رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت توجه کشورهای اروپایی بر اتخاد سیاست های مستقل گفت: موضوعات منطقه از نظر ایران بی تردید راه حل نظامی ندارد و باید برای دستیابی به راه حل سیاسی و ایجاد صلح و ثبات در منطقه تلاش و همکاری کرد.

به گزارش مرور نیوز، علی اکبر ولایتی روز سه شنبه در دیدار خانم هانیکا سودر قائم مقام وزیر خارجه سوئد افزود: جمهوری اسلامی ایران در این زمینه آمادگی همکاری با کشورهای علاقه مند دارد.
وی تصریح کرد: جنایت هایی که امروز بر علیه دولت ها و ملت های معلوم این منطقه اتفاق می افتد در تاریخ بی نظیر است و البته کشورهای منطقه در مقابل طرح ها و توطئه تفرقه افکنانه که به دنبال تجزیه کشورهای این منطقه است، ایستادگی خواهند کرد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت گسترش فعالیت های دو جانبه اظهارداشت: روابط تاریخی و مهمی میان دو کشور برقرار است و همکاری ایران و سوئد بسیار قدیمی است که امیدوارم با رفت و آمدهای مقامات دو کشور شاهد تقویت روابط در همه زمینه ها باشیم.
قائم مقام وزیر خارجه سوئد هم با تاکید بر جایگاه و اهمیت ایران در منطقه و روابط دو جانبه به برخی از مشکلات حوزه اروپا اشاره کرد.
سودر گفت: موضوع مهاجرین که شما تلاش زیادی در این زمینه داشته اید و به آن ارج می نهیم از جمله مشکلات جدی کشورهای اروپایی است.
وی اظهار امیدواری کرد با استفاده از تجربیات ایران بتوانیم در این زمینه اقدامات مناسبی را به انجام رسانیم.
در ادامه این دیدار در خصوص برخی موضوعات روابط دو جانبه و همکاری های منطقه ای تبادل نظر صورت گرفت.
قائم مقام وزیر خارجه سوئد که برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است تاکنون با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل و حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه و علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت و گو کرد. 
قرار است نخست وزیر سوئد بزودی به تهران سفر کند و در جریان این سفر چندین سند همکاری بین طرفین امضا می شود.