عباسعلی کدخدایی در نشست خبری در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، گزارشی از مصوبات مورد بررسی در شورای نگهبان ارائه داد.

به گزارش مرور نیوز، سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به دو مصوبه اعاده شده از سوی شورای نگهبان، بیان کرد: یکی استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی است که یک نوبت برای شورای نگهبان ارسال شده بود که با ایرادات شورای نگهبان مواجه شد و مجددا مورد بررسی قرار گرفت. نظر شورای نگهبان این بود که علی‌رغم اصلاحات ایرادات همچنان باقی است. همچنین محدود کردن نظر شورای نگهبان مغایر اصل ۹۹ است؛ بنابراین ایراد قبلی شورای نگهبان به قوت خود باقی است.

کدخدایی خاطرنشان کرد: یک ابهام جدید با رفع ابهام قبلی به وجود آمده است. دو تاریخ در این مصوبه تعیین شده که یک تاریخ ذکر شده در مصوبه بعد از بررسی صلاحیت‌ها و تاریخ دوم بعد از اعلام صحت انتخابات است که اعضای شورای نگهبان از این جهت آن را واجد ابهام دانستند و به مجلس اعلام شد که پس از رفع ابهام اظهارنظر می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: مصوبه دیگر لایحه تاسیس و اداره مراکز آموزش و پرورش است که یکی دو نوبت برای شورای نگهبان ارسال شده بود. دارای مغایرت‌ها و ابهام هایی بود از این جهت باز برای مجلس اعاده شد و علیرغم اصلاحات به عمل آمده در دو بند ایراد فقهای شورای نگهبان باقی ماند و مجددا به مجلس فرستاده شد تا رفع ایراد شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه یک مصوبه در خصوص لایحه تصویب احکام و مصوبات بیست و پنجمین کنگره اتحادیه جهانی قدس داشتیم علی رغم اینکه در این مصوبه ایراد شرعی نداشتیم اما به دلیل اینکه از واژگان غیرفارسی به صورت مکرر استفاده شده بود ایراد اصل ۱۵ قانون اساسی هم نسبت به آن وارد دانسته شد و همراه با چند تذکر به مجلس اعاده شد.  این سه مصوبه ای بود که از سوی مجلس دریافت کرده بودیم و اعمال نظر شد.

کدخدایی اضافه کرد:‌ تعداد ۵ نامه که از سوی دیوان عدالت اداری برای ما ارسال شده بود در جلسه فقهای شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و عدم مغایرت‌ها با موازین شرع به دیوان عدالت اداری اعلام شد.