رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بر عزم ایران برای تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی با جمهوری آذربایجان و نیز ضرورت حل مسالمت آمیز مناقشات منطقه ای تاکید کرد.

به گزارش مرور نیوز، سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که در صدر هیات عالی رتبه نظامی به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان سفر کرده است، امروز با «اکتای اسداف» رییس مجلس ملی این کشور دیدار کرد.

باقری در این دیدار، با تاکید بر عزم ایران برای تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی با جمهوری آذربایجان و نیز ضرورت حل مسالمت آمیز مناقشات منطقه ای، بار دیگر حمایت ایران از تمامیت ارضی و مصونیت مرزهای جمهوری آذربایجان را یاد آور شد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ضمن ابلاغ سلام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان، تعمیق روابط بین مجالس دو کشور را مهم خواند و گفت: توسعه هر چه بیشتر روابط دو ملت، در شرایط موجود ضروری است.

اسداف نیز در این دیدار، جمهوری آذربایجان و ایران را کشورهای دوست خواند و با اشاره به مشترکات تاریخی، فرهنگی و دینی اظهار کرد: برای تعمیق روابط بر مبنای حسن تفاهم و با تکیه بر این ارزش‌ها شرایط خوبی وجود دارد.

رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان نقش مهم و اراده سیاسی سران دو کشور در توسعه همکاری ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: در پنج سال اخیر روسای جمهوری دو کشور 12 بار دیدار کردند و مذاکرات انجام گرفته در سفر های متقابل سران ایران و جمهوری آذربایجان در جهت منافع ملی دو ملت بود.

اسداف تصریح کرد: گفتمان سطح بالا در عرصه سیاسی به روابط اقتصادی جمهوری آذربایجان و ایران نیز تاثیر مثبت گذاشته و حجم گردش تجاری میان دو کشور از 257 میلیون دلار در سال 2017 به 400 میلیون دلار در 9 ماه سال 2018 میلادی رسیده است.

وی ادامه داد: با راه اندازی دالان حمل و نقل شمال – جنوب تحولات اساسی در روابط تجاری دو کشور امکان پذیر خواهد بود.

رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت های کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور برای رسیدن به اهداف پیشرو تاکید کرد.

اسداف با اشاره به این که روابط بین پارلمانی جمهوری آذربایجان و ایران در سطح بالا قرار می گیرد، دیدار و مذاکرات انجام گرفته در سفر اخیر خود به تهران را مهم عنوان کرد.

وی ضمن تقدیر از فعالیت گروه دوستی پارلمان جمهوری آذربایجان و ایران، گفت: دیدارهای مرتب نمایندگان پارلمان دو کشور در قالب نهادهای بین المللی از نظر بررسی مسایل مورد علاقه متقابل از اهمیت خاص برخوردار است.

رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان، با اشاره به مسائل منطقه قفقاز جنوبی، بر حل عادلانه مناقشات منطقه ای تاکید کرد.