امام جمعه موقت تهران گفت: ما باید در جهت کاهش هزینه‌ها حرکت کنیم، مدیران شما دغدغه خانواده و فرزندان خود را دارید، فرزندان و خانواده شما در صورتی می‌توانند آینده خوبی داشته باشند که هزینه‌های کشور مدیریت شود.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام سید محمد حسن ابوترابی‌ فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران با قرائت آیاتی از سوره انفال به موضوع حیات عقلانی و معرفتی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: کسی تحت انذار پیامبر قرار می‌گیرد حیات عقلانی دارد.

وی با بیان اینکه انسانی که سخن خداوند متعال را استماع می‌کند و به مبدا معاد ایمان دارد، این انسان زنده است، تصریح کرد:  انسان زنده فردی عالم خواهد بود چراکه خشیت از خدا ثمره علم و معرفت است و این معرفتی  دستاورد عمل صالح است.

امام جمعه موقت تهران با بیان قرب به خدا هدف جامعه‌ای است که در مسیر قرآن حرکت می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر نظام جمهوری اسلامی ایران دنیای استکبار را در حیرت فروبرده و در موضع انفعال قطعی قرار داده است، دستاورد عمل صالح است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ادامه داد: این عمل صالح، دستاورد معرفت خداوند، اطاعت از پیامبر و تسلیم شدن در برابر وحی است که انسان و جامعه را متحول  و جبهه مقاومت را خلق می‌کند. 

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اقتصاد در جامعه اسلامی هدف نیست بلکه ابزار است، اظهار کرد: برای تعالی جامعه و تکامل انسان و تعالی جامعه انسانی و برای رسیدن به معرفت به اقتصاد مولد نیاز داریم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه حیات با علم مساوی است، خاطرنشان کرد: اقتصاد و توسعه برای تربیت انسانی است که در راه سیره امیرالمومنین قدم بر می‌دارد و باید 

وی با بیان اینکه ما باید برای حرکت و تعالی جامعه، استحکام و اقتدار جامعه انسانی و اسلامی به حوزه اقتصاد توجه ویژه‌ای داشته باشیم، خاطرنشان کرد: ما نیازمند اقتصاد مولد، سالم، متکی به علم و دانش بنیان به جای اقتصاد مبتنی بر نفت نیازمندیم که مجلس باید در آستانه بودجه به این حقیقت چشم بدوزد.

امام جمعه موقت تهران به  سالگرد آیت‌ الله هاشمی رفسنجانی اشاره و با ذکر فرمایشاتی از مقام معظم رهبری درباره او تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در حال بررسی لایحه بودجه است، این لایحه تبیین کننده نقشه راه کشور در طی یکسال است که برخی از تحلیلگران اقتصادی و سیاسی کشور می‌گویند نقشه راه را به ما بدهید تا ما تحلیل خود را از وضعیت حوزه‌های مختلف بگوییم.

باید در جهت کاهش هزینه‌ها حرکت کنیم

 

وی با انتقاد از ضابطه تخصیص بودجه در برخی نهادها اظهار کرد: ما باید در جهت کاهش هزینه‌ها حرکت کنیم، مدیران شما دغدغه خانواده و فرزندان خود را دارید، فرزندان و خانواده شما در صورتی می‌توانند آینده خوبی داشته باشند که هزینه‌های کشور مدیریت شود.

 

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه افزایش هزینه‌ها نمی‌تواند راه را هموار کند، تصریح کرد: نمی‌توان بدون کاهش هزینه‌های دولت به دنبال کاهش تورم باشیم.

 بودجه نقش تعیین کننده برای کشور دارد

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد درباره بودجه نقش تعیین کننده برای کشور دارد، گفت: بنده توصیه‌هایی برای دولت محترم داشتم که به نظر کارشناسان مورد توجه قرار نگرفته است، ارزیابی بسیاری از صاحب‌نظران و مرکز پژوهش‌های مجلس آن است که تفاوت‌های معنا داری بین لایحه بودجه ۹۸ با سال‌های گذشته غیر از افزایش ارقام متناسب با تورم دیده نمی‌شود.

وی افزود: اقدامات شفاف‌سازی شکل گرفته است و قدم‌هایی کوتاه برای کاهش بعضی از هزینه‌ها برداشته شده است، اما این اقدامات متناسب با تحول و تغییر و حرکت به سمت بودجه مبتنی بر عملکرد نیست، ما سخت نیازمند به تحول در این حوزه هستیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد ضمن اشاره به اینکه نگاه به نظام بودجه‌ریزی در کوتاه‌مدت تغییر کند، اظهار کرد: نکاتی که رهبر معظم در حوزه بودجه اشاره داشتند بیانگر ضرورت و اهمیت این تحول است، ما باید شاهد تحول جدی در حوزه‌های سیاست‌ها مالی پولی و نظام بانکی کشور باشیم.

وی ادامه داد: اگر سیاست‌های مالی اصلاحات ساختاری نداشته باشد، در سال‌های پیش رو با مشکلات جدی روبرو خواهیم بود، اگر سیاست‌های پولی اصلاح نشود پدیده تورم از جامعه رخت نخواهد بست، اگر نظام بانکی اصلاح نشود، رشد نقدینگی زاییده از بی‌انضباطی نظام بانکی چالش‌های جدی اقتصادی برای کشور خلق می‌کند.

باید شاهد تغییر در ساختار مالیاتی کشور باشیم

خطیب موقت نماز جمعه تهران در مورد اصلاح سیاست‌های مالی تصریح کرد: ما در این حوزه باید شاهد تغییر در ساختار مالیاتی کشور باشیم، ساختار مالیاتی کشور ساختار قابل قبولی نیست، امروز صاحب‌نظران می‌گویند که بین ۴۰ تا ۵۰ درصد در کشور فرار مالیاتی داریم که عدد بزرگی به مبلغ ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان حساب شده است.

وی با بیان اینکه اصلاح نظام مالیاتی به معنای افزایش نرخ مالیات نیست، گفت: جامعه در حال رشد و در حال رکود می‌تواند پرداخت‌های مالیاتی داشته باشد امروز در تعریف حکمرانی خوب یکی از شاخصه‌ها، نظام مالیاتی فراگیر و جامعه و عادلانه است و ما با این مسئله فاصله بسیار زیادی داریم.

دریافت مالیات باید از کسانی که سود را کسر کرده‌اند اخذ شود

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد با تاکید بر اینکه دریافت مالیات باید از کسانی که سود را کسر کرده‌اند اخذ شود، افزود: کسانی که سال گذشته ۲۰۰ تومان سود داشته‌اند و متناسب با سود خود مالیات پرداخت می‌کردند، اگر امسال یکصد تومان سود دارند مالیات متناسب را سود امسال اخذ شود، همچنین نرخ مالیاتی نباید افزایش پیدا کند.

فرار مالیاتی در کشور به معنای ستم به پرداخت کنندگان مالیات است

خطیب موقت نماز جمعه تهران با تاکید بر فرار مالیاتی در کشور افزود: فرار مالیاتی در کشور به معنای ستم به پرداخت کنندگان مالیات است، با این کار ما به قدرت رقابت در جامعه آسیب می‌زنیم و با فساد اقتصادی روبرو خواهیم شد.

وی افزود: پایه‌های مالیاتی باید افزایش پیدا کند کشور‌هایی که خود را از تورم نجات داده‌اند نگاه ویژه به پایه‌های مالیاتی خود داشته اند، ما از بسیاری از حوزه‌ها مالیات دریافت نمی‌کنیم؛ دستگاه مالیاتی کشور برای آنکه بتواند عادلانه مالیات اخذ کند، نیازمند اطلاعات است، همه دستگاه‌ها باید اطلاعات را در طبق قانون در اختیار نظام مالیاتی قرار دهند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌ فرد در ادامه گفت: در کشوری که نظام استکبار تنگناه‌هایی برای آن خلق کرده است، باید در نظام مالیاتی خود اصلاحی صورت بگیرد و اصلاح ساختار مالیاتی کشور باید در دستور اول کشور قرار بگیرد.

باید به حوزه اصلاح نظام مالیاتی به صورت جدی ورود کنند

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید به حوزه اصلاح نظام مالیاتی به صورت جدی ورود کنند، گفت: مراقب باشید مبادا یک ریال از یک برادر و یا خواهر مسلمان اضافه دریافت شود، این کار حرام است و بر خلاف موازین شرعی و قانونی است و خیانت به نظام و ملت است، همانطور که فرار مالیاتی خیانت به کشور و ملت است با این کار حقوق ضعفا تضعیف می‌شود.

وی افزود: یکی از حوزه‌های مهم برای اصلاح سیاست‌های مالی، اصلاح ساختار مالیاتی است. مرکز پژوهش‌ها به این حوزه پرداخته است و حتماً نمایندگان محترم این نکته را مورد توجه قرار بدهند و پایه‌های جدید مالیاتی را خلق کنند.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد با بیان دومین قدم برای اصلاح سیاست‌های مالیاتی گفت: کاهش هزینه‌ها باید اعمال شود. در کنار افزایش درآمد‌های واقعی باید هزینه‌ها کاهش پیدا کند، نمی‌توان بدون کاهش هزینه‌ها قدمی برداشت. کشور همسایه ما که در آغاز اصلاحات اقتصادی متوسط تورم ۶۰ درصد را تجربه می‌کرد، با مدیریت هزینه‌ها قدم‌های اصولی برداشت.

افزایش حقوق‌ها متناسب با منابع واقعی بودجه تعریف شود

خطیب موقت نماز جمعه تهران با تأکید بر اینکه باید هزینه‌ها مدیریت شود گفت: افزایش حقوق‌ها متناسب با منابع واقعی بودجه تعریف شود افزایش حقوق با دست اندازی به منابع بانک مرکزی و بقیه بانک‌ها یعنی کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم و خیانت به مردم ایران است این‌ها واقعیات اقتصادی است.

وی در ادامه گفت: مسئولین در ظاهر پیام می‌دهند که حقوق کارمندان ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده، اما در پس این پرده پیام این است که ۴۰ درصد ارزش پول شما را پایین آورده‌ایم. کاهش هزینه‌های عمومی باید جزو مسائل اصلی باشد، به طور مثال اعتبارات یک نهاد به شرح زیر است در سال ۹۳، ۷۵ میلیارد تومان مصوب مجلس برای این نهاد بوده است، با توجه به ابزار تخصیص و کمبود منابع معمولاً آن چه مصوب می‌شود تخصیص داده نمی‌شود بر همین اساس عملکرد به آن نهاد ۹۷ میلیارد تومان بوده است یعنی ۲۸ درصد رشد داشته است.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد افزود: خدا شاهد است که این گونه کشور اداره نمی‌شود نهادی که می‌خواهد برای نظام خلق قدرت داشته باشد باید مصالح و منافع ملت ایران را بداند. سال ۹۴ در رابطه با همان نهاد مصوبه آن ۱۱۵ میلیارد تومان بوده و عملکرد آن بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان بوده است این در حالی است که مملکت با مشکلات اقتصادی رو به رو است. همچنین در سال ۹۵ بودجه مصوب برای آن نهاد ۱۴۷ میلیارد تومان بوده و عملکرد آن بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان بوده است و نهایتا‍ً این نهاد در طول سال ۹۳ تا سال ۹۸ اعتبارات هزینه‌ای و اختصاصی را ۲۲۵ درصد رشد دارد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با تأکید بر اینکه ما باید در جهت کاهش هزینه‌ها حرکت کنیم گفت: مدیران محترم شما دغدغه فرزندان خود را دارید خانواده شما در صورتی می‌تواند آینده مطمئن داشته باشد که هزینه‌های کشور مدیریت شود، در برابر افزایش هزینه‌ها بایستید، این افزایش هزینه نمی‌تواند راه را هموار کند.

وی درباره اقدام سوم برای اصلاح سیاست‌های مالی گفت: دولت باید بدهی‌های خود را کاهش دهد. باید هزینه‌های دولت کاهش و درآمد‌های مشروع مالیاتی افزایش پیدا کند تا بدهی‌ها کاهش پیدا کند. ما در این چند سال شاهد رشد بدهی‌های دولت هستیم

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در رابطه با بودجه سال آینده گفت: در بودجه سال جاری برای استقراض، فروش اسناد مالی، اسناد خزانه، ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است یعنی ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه و از فروش اسناد مالی بدست می‌آید این می‌تواند برای رشد کشور و اقتصاد منشأ اثر باشد. البته اگر با نسبت صحیح نسبت به تولید ناخالص داخلی استقراض شود و در حوزه‌هایی که خلق ثروت می‌نمایند هزینه شود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: از این ۵۰ هزار میلیارد تومان استقراض، متأسفانه ۳۳ هزار میلیارد تومان را باید بابت پرداخت اصل و سود بدهی‌هایی که در سال ۱۳۹۸ سر رسید می‌شود اختصاص بدهند و این پرداخت در سال ۹۸ افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: نباید فاصله‌ای بین استقراض با تولید ناخالص داخلی به کمتر از ۴۰ درصد افزایش پیدا کند. فاصله کمتر از ۴۰ درصد خود در موضع آسیب جدی است. در قانون برنامه پیش بینی شده، تا پایان برنامه نباید این فاصله کمتر از ۴۰ درصد باشد باید بدهی‌های دولت را کاهش داد و با کاهش هزینه‌ها در این مسیر قدم برداشت.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد با اشاره به اصلاح نظام بانکی گفت: استقلال بانک مرکزی امروز مطالبه جدی مقام معظم رهبری است افزایش نظارت قانون‌مند و سیستم بانک مرکزی در بانک‌ها دولتی و خصوصی ضرورت اصلی کلیدی انقلاب به نظام است تجدید ساختار مالی و عملیاتی بانک‌ها امروز مطالبه جدی نمازگزاران جمعه است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در رابطه با درآمد‌های اختصاصی گفت: نمایندگان محترم در مجلس در مسیر واریز درآمد‌های اختصاصی به خزانه و تخصیص مجدد او قرار بردارند امروز این نیاز قطعی ما است پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر اینکه تمام درآمد‌های حاصل از نفت به صندوق توسعه واریز شود، پیشنهاد درستی است دولت اگر نیاز دارد ۱۴ میلیارد دلار برای کالا‌های ضروری از صندوق توسعه دریافت کند و اگر هزینه‌ها با منابع تطبیق نکرد مجددا می‌توانند از صندوق توسعه به صورت شفاف و با نظارت بانک مرکزی در راستای اصلاح ساختاری کشور از آن منابع استفاده کنند، اما به دنیا پیام بدهید شما در اندیشه کاهش فروش نفت هستید و همچنین در اندیشه قطع رابطه هزینه‌های جاری با منابع نفتی هستید.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس آینه را ببینند، اگر منافع ملت را ببینید خداوند در دنیای آخرت همراه شما است. در حوزه‌های انتخابی هم آبرومند خواهید بود. ملاک تصمیم نباید رأی باشد، ملاک تصمیم باید منافع بلند مدت ملت ایران، کاهش تورم با تولید حداکثری، افزایش درآمد‌های مالیاتی و کاهش هزینه‌ها باشد.