سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: براساس احکام کلی سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی شرکت‌هایی که در لیست واگذاری قرار می‌گیرند باید تا زمانی که واگذار نشده‌اند از نظر واریز یک دوازدهم سود سهام خود به خزانه همانند شرکت‌های دولتی عمل می‌کنند.

به گزارش مرور نیوز، محمد مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ کل کشور در دومین نشست خبری خود با بیان اینکه دیروز بعد از تصویب کلیات لایحه بودجه 98 در کمیسیون وارد بررسی جزییات شدیم، اظهار کرد: طبق آیین نامه داخلی کمیسیون ابتدا احکام درآمدی تصویب می‌شود و وقتی درآمد کل کشور مشخص شد ما وارد بررسی بخش‌های هزینه‌ای می‌شویم.

وی با اشاره به تبصره یک لایحه بودجه ۹۸ اظهار کرد: تبصره یک موضوع درآمد‌های نفتی است که مشخص شد ۲۰ درصد از درآمد‌های نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود و ۱۴.۵ درصد از کل صادرات نفت خام و میعانات گازی هم به حساب شرکت ملی نفت ایران واریز شود.

مفتح ادامه داد: ۱۴.۵ درصد از خالص صادرات گاز به حساب شرکت ملی گاز ایران واریز می‌شود و ۳ درصد از درآمد‌های نفتی برای مناطق نفت خیز و محروم واریز می‌شود و ما بقی در حساب خزانه داری کل کشور برای تامین هزینه‌ها واریز خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه بیان کرد: مشخص شد ۶ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت ملی نفت برای تامین قیر رایگان اختصاص یابد که در موارد هزینه‌ای برای شهرداری ها، راه‌های روستایی و نوسازی مدارس اختصاص می‌یابد. همچنین مقرر شد برای عرضه نفت در بورس حداقل ۲ میلیون بشکه نفت سبک، ۲ میلیون بشکه نفت سنگین و ۲ میلیون بشکه میعانات گازی ماهانه در بورس انرژی عرضه شود و در آنجا به فروش برسد.

وی با اشاره به اینکه تبصره ۲ لایحه بودجه ۹۸ هم درباره واگذاری‌هاست، گفت: در مواردی که شرکت‌های دولتی در لیست شرکت‌های واگذاری قرار داده می‌شوند پیش از این خصوصی تلقی می‌شدند، اما اکنون براساس حکم کمیسیون تلفیق و براساس احکام کلی سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی شرکت‌هایی که در لیست واگذاری قرار می‌گیرند باید تا زمانی که واگذار نشده‌اند از نظر واریز یک دوازدهم سود سهام خود به خزانه همانند شرکت‌های دولتی عمل می‌کنند.

مفتح تاکید کرد: مصوبه مهم دیگر این کمیسیون این بود که دولت مکلف شد تا در سال ۹۸ دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را به بخش خصوصی واگذار کند.