رئیس سابق ستاد کل نیرو‌های مسلح درباره آینده موضوع شرق فرات در عراق، گفت: بخشی که متعلق به عراق و آن بخش که متعلق ترکیه است، در اختیار این کشور قرار می‌گیرد و ایران از حاکمیت قانونی کشور‌ها دفاع می‌کند.

به گزارش مرور نیوز، سرلشکر حسن فیروز آبادی رئیس سابق ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان صبح امروز در همایش بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: غرب آسیا جایگزین واژه خاورمیانه‌ای شد که تعریف شده از سوی استعمار بود و جامع و کامل نبود.

وی ادامه داد: نقش ایران در شرایط گفتمانی امروز منطقه از لحاظ ثبات و امنیت اهمیت ویژه‌ای دارد، جمهوری اسلامی برای تامین امنیت جمعی برای همه نظرات سایر کشور‌های منطقه اهمیت ویژه‌ای قائل است.

سرلشکر فیروز آبادی درباره آینده موضوع شرق فرات در عراق، گفت: بخشی که متعلق به عراق و آن بخش که متعلق ترکیه است، در اختیار این کشور قرار می‌گیرد و ایران از حاکمیت قانونی کشور‌ها دفاع می‌کند.

وی ادامه داد: در جریان توافقاتی که تا به امروز بین سوریه، ایران عراق، روسیه و ترکیه بوده است نظر جمعی این کشورها بوده که همگی به مرز‌های قانونی تعریف شده احترام بگذارند.

رئیس سابق ستاد کل نیرو‌های مسلح درباره مذاکرات صلح افغانستان گفت: امروز طالبان در جایگاه و موضع سابق خود در افغانستان ظهور و بروز ندارد، به عنوان نیروی تروریستی عمل نمی‌کند و تلاش دارد تا به عنوان بخشی از جامعه این کشور مایل است سهمی در معادلات سیاسی این کشور داشته باشد.

سرلشکر فیروز آبادی تصریح کرد: در واقع این طالبان است که به جامعه بین المللی و قوانین آن پیوسته است و ایران در این چارچوب با طالبان مذاکره می‌کند، ایران کشور همسایه افغانستان است و به دلیل آنکه تامین امنیت، ثبات و پایداری آن برای با ما اهمیت دارد، به انجام مذاکره میان طالبان و دولت مرکزی این کشور موافقت کرده‌ایم.