مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی درخواست اولویت بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس با 149 رأی موافق موافقت کردند.

به گزارش مرور نیوز، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز  مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی درخواست اولویت بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس با 149 رأی موافق، 69 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 233نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

سیدکاظم دلخوش اباتری به عنوان نماینده درخواست کننده اولویت بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس اظهار داشت: از مجلس هفتم تاکنون در راستای استانی شدن انتخابات مجلس طرح‌های متفاوتی تهیه شده که در این زمینه بعضاً مقام معظم رهبری دیدگاه‌هایی داشته‌اند و یا اینکه شورای نگهبان با طرح‌های استانی شدن مخالفت کرده است، نهایتاً امروز با اصلاحاتی که انجام شده باز هم استانی شدن انتخابات مجلس در دستور کار قرار گرفته است.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متأسفانه به دلیل مشکلات اجرایی، مجلس به مسائل ریز اجرایی گرفتار شده و دستگاه‌های اجرایی نیز توپ را به زمین مجلس می‌اندازند که همین امر موجب کاهش کیفیت مجلس شده است.

وی افزود: در طرح استانی شدن انتخابات مجلس، کاندیداها باید نصاب لازمی از آراء را در حوزه انتخابیه و شهرستان‌های خود کسب کنند سپس با دیگر رقبایی که این نصاب را کسب کرده‌اند در سطح استان رقابت کنند.

حسن کامران دستجردی به عنوان مخالفت در اولویت قرار گرفتن طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس اظهار داشت: در انتخابات‌‌ها کاندیداها وعده اجرایی می‌دهند و این امر مردم را متوقع می‌کند.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه در صورتی استانی شدن انتخابات مجلس سیستم اربابی حاکم می‌شود، گفت: استانی شدن بار مالی دارد و خلاف اصل 75 قانون اساسی است. همچنین باید توجه داشت که مردم در شرایط فعلی به اینکه مشکلات خود را از طریق نمایندگان پیگیری کنند امیدوار هستند.

محمدجواد کولیوند به عنوان موافق در اولویت قرار گرفتن طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس بیان کرد: با توجه به اینکه انتخابات دوره یازدهم مجلس در اسفندماه 98 برگزار می‌شود و اکنون در فصل بررسی بودجه هستیم، بسیار مهم است که زمان را در نظر داشته باشیم و هر چه سریعتر این موضوع تعیین تکلیف شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی  کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تقسیم بندی کامل حوزه‌های انتخابیه در طرح استانی شدن انتخابات مجلس باقی می‌ماند، گفت: کاندیداها پس از کسب حد نصاب لازم در حوزه انتخابیه با رقبای خود در حوزه انتخابیه در سطح استان رقابت می‌کنند.

کولیوند اظهار داشت: برگزاری انتخابات به صورت استانی بار مالی به دنبال ندارد و مشمول اصل (75) قانون اساسی نمی‌شود، همچنین هزینه‌ها را کاهش داده و منجر به افزایش حضور مردم در انتخابات‌ها می‌شود. لازم است با تغییر در روند کار مجلس نمایندگان به امور ملی بپردازند و شوراهای شهر نیز تبدیل به پارلمان محلی شوند.