معاون اول رئیس جمهور گفت: استان سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی برای توسعه است.

به گزارش مرور نیوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در بدو ورود به شهرستان ایرانشهر در جمع خبرنگاران گفت: یکی دیگر از تنگناهای اصلی توسعه استان، مساله آب است که در این سفر به صورت ویژه به آن خواهیم پرداخت.

وی افزود: مجموعه وزارت نیرو از قبل کارهای خوبی را در زمینه تامین آب استان آغاز کرده است؛ لذا بحث و بررسی در زمینه انتقال آب از دریای عمان، تامین آب رودخانه هیرمند از طریق دیپلماسی با کشور افغانستان و تامین آب شرب مردم از جمله دستور کارها و مسائل کلیدی این سفر خواهد بود.

وی افزود: بحث شن های روان و محدودیت هایی که برای مردم ایجاد کرده از دیگر مسائل قابل طرح است که البته جزو برنامه‌های اصلی دولت هم بوده و در بودجه 98 برای تامین منابع مالی مورد نیاز مالچ‌پاشی تصمیم گیری شده است.

جهانگیری گفت: استان سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی برای توسعه است.

وی افزود: این استان با دو کشور افغانستان و پاکستان مرز زمینی مشترک و با کشورهای حاشیه اقیانوس هند و دریای عمان نیز مرز دریایی مشترک دارد و علاوه بر آن دارای منابع طبیعی فراوان، نیروی انسانی تحصیل‌ کرده و پر انرژی و همچنین استعدادهای خوب است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: کسب موفقیت دانش آموزان و قبولی ۱۶ نفر در یک مدرسه در سراوان در رشته پزشکی نشان‌دهنده استعداد و بیانگر ظرفیت‌های فراوان این استان است.

جهانگیری بیان کرد: با تکیه بر این ظرفیت ها می توان به توسعه استان از مسیرهای مختلف دست یافت.

وی اضافه کرد: با در نظر گرفتن صنایع دریایی، شیلات، کشتی سازی، صنایع معدنی مرتبط با تجارت و غیره می توان جایگاه مهمی را برای توسعه استان طراحی کرد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: استان سیستان و بلوچستان با همه استعدادها و پتانسیل هایی که دارد از بسیاری از امکانات محروم مانده است و این محرومیت ها به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید کارهای بزرگتر و جدی‌تری برای این استان انجام دهیم.

وی گفت: در آغاز جشن های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و علیرغم اینکه در این ۴۰ سال در کل کشور کارهای زیربنایی و عمرانی خوبی انجام شده، اما وضعیت استان سیستان و بلوچستان به گونه ای است که باید به طور ویژه دیده شود.

اسحاق جهانگیری اظهار کرد: در این سفر بر چند موضوع اصلی تمرکز می کنیم که پیش نیاز اصلی توسعه استان است و اگر انجام نشود، توسعه هم امکان پذیر نخواهد بود.

وی گفت: در بحث زیربناها، راه، بنادر و راه آهن از جمله موارد مهم است که بر این اساس در بخش بندر تصمیمات مهمی در مرکز کشور گرفته شده و چابهار و سواحل دریای عمان در آینده مهمترین بندر و سواحل کشورخواهد بود.

وی گفت: چابهار حلقه ارتباطی کشور ما با کشورهای آسیای میانه است و با تسریع در عملیات احداث راه آهن چابهار به زاهدان و سرخس یکی از زیربناهای مهم توسعه میسر خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مسائل فرهنگی و هنری استان سیستان و بلوچستان یکی از بخش‌های مهم است که در جامعه ما مغفول مانده و این استان با توجه به سابقه قدیمی و نقش آن در تاریخ و تمدن ایران می‌تواند در زمینه مسائل فرهنگی بسیار نقش آفرین باشد.

وی گفت: در زمینه گردشگری استان از استعدادهای بی نظیری برخوردار است که در سفر به شهرستان محروم قصرقند نیز خواهیم دید و مردم ایران نیز از طریق صدا و سیما خواهند دید که چه استعدادهایی در زمینه صنایع دستی و گردشگری در آنجا وجود دارد.

وی گفت: نهادهای حمایتی تاکنون اقدامات خوبی در راستای ساخت مسکن نیازمندان و عمران و آبادانی مناطقی که محرومیت بیشتری دارند؛ انجام داده اند و در این سفر نیز که رئیس بنیاد مستضعفان هم در این سفر حضور دارند و به این مسائل به طور ویژه می‌پردازیم.

معاون اول رئیس جمهور در پایان گفت: مردم استان سیستان و بلوچستان با تلاش و پشتکاری که دارند موجب سربلندی همیشه کشور و اسلام بودند و مرزداران غیوری هستند که همواره برای امنیت و پیشرفت کشور کارهای بزرگی در تاریخ ایران انجام داده اند؛ بنابراین تلاش می کنیم در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشتغال و معیشت مردم به وضعیت مطلوبی برسد.