وزیر کشور گفت: وضعیت اجتماعی کشور در شرایط خاصی است، اگر فقدان عدالت اجتماعی داشته باشیم و یا هر نوع برتری برخلاف قانون‌ شایستگی وجود داشته باشد، تبعیض به وجود می‌آید و در این شرایط شاهد رضایتمندی و مشارکت حداکثری نخواهیم بود.

به گزارش مرور نیوز، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز در همایش ملی معماری دفاعی امنیتی نظام اسلامی در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴، طی سخنانی با موضوع «انسان، مردم و امنیت» به جایگاه انسان در نگاه ساختارگرایانه اشاره کرد و اظهار کرد: انسان کامل موجود عزیز خلقت و عالم هستی و کمال گرا و غایت اندیش است.

وی با بیان اینکه «باید بدانیم وقتی حرف از مردم می‌زنیم، آنها دارای چه جایگاهی هستند، افزود: مولفه‌های امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مولفه‌هایی هستند که می‌توانند قابلیت انسان را به فعلیت برسانند. ما نیز به عنوان جمهوری اسلامی می‌خواهیم حکومتی را ارائه کنیم که در آن انسان در امنیت کامل زندگی کند.

وزیر کشور با تاکید بر لزوم توجه به امنیت در برنامه‌ریزی، خاطرنشان کرد: در شرایط امن است که علم و صنعت و تکنولوژی می‌تواند رشد کند و ما نمی‌توانیم دم از امنیت بزنیم، در حالی‌که نتوانسته ایم مردم را اقناع، همراه و راضی کنیم. رهبری امام خمینی مبتنی بر رهبری الهی بود و ما باید بدانیم وقتی حکومتی ایجاد می‌کنیم، باید غایت اندیشی انسان را مورد توجه قرار دهیم و به عنوان یک حکومت وظیفه داریم تا در اقناع سازی، همراه سازی و راضی کردن مردم تلاش کنیم.

رحمانی فضلی اظهار کرد: اگر مردم احساس کنند شرایط سیاسی کشور به گونه‌ای است که امکان حضور سیاسی برای همه وجود دارد، با مشارکت واقعی مردم مواجه می‌شویم و می‌توانیم این مشارکت سیاسی را به جریان تعمیق بخشی اهداف نظام تبدیل کنیم، اما اگر مردم احساس کنند که توزیع قدرت عادلانه نیست و حضور در قدرت نیازمند رانت است، حتما در حوزه سیاسی رضایتمندی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه وضعیت اجتماعی کشور در شرایط خاصی است، افزود: اگر فقدان عدالت اجتماعی داشته باشیم و یا هر نوع برتری برخلاف قانون‌ شایستگی وجود داشته باشد، تبعیض به وجود می‌آید و در این شرایط شاهد رضایتمندی و مشارکت حداکثری نخواهیم بود.

وزیر کشور در ادامه به راهبردهای رهبر انقلاب در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: ایشان در حوزه آسیب های اجتماعی طی هفت جلسه با حضور مسئولان مختلف، برنامه ریزی کردند و تقسیم وظایف ملی صورت دادند و راهبردها را مشخص کردند.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه در دفاع و امنیت دشمن برای ما اصالت ندارد، بلکه اصالت ما دفاع از جامعه اسلامی است، خاطرنشان کرد: یک جامعه موحد و مومن همیشه با دشمنانی مواجه است اصالت که باید در مقابل او محکم بایستد و با او مقابله کرد.

وی در پایان با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته همواره تهدیدات و تهدیدکنندگان متفاوت داشته‌ایم اما آمریکا همواره یکی از تهدیدکنندگان ما بوده است، اظهار کرد: امروز بعد از چهل سال استکبار جهانی همه راه‌های رفته شده را طی می‌کند، اما مردم و انقلاب ما از اتفاقات گذشته تجربه آموخته‌اند و بسیار قدرتمند تر شده اند و ما باید آمادگی کامل برای دفاع از حقانیت‌مان را داشته باشیم.