یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تأکید بر اینکه برای ما هیچ تفاوتی بین هیلاری کلینتون و ترامپ وجود ندارد،‌ گفت: با رئیس جمهور شدن ترامپ هیچ اتفاق خاصی در عرصه روابط آمریکا با ایران رخ نمی‌دهد.

به گزارش مرور نیوز، مصطفی کواکبیان در نشستی خبری در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در مورد پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ‌گفت: نمی‌توان گفت که این انتخاب تغییر ماهوی در روابط آمریکا با ایران بگذارد. البته می‌دانیم روش دموکرات‌ها برخورد نرم برخلاف روش جمهوری‌خواهان است که برخورد خشن‌تر دارند. اما در مجموع منافع تعریف‌ شده‌ای برای خود داریم لذا پیروزی ترامپ برای ما خیلی تفاوتی نمی‌کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: ممکن است اوباما علیه اروپایی‌ها،‌ اعراب و حتی جمهوری اسلامی حرف‌هایی زده باشد که بیشتر مصرف انتخاباتی تا هدف‌گذاری اقدامات بعدی دارد. حتی جایی ترامپ گفته که برجام را پاره می‌کند اما من به او می‌گویم که چنین توانمندی ندارد.

کواکبیان ادامه داد: برجام توافقی است که 6 کشور قدرتمند دنیا با جمهوری اسلامی ایران امضا کردند و ما امضای اوباما را به عنوان امضای دولت آمریکا می‌شناسیم. فرقی نمی‌کند در رأس این دولت چه کسی باشد. لذا تعهد دولت آمریکا سر جایش است و از لحاظ حقوق بین‌الملل مشکلی نمی‌بینیم هر چند که دولت اوباما نیز عهدشکنی‌هایی را انجام داد. با این وجود امیدواریم در ماه‌های آتی این مسأله تحقق یابد.

کواکبیان با تأکید بر اینکه برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران هیچ تفاوتی بین هیلاری کلینتون و ترامپ وجود ندارد،‌ گفت: ما در برابر ترامپ همان موضعی را خواهیم گرفت که اگر خانم کلینتون سرکار می‌آمد. لذا معتقدم خیلی نباید این موضوع را تحلیل کرد و فکر کنیم که قرار است اتفاق ویژه‌ای خواهد افتاد چون هیچ اتفاق خاصی در عرصه روابط آمریکا با ایران رخ نمی‌دهد.

وی در ادامه گفت: اگر قرار به اتفاقی در عرصه روابط بین‌المللی آمریکا باشد تنها محدود به ایران نیست و با همه کشورها خواهد بود. قطعاً جمهوری اسلامی با برنامه‌ریزی‌هایش هیچ عقب‌نشینی از اصولش نخواهد داشت و با دولت ترامپ در همان حد روابط قبلی همکاری می‌کند. آن هم بستگی به میزان خصومت احتمالی دولت ترامپ دارد. اگر برخورد متعارف باشد برخورد ما نیز با این دولت دموکرات اینگونه خواهد بود ضمن آنکه رابطه سیاسی بین ایران و آمریکا زیر نظر شورای عالی امنیت ملی، رهبری و مجلس است و تصمیم‌گیری‌های کلان صورت می‌گیرد.

این عضو فراکسیون امید درباره ارزیابی از عملکرد دولت و اولویت‌ها تا پایان عمر دولت یازدهم، گفت:‌ با توجه به اینکه حدود هفت ماه تا انتخابات 96 باقی مانده قطعاً دولت باید کاستی‌های موجود در عرصه اقتصادی به خصوص در بخش صنعت، تولید و رکود موجود را جبران کند. البته برخی آمارها نشان از رشد سرمایه‌گذاری و عبور از رکود دارد اما باید مردم خروج از رکود را به صورت ملموس حس کنند.

کواکبیان ادامه داد: البته دولت در تثبیت وضعیت اقتصادی،‌ نرخ تورم و ارز و ثبات قیمت‌ها موفقیت‌هایی داشته ولی باز هم به تنهایی کفایت نمی‌کند. امیدواریم در چند ماه آینده شاهد تحولات جدی‌تری در بخش تولید،‌ ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی باشیم.

وی افزود: در دیداری که هیأت رئیسه فراکسیون امید با رئیس جمهور داشتند به آقای روحانی گفتم به طور طبیعی انتظار می‌رفت غیر از تغییر در وزرای فرهنگی و اجتماعی تغییراتی در وزرای اقتصادی ایجاد می‌شد تا مردم احساس می‌کردند دولت با تغییر برخی وزرا به دنبال نوآوری جدی برای تحولات در عرصه اقتصادی است. البته ما از خدمات دولت در تثبیت قیمت‌ها،‌ کاهش نرخ تورم و ارز تشکر می‌کنیم اما تقاضای مردم آن است که دولت لوکوموتیو اقتصاد را به دست لوکوموتیوران‌های حرفه‌ای‌تر و دقیق‌تر داده تا احساس رضایتمندی عمومی ایجاد شود.

 

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در ادامه در مورد اینکه آیا اصلاح‌طلبان در انتخابات 96 از کاندیدای دیگری حمایت می‌کنند، گفت: رویکرد اصلی اصلاح‌طلبان حمایت از روحانی در انتخابات 96 است اما این منافاتی با گفت‌وگو با دولت‌ ندارد. ما به عنوان حزب مردم‌سالاری قطعاً از روحانی در انتخابات 96 حمایت می‌کنیم اما این هرگز به معنای دادن چک سفید امضا نیست. ممکن است از درون و بیرون حزب مردم‌سالاری نامزدهایی مطرح شوند اما رویکرد اصلی حزب در انتخابات 96 حمایت از روحانی است.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره موضوع سهامداران پدیده شاندیز، گفت: سه‌شنبه هفته آینده سوال بنده از وزیر کشور درباره پدیده شاندیز در صحن علنی مطرح می‌شود. 136 هزار نفر سهامدار، حدود 1 میلیون جمعیت متعلق به این سهامداران و بالای 20 هزار نفر پرسنل در این پرونده درگیر هستند که ان‌شاءالله پاسخ‌های قانع کننده‌ای از وزیر کشور بشنویم. اینکه وزیر اقتصاد نیز پاسخ‌هایی دادند را کافی نمی‌دانم. اینکه بگویند خبر از بورس ندارم را خیلی کذب است که وزیر نداند. قطعاً مسئولان بورس و وزارت اقتصادی که در 30 مرداد 94 نشستی برگزار کردند باید پاسخگو باشند و ما می‌توانیم بعد از این سوال و جواب‌ها پاسخ صحیحی به سهامداران بدهیم.

این نماینده تهران در پایان درباره بسته شدن سایت معماری نیوز، گفت: شهرداری تهران امنیت ملی نیست که اگر کسی علیه شهرداری اقدام و برخورد سیاسی کند بخواهیم برخورد امنیتی کنیم. اگر آقای یاشار سلطانی به اتهامات دیگری بازداشت شده من خبر ندارم ولی باید شفاف‌سازی شود. اما اگر صرفاً به خاطر مسأله شهرداری بازداشت شده حتماً ما پیگیر این موضوع در مجلس و در هیأت تفحص خواهیم بود و اگر به کسی ظلم شده در هر سطحی پیگیری خواهیم کرد.