کارشناس مسائل منطقه گفت: ایران تنها کشوری بود که در موضوع یمن ثبات موضع داشت و ذره‌ای در حمایت از مردم یمن تردید نکرد.

به گزارش مرور نیوز، سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه در سخنرانی پیش از خطبه‌ های نماز جمعه تهران با اشاره به بررسی آخرین رویداد‌های منطقه غرب آسیا گفت: حضرت امام خمینی (ره) فرموده بودند که این قرن، قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران است و خداوند متعال اراده کرد که کاخ‌های ظلم و ستم در این عصر به تصرف بندگان مظلوم خود درآورد.

وی با اشاره به مسئله خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه گفت: روز گذشته رسما اعلام شد که آمریکایی‌ها نیروی نظامی خود را که حدود ۳ هزار نیرو هستند را از سوریه خارج می‌کنند، البته این درحالی است که همزمان آمریکایی‌ها از خارج کردن نیرو‌های نظامی از افغانستان صحبت می‌کردند که عدد نیرو‌های نظامی آمریکا در افغانستان بیش از ۲۰ هزار بوده است.

زارعی تصریح کرد: آمریکایی ها در حالی صحبت از خارج کردن نیرو‌های نظامی از افغانستان مطرح می‌کنند که ۱۸ سال گذشته آنها نیرو‌های نظامی فراوانی با هدف سیطره بر افغانستان و مهار سه قدرت رقیب آمریکا یعنی ایران، روسیه و چین نیرو‌های خود را اعزام کرده بودند.

وی با بیان اینکه تابلوی حرکت آمریکایی‌ها در افغانستان مهار طالبان بود، ادامه داد: آنها این ادعا را داشته که مانع فعالیت یک گروهک تروریستی در منطقه هستند، اما ما امروزه شاهد مذاکرات آمریکایی‌ها با طالبان هستیم با این هدف که مقر‌های آمریکا در افغانستان امنیت داشته باشند و آمریکایی‌ها بتوانند درباره مسئله خروج به درستی تصمیم بگیرند.

زارعی تصریح کرد: این اوج حقارت یک قدرتی است که وارد یک سرزمین شده، ۱۸ سال جنگیده، بیش از ۴ هزار تلفات و کشته می‌دهد و میلیارد‌ها دلار هزینه می‌کند و بعد با سرافکندگی تمام با همان گروهی که قصد براندازی آن را داشته با او وارد مذاکره می‌شود. آمریکایی در این شرایط با صراحت می‌گوید که ما نه تنها عنصر امنیت ساز نیستیم، بلکه برای تامین امنیت نیرو‌های خود هم دچار مشکل هستیم، بنابراین مذاکرات چهار جانبه‌ای که آمریکا، انگلیس، سعودی و امارتی این روز‌ها در ابوظبی دنبال می‌کنند، در واقع اعلام رسمی شکست یک ائتلاف متجاوز در منطقه به حساب می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی تفکر طالبانی در منطقه به انزوا رفته است، گفت: مذاکره آمریکا با طالبان در شرایط قدرت طالبان هم شکل نگرفته است و آمریکایی‌ها با سرافکندگی تمام با یک گروه منزوی مشغول مذاکره برای تامین خود هستند.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به بحران یمن تصریح کرد: ایران می‌تواند با افتخار اعلام کند که من تنها کشوری بودم که از ابتدای ماجرای بحران امنیتی یمن در اینکه باید در کنار ملت مظلوم یمن و در مقابل جبهه ظالم باشم، تردیدی نکردم و در طول این مدت علی رغم مسائل مختلفی که پیش آمد، ایران تنها کشوری بود که در موضوع یمن ثبات موضع داشت و ذره‌ای در حمایت از مردم یمن تردید نکرد.

ادامه دارد...