رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، رقابت در فضای پسا تحریم را نیازمند داشتن بنگاه های کارآمدتر، باانصاف‌تر، شفاف‌تر و آماده‌تر دانست و گفت: اقتصاد ایران به مدیرانی نیاز دارد که خود را برای مسابقه شفافیت آماده کرده باشند.

به گزارش مرور نیوز، محمد نهاوندیان روز سه‌شنبه در همایش «صندوق‌های بازنشستگی، تنگناها و راهکارها»، رقابتی شدن و ثبات را دو ویژگی فضای جدید اقتصاد ایران برشمرد و افزود: موضوع بیمه‌های اجتماعی یکی از مبرم‌ترین مسائل اقتصادی، اجتماعی و امنیت ملی کشور است.
وی اظهار داشت: حاصل اندیشه‌ورزی‌های این همایش بتواند بر تصمیم‌گیری مبتنی بر تحقیق و مدیریت‌های هدفمند با هدف‌پایدارسازی سیاست‌های اجتماعی کشور، مؤثر باشد.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با تأکید بر اهمیت تأمین اجتماعی در حیات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور، گفت: توجه به ضرورت این اهمیت در فرهنگ عمومی و سیاست‌گذاری‌های جامعه هنوز نیاز به اقدامات فراوان دارد.
نهاوندیان خاطرنشان کرد: فاصله عمیقی میان نظر کارشناسان اقتصاد، بیمه، تأمین اجتماعی و حساسیت و دقت‌نظر آنان درباره جدیت مسایل مربوط به بیمه های اجتماعی با نظر مدیران و عامه سیاست‌گذاران و اهل قلم در مسائل اقتصادی و عمومی وجود دارد و با توجه به این نظرات در می‌یابیم میزان توجه عمومی نسبت به این حوزه، کمتر از آن چیزی است که باید وجود داشته باشد.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز اقتصاد ایران در شرایط جدیدی قرار گرفته، اظهار داشت: اگر شرایط کنونی را با وضعیت سه سال پیش مقایسه کنیم، در می‌یابیم مؤلفه‌های این اقتصاد که از نظر تحلیلگران داخلی و خارجی هم دور نمانده، متفاوت از گذشته است.
نهاوندیان ادامه داد: از منظر کلان سیاست‌گذاری در حوزه بیمه اجتماعی و نیز از نگاه مدیریت خرد بنگاه‌های وابسته به این حوزه، آمادگی و چالاکی جدی برای حضور و استفاده از این فضا ضروری است.
سرپرست نهاد ریاست جمهوری افزود: این همایش علاوه بر تأکید بر اهمیت بیمه‌های اجتماعی، باید این ظرفیت را داشته باشد تا شرایط را برای حضور و استفاده از فضای جدید اقتصاد ایران آماده‌تر کند.
نهاوندیان رقابتی شدن و ثبات را دو ویژگی فضای جدید اقتصاد ایران، دانست و گفت: فضای پساتحریم در اقتصاد ایران به معنای، فضای رقابت‌های سالم بوده و برداشته شدن تحریم‌ها به معنای آن است که انحصارها پایان و محدودیت‌ها کاهش یافته و مسابقه برای پنهان‌کاری باید به مسابقه شفافیت تبدیل شود.
وی خاطر نشان کرد: هنگامی که عوامل محدودکننده در مسیر صادرات ایران برداشته می‌شود، صادرکننده و به تبع آن تولیدکننده ایرانی خود را در میدان رقابت جهانی می‌یابد و باید برکیفیت کالای خود افزوده و هر روز به فکر نوآوری بوده و قیمت محصول خود را به هر شکل رقابتی کند و این به معنای تغییر کامل میدان رقابت است.
نهاوندیان ادامه داد: در حالی که در شرایط قبل، کالا به هر کیفیت و قیمتی که تولید می‌شد، مصرف‌کننده با توجیه وجود شرایط تحریم و عدم امکان دسترسی، مجبور به پذیرش و دریافت کالا بود.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اضافه کرد: در اقتصاد ملتهب و با تورم دو رقمی، اولاً برنامه‌ریزی برای میان‌مدت و بلندمدت در بنگاه‌های اقتصادی ممکن نبود و ثانیا ناتوانی‌های بنگاه بوسیله درآمدهای مبتنی بر تورم پوشانده می‌شد.
نهاوندیان یادآور شد: بسیاری از درآمدها در گذشته حاصل ابتکار و نوآوری جدید نبود، بلکه کافی بود جنسی خریداری شده و مدتی نگهداری شود تا با بالارفتن قیمت‌ها در عملکرد بنگاه‌ها افزایش درآمد مشاهده شود و این درآمدهای مبتنی بر تورم، درد پنهان اقتصاد ایران بود.
وی اظهار داشت: امروز که شرایط با ثبات و مهیا شده است، برخی بنگاه‌ها و بخش‌هایی که در طول سال‌ها، به درآمد مبتنی بر تورم عادت کرده بودند، احساس فشارهای ساختاری می‌کنند؛ چرا که باید فناوری خود را نو کرده و تحرک بیشتری داشته باشند.
نهاوندیان افزود: امروز مدیر بنگاهی که می‌خواهد در مسابقه رشد پایدار به سمت عزتمندی اقتصاد ایران و حضور در اقتصاد جهانی مشارکت داشته باشد، باید خود را با فضای جدید رقابتی باثبات در اقتصاد پسابرجام و پساتحریم در ایران وفق دهد.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه توفیق ملت ایران تنها در برجام و شکستن تحریم‌ها نبود، خاطر نشان کرد: پیش از آنکه تحریم‌ها علیه ملت ایران برداشته شود، حرکت جدی و اطمینان‌بخشی برای ایجاد ثبات در اقتصاد ایران آغاز و روند کاهش تورم شروع شد و به طور مستمر و با ثبات ادامه پیدا کرد.
نهاوندیان با تأکید بر اینکه باید در فضا و سیمای جدید اقتصاد ایران نقش بیمه‌های اجتماعی، ‌در سطح سیاست‌گذاری کلان و مدیریت بنگاه‌ها لحاظ شود، گفت: ویژگی مدیریت در صندوق‌های تأمین اجتماعی این است که هم نگاه به سوددهی داشته باشد و هم به امنیت سرمایه بنگرد، لذا صندوق‌های بیمه اجتماعی معمولاً محتاط‌ تر عمل کرده و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه نیز با توجه به این ویژگی با آنان گفت وگو می‌کند.
وی خاطر نشان کرد: باید در سطح سیاست‌گذاری کلان در مدیریت میان‌مدت و بلندمدت اقتصاد ایران توجه کنیم که یک وجه حفظ آرامش و امنیت در سطح کلان اقتصاد تکیه به این دارد که تأمین اجتماعی از ثبات مهم و پایداری برخودار باشد.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه متأسفانه به دلیل کم‌توجهی‌های گذشته، تکیه صندوق‌ها به طور مرتب به بودجه دولت افزایش یافته و از 36 درصد در سال 87 به 58 درصد در سال 95 رسیده است، گفت: این روند سالم نیست و باید کاری کنیم تا صندوق‌ها بتوانند با کفایت تدبیر کرده و به توجیه اقتصادی لازم خود بازگردند.
نهاوندیان یادآور شد: حقوق مستمری و هزینه درمان پرداختی صندوق‌های بازنشستگی و بیمه سلامت کشور در سال 94، حدود 120 هزار میلیارد تومان و تقریبا معادل 40 میلیارد دلار بوده در حالی که کل درآمد ارزی کشور از محل فروش نفت، 27 میلیارد دلار بود.
وی اظهار داشت: این آمار، نشان از بزرگی این بخش مهم در کشور دارد و ایجاب می‌کند تا در سیاست‌گذاری‌های کلان در مجلس و دولت به طور مستمر توجه عمومی ما به تأمین اجتماعی جلب شود و زمانی که هزینه‌ها را افزایش می‌دهیم، دقت کنیم که منبع تأمین آنها از کجا است.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری افزود: همچنین مدیران مرتبط با این صندوق‌ها در سطح خرد و مدیریت بنگاه‌های اقتصادی وظیفه مضاعفی دارند، چرا که امانت‌دار جمع عظیمی از کارگران، کارمندان و بازنشستگان بوده و رعایت امانت را بیش از زمانی که یک بنگاه مالک خصوصی دارد، باید رعایت کند و به همین دلیل بار مسئولیت آنها بسیار سنگین است.
نهاوندیان با بیان اینکه صندوق‌های بیمه اجتماعی به دلیل آنکه در کلیت اقتصاد سهم دارند، طبیعتاً در اجرای سیاست‌های اقتصادی کشور نیز مسئولیتی مضاعف دارند، گفت: این صندوق‌ها دولتی نیستند، اما باید به عنوان یاوران دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی نسبت به دیگران پیشتاز باشند.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه امروز به بنگاه‌های کارآمدتر، باانصاف‌تر، شفاف‌تر و آماده‌تر برای حضور در فضای رقابتی، نیاز داریم، ادامه داد: این چهار ویژگی‌ مربوط به یک بنگاه آماده برای حضور در فضای پسابرجام و پساتحریم در اقتصاد ایران است.
نهاوندیان تصریح کرد: امروز اقتصاد ایران به عنوان یک اقتصاد رقابتی باثبات به مدیرانی نیاز دارد که خود را برای مسابقه شفافیت آماده کرده باشند. مدیری که یک قدم پا را فراتر نهاده و حساب‌های شفاف خود را به همه ذی‌نفعان نشان دهد.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه حرف اول و آخر را در فضای امروز اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و سیاست ایران شفافیت می‌زند، گفت: نباید در شفافیت قایل به تبعیض باشیم. اگر کسی از دیگران مطالبه شفافیت می‌کند باید خود برای پاسخگویی به مردم، ذی‌نفعان و افکار عمومی، آماده‌تر باشد و نمی‌توانیم در شفافیت برخورد دوگانه داشته باشیم چرا که موجب هدر رفت منابع ملی خواهد شد.
نهاوندیان اظهار داشت: بنگاه کارآمد، باید آماده باشد تا در فضای رقابتی به او نمره بدهند. نمی‌شود زمانی که بیرون بازی هستیم، شعار رقابت سر بدهیم، اما به محض ورود به بازار، مانع از حضور دیگران شویم.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری افزود: فضای رقابتی به معنای آن است که آمادگی خود را برای حضور در مسابقه در تمامی سطوح محلی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام کنیم.
نهاوندیان با بیان اینکه لازمه توانمند شدن این است که همه سیاست‌های حمایتی، هدفمند، زمان‌دار و منصف باشند، خاطر نشان کرد: مدیران بنگاه‌های عمومی غیردولتی در عین حالی که باید بنگاه خود را سودآور کنند، اما این وظیفه را هم دارند که عرصه را برای بخش خصوصی تنگ نکنند، چرا که اگر بخش خصوصی توانا داشته باشیم اقتصاد نیز توانا خواهد بود.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری افزود: هیچ‌کس نباید خود را خارج از این مجموعه تصور کرده و فکر کند که می‌تواند در آن شرایط برای خود رشد، امنیت و رفاه داشته باشد، بلکه همه باید کمک کنیم تا رشد پایدار در کشور شکل بگیرد و در این راستا مدیر یک بنگاه عمومی این وظیفه مضاعف را دارد تا مراقبت کند کار او آسیبی به کار دیگران نزند. 
نهاوندیان با اشاره به اینکه در مسیر رقابت‌های اقتصادی راه دیگران را بستن افتخاری ندارد، گفت: اگر کمک کردیم که رقبایمان هم سخنی گفته و ارایه نظر و ابتکار کرده و سپس در آن مسابقه منصفانه برنده شویم، افتخارآمیز است.
وی با تأکید بر اینکه عزت آینده ما در این است که همگرایی و هم‌افزایی را بر نفع شخصی ترجیح دهیم، گفت: امروز بدخواهان کشور و ملت، انسجام ما را هدف گرفتند و همه باید بکوشیم هم در اقتصاد و هم در دیگر عرصه‌های حیات اجتماعی، همبستگی، همگرایی و هم‌افزایی خود را افزایش دهیم.