رییس سازمان انرژی اتمی خبر از آغاز طراحی سوخت مدرن ۲۰ درصد برای راکتور تهران داد.

به گزارش مرور نیوز، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: ایران برای نخستین بار موفق شد طراحی سوخت مدرن ۲۰ درصد برای استفاده در راکتور تهران را آغاز کند.

وی ادامه داد: اقدامات اولیه برای طراحی سوخت مدرن 20 درصد آغاز شده است و در آستانه آن قرار داریم، محصولی که با سوخت 20 درصد قبلی متفاوت است و شکل آن عوض می‌شود و راندمانش بالا می‌رود. هر راکتوری مانند راکتور تهران ساخته شود قادر به تامین سوخت آن از این طریق هستیم.

وی هم‌چنین گفت که تامین سوخت و ساخت اتاق کنترل از گلوگاه‌های اصلی در ساخت راکتور است و اکنون طراحی راکتور برای متخصصان کشورمان، کاری بسیار ممکن شده است.

صالحی اضافه کرد: راکتور هسته‌ای تهران تاکنون با سوخت قدیم کار می‌کرد اما سوخت مدرن، بهره‌وری راکتور را افزایش می‌دهد.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دانش هسته‌ای را مهار کرده‌ایم افزود: در دانش و صنعت هسته‌ای آن قدر پیشرفت کرده‌ایم که به جای مهندسی معکوس و استفاده از طراحی دیگران، خودمان می‌توانیم سوخت جدید طراحی کنیم که این دستاوردی بزرگ برای کشور است.

بنا بر گزارش خبرگزاری صدا و سیما، صالحی در ادامه گفت: از دیگر دستاوردهای بزرگ هسته‌ای ما این است که علاوه بر تجهیزاتی که می‌سازیم، دانش صنعت هسته‌ای را مهار کردیم و توانستیم مستندسازی کنیم به نحوی که فرمول‌های علمی را به صورت نرم‌افزاری درآورده‌ایم و پس از راستی‌آزمایی از آن برای طراحی استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از توانمندی دانشمندان هسته‌ای کشورمان در تولید ماده اولیه FDG یعنی داروی مورد استفاده در تجهیزات پت خبر داد و افزود: ماده اولیه FDG ، اکسیژن 18 است که توانستیم این اکسیژن را با خلوص 95 درصد در اراک تولید کنیم.

وی گفت: اگر مرحله هیدرولیز به پایان برسد می‌توانیم بگوییم در این زمینه خودکفا شده‌ایم و دیگر نیازی به واردات اکسیژن 18 به نرخ هر کیلو 25 تا 30 هزار دلار نیست.

صالحی تاکید کرد: توان تولید ما در این زمینه آن قدر افزایش یافته است که می‌توانیم بخشی از تولیدات‌مان را صادر کنیم که ارزآوری نسبتاً خوبی برای کشور دارد. پت اسکن تصویربرداری پزشکی هسته‌ای به منظور تولید سه بعدی تصاویر رنگی از فرایندهای عملکردی در درون بدن انسان و یکی از تجهیزات پزشکی پرهزینه برای تشخیص برخی سرطان‌ها است.