رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ممکن است کشور‌های غربی با ما به مشاجره بپردازند، اما پذیرفته‌اند که ایران به هیچ عنوان حاضر نیست تا عزت خود را حراج کند.

به گزارش مرور نیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در مراسم افتتاح نمایشگاه ملی دستاوردهای انقلاب ، اظهار کرد: تلاش‌های ملت ایران در سال‌های گذشته قابل ارائه در یک نمایشگاه نیست و تنها نمونه‌ های آن در این نمایشگاه نمایان شد.

وی افزود: باید در نظر بگیریم که ۴۰ سال پیش زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید ایران چه وضعیتی داشت و امروز با همت ملت ایران به کجا رسیده‌ایم آن وقت متوجه خواهیم شد که حرکت ملت ایران زلزله‌ای بزرگ بود چراکه ایران پایگاه عملیات آمریکا در منطقه بود.

لاریجانی افزود: به دلیل موقعیت جغرافیایی ایران و منابع گسترده آن آمریکا، ایران را در دوران پیش از انقلاب رها نمی‌کرد و بلایی که امروز برسر برخی کشور‌های عربی می‌آید بر سر کشور ما می‌آمد و هزینه‌ها را به گردن ما می‌انداختند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آن زمان جمعیت ایران حدود ۳۶ میلیون نفر بود و روزانه ۶ میلیون بشکه صادرات نفت داشتیم، اما ایران آباد نبود و به روستا‌ها و شهر‌های کوچک رسیدگی نمی‌شد. پول‌های کشور چپاول و بخش عمده آن خرج مستشار‌های آمریکایی می‌شد و تازه آن‌ها زور هم به مردم ایران می‌گفتند.

لاریجانی گفت: واردات بعد از سال ۵۵-۵۴ تکانی خورد و افزایش یافت و لازم به ذکر است که ما در آن دوران مونتاژکار بودیم و چند دانشگاه بیشتر در کشور وجود نداشت و تجهیزات نظامی را هم از خارج وارد می‌کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ایران در دوران پیش از انقلاب به لحاظ سیاسی کاملاً دیکتاتوری اداره می‌شد و شرایطی وابسته و توأم با خفقان داشت، البته نهاد‌هایی هم تحت عنوان مجلس ملی و سنا که کاملاً توخالی بودند و لیست افراد آن‌ها را دربار ارائه می‌داد وجود داشت.

وی ادامه داد: مردم در دوران ستم‌شاهی برای انتخاب سرنوشت خود اختیاری نداشتند وحاکمان کشور نیز از سفرای انگلیس و آمریکا دستور می‌گرفتند، اما انقلاب به یکباره وضع را واژگون کرد و ایران که پیش از آن پایگاه آمریکا بود تغییر شکل داد.

لاریجانی افزود: در حوزه سیاست داخلی شرایط کشور پس از انقلاب تغییر کرد و از شیوه دیکتاتوری به شیوه مردم سالاری دینی تغییر یافت که این مهم‌ترین دستاورد نظام جمهوری اسلامی ایران بود، اکنون مردم، نمایندگان مجلس، خبرگان و ریاست جمهوری را خود تعیین می‌کنند و بلوغ فکری و سیاسی به جایی رسیده که نمی‌توان قدرت را بدون اراده مردم جاری کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تمام بخش‌های کشور زیر نظر مردم اداره می‌شوند تا جایی که حتی رهبری با انتخاب مردم خبرگان که آن‌ها نیز منتخب مردم هستند، انجام می‌شود البته ممکن است اشتباهات تاکتیکی وجود داشته باشد، اما قائمه تفکر سیاسی که بعد از انقلاب بروز و ظهور پیدا کرد دستاورد مهمی است که باید از آن صیانت شود.

وی افزود: نظامی که پایه و اساس آن مردم و سیستم مردم سالاری دینی است باید دارای بردباری باشد، چراکه اگر این چنین نشود کشور از بین می‌رود لذا باید به تنوع‌های فکری مجال داده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در دوران پیش از انقلاب کشور توسط شوروی و آمریکا اداره می‌شد، اما امام (ره) با تفکر نه شرقی و نه غربی پیش رفت و شوروی و آمریکا به عنوان دو قطبی که در مسیر جغرافیایی بین‌المللی سایه انداخته بود و قابل باور نبود که کشوری بگوید من متکی به این کشور‌ها نیستم از سیاست ما کنار گذاشته شد.

لاریجانی ادامه داد: در جریان ۸ سال دفاع مقدس شوروی، اروپا و آمریکا به صدام کمک می‌کردند، اما این تئوری نه شرقی و نه غربی در دفاع مقدس نیز زنده ماند و مردم به ایستادگی پرداختند.

وی افزود: اکنون کشور به جایی رسیده که دیگر کسی جرأت نمی‌کند با ایران درگیر شود؛ امروز در عرصه تولیدات نظامی به ظرفیتی دست یافته‌ایم که پایه‌های آن در اوایل پیروزی انقلاب پایه‌گذاری شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ممکن است برخی اقدامات ایذایی علیه ایران از سوی نظام سلطه صورت بگیرد که کاملاً طبیعی است، ایران حتی در مناقشات هسته‌ای نیز متکی به هیچ کشوری نشد و ما توانستیم تا در این عرصه نیز روی پای خود بایستیم لذا امروز دانش هسته‌ای ما پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده است.

لاریجانی گفت: البته این متکی به خود بودن ما به این معنا نیست که در عرصه بین‌المللی صحنه را وامی‌گذاریم، بلکه دستگاه دیپلماسی تلاش خود را می‌کند چراکه ما با دنیا قهر نیستیم.

وی تصریح کرد: ما با کشور‌های دیگر ارتباط داریم، اما وابسته نخواهیم بود چراکه یک بار زهر وابستگی را در رژیم گذشته چشیده‌ایم، اما به هر حال ارتباط برابر با کشور‌های دیگر خواهیم داشت، لذا معنای نه شرقی و نه غربی این نیست که ما روی ارتباطات بین‌المللی قلم قرمز بکشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ممکن است کشور‌های غربی با ما به مشاجره بپردازند، اما پذیرفته‌اند که ایران به هیچ عنوان حاضر نیست تا عزت خود را حراج کند.