رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: ما برای دستیابی به نظام پایدار و پویا نیازمند شناسایی ضعف‌ها هستیم و هوشمندسازی فرآیند نظام تحقیقاتی از مؤلفه‌هایی هستند که در فرآیند دفاعی و زنجیره دفاعی مهم هستند.

به گزارش مرور نیوز، سردار احمد وحیدی وزیر پیشین دفاع و رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی صبح امروز  در همایش ملی زنجیره تامین دفاعی در دانشگاه عالی دفاع ملی اظهار کرد: زنجیره دفاعی از نگاه ما یک زنجیره معرفتی است، زیرا نظام علت و معلولی حاکم بر هستی است و هرکدام از آن‌ها به منبع اصلی قدرت ارتباط دارند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه اگر در زنجیره علم، جریان دانشی وجود نداشته باشد، زنجیره علم معنا ندارد، تصریح کرد: اگر دانش جدیدی را به هر زنجیره ملحق کنیم، خواهیم دید همه‌چیز متحول می‌شود و باید بدانیم که جریان دانش باید حیات‌بخش و متکامل باشد و شرط تکامل، پویایی است.

وحیدی اذعان کرد: با توجه به جایگاه علمی است که نقش‌ها تعریف می‌شوند. کسی مثل امام خمینی (ره) به خاطر جایگاه علمی، سیر تکاملی پیدا می‌کند. پس اگر زنجیره پویا باشد ارزش ذاتی افراد مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه در نظام هستی باید بتوانیم زنجیره‌ها را بشناسیم، عنوان کرد: این زنجیره تحت تأثیر عوامل مختلفی است و زنجیره ثابتی نیست و امروز محیط به شدت متغیر داریم که بر زنجیره ما تأثیر گذاشته است و کسی نمی‌تواند ادعا کند که بر زنجیره تأثیر نمی‌گذارد، لذا اگر محیط را نشناسیم قطعاً در شناخت زنجیره مشکل خواهیم خورد پس باید در شناخت زنجیره علم نگاه راهبردی داشته باشیم.

وزیر پیشین دفاع به رقابت‌پذیری محصولات علمی اشاره کرد و اذعان کرد: رقابت در حوزه محصولات می‌تواند به یک نوع رقابت استراتژیک منجر شود و این رقابت استراتژیک، تعیین کننده معادله قدرت خواهد بود و به همین دلیل تقابل‌های استراتژیک در شرایط رقابت قابل ارزیابی و تحلیل است.

وی تصریح کرد: زنجیره تأمین با زنجیره ارزش هم‌افزایی، ترکیب و زیرمجموعه هم محسوب می‌شوند.

در نظام دفاعی امروز پیش‌بینی و آینده‌پژوهی جایگاه مهمی دارد 

وحیدی با بیان اینکه ما به بازار جهانی دسترسی نداریم و از این بابت هم ناراحت نیستیم و باید زنجیره تأمین را خودمان مستقل تأمین کنیم، گفت: برای تقویت زنجیره تأمین و دست‌یابی به استقلال تأمین باید نظام آینده‌پژوه و تحقیقاتی قوی داشته باشیم، لذا در نظام دفاعی امروز پیش‌بینی و آینده‌پژوهی جایگاه مهمی دارد تا بتوانیم زنجیره دفاعی تأمین شود.

وی با بیان اینکه باید تمامی خلأ‌های موجود در زنجیره تأمین دفاعی را بشناسیم، عنوان کرد: ما برای دستیابی به نظام پایدار و پویا نیازمند شناسایی ضعف‌ها هستیم و هوشمندسازی فرآیند نظام تحقیقاتی از مؤلفه‌هایی هستند که در فرآیند دفاعی و زنجیره دفاعی مهم هستند.