه برقرار شود و احیای تمدن اسلامی را در این راستا پیشنهاد می‌کنیم.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی درباره حادثه تروریستی چابهار گفت: امنیت ایران زبانزد منطقه است اما دشمنان و بیگانگان دخالت می‌کنند تا این امنیت را با مشکل مواجه کنند از جمله همین حرکات تروریستی است اما اینها تلاشی مذبوحانه است و مردم و نیروهای نظامی و اطلاعاتی ما در صحنه حضور دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته شد یک ساز وکار ویژه مالی داخلی در کشور هم راستا با سازوکار مالی اروپا ایجاد شود الان این مساله در چه حالی است؟ اظهار کرد: از این مساله اطلاعی ندارم که چه تلاش‌هایی برای سازوکار مشابه با اروپا انجام شده اما به تناسب آن باید دستگاه‌های ایرانی خود را تنظیم کنند تا بتوانند از مشکلات عبور کنند.

خرازی درباره خروج احتمالی قطر از شورای همکاری خلیج فارس گفت: البته این یک احتمال است که بخواهد خارج شود اما با این اتفاق یک هم سنخی و هم‌فکری در منطقه به وجود می‌آید بین کشورهایی که مخالف سلطه عربستان هستند، باید دید چه سازوکاری کمک می‌کند به امنیت فراگیر منطقه، رقابت‌ها خیلی نمی تواند کارساز باشد. زمان آن رسیده که به جای رقابت، همکاری را سرلوحه قرار داد و راهکار آن هم ایجاد یک سازوکار امنیت منطقه‌ای است که همه در آن نقش داشته باشند.