امام‌جمعه موقت تهران فرهنگ و اخلاق و معنویت و نشاط را از دیگر تأکیدات امام علی (ع) در مدیریت اسلامی دانست و گفت: در سیره علوی باید شهرها را آباد و به سمت آبادانی حرکت کرد.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی دبیرکل بنیاد بین‌ المللی غدیردر مراسم افتتاحیه دهمین همایش بین‌ المللی سیره علوی که با رویکرد «امام علی (ع)، اقتصاد و جامعه» به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شد، اظهار کرد: امام علی (ع) قانون زندگی، صراط حق، چشمه عشق به خدا و خلق خداست.

وی با بیان این مطلب که امام علی (ع) مرگ ندارد بلکه چشمه‌ای است که انسان را به چشمه نامی را هدایت می‌کند، ادامه داد: اقتصاد از دیدگاه قرآن از پایه‌های ضروری زندگی بشر است.

وی با تأکید بر این‌که خداوند اقتصاد را قوام زندگی می‌داند، ادامه داد: فقر انسان را زمین‌گیر می‌کند و انسان قدرت پرش ندارد.

دبیرکل بنیاد بین‌ المللی غدیر همچنین اظهار کرد: اقتصاد لیبرالی هدف ندارد اما اقتصاد در اسلام هدف دارد، ادامه داد: تأکید اسلام بر اتحاد مسلمانان در عرصه اقتصاد است

امام‌ جمعه موقت تهران با بیان این مطلب که زکات سازنده است و کسی که زکات می‌دهد به لحاظ معنوی بیشتر از زکات گیرنده بهره می‌برد، خاطرنشان کرد: زکات ترکیه نفس و رسیدن به کمال است.

وی ثروت را احسانی از جانب خدا دانست و یادآور شد: ثروت دنیوی مقدمه تأمین زندگی اخروی است.

آیت‌الله صدیقی با اشاره به این‌که لیبرالیسم، زندگی را در محدوده زندگی و مرگ به زندگی حیوانی تعریف کرده است، اضافه کرد: درحالی‌که انسان موجودی نامیرا است که برای رسیدن به کمال قدم برمی‌دارد.

دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر با تأکید بر این‌که بیانات امام علی (ع) در عرفان در عبادت و در کار و تولید نظیر ندارد، یادآور شد: مولای متقیان امام علی (ع) مرد تولید بود.

امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به این‌که دستور مصرف درست و الگوی مصرف را از سیره علوی بیاموزیم در زمینهٔ مدیریت اسلامی نیز باید از سیره علوی و نامه‌های آن حضرت به حاکمان مناطق اسلامی بهره گرفت.

وی در خصوص مشکلات کاهش به ارزش پول کشور گفت: کار اقتصادی را باید به اهل‌فن و تخصص اقتصادی داد.

صدیقی بر لزوم توجه به شرکت های دانش بنیان تأکید کرد و با ذکر این مطلب که شرکت‌های دانش‌بنیان آینده روشنی را برای کشور نوید می‌دهد، ادامه داد: سیره علوی به تولید داخل تأکید دارد.

دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر جامع‌ترین منشور مدیریتی در سیره علوی را نامه ایشان به مالک اشتر دانست و گفت: اولین مأموریت امام علی (ع) به مالک اشتر خالی نبودن خزانه بود.

امام‌جمعه موقت تهران بعد از داشتن پشتوانه اقتصادی، مسئله دفاع را مهم‌ترین مسئله در مدیریت علوی دانست و گفت: مصداق توجه به مسائل دفاعی در جامعه امروز ساخت موشک و پهباد است.

وی فرهنگ و اخلاق و معنویت و نشاط را از دیگر تأکیدات امام علی (ع) در مدیریت اسلامی دانست و گفت: در سیره علوی باید شهرها را آباد و به سمت آبادانی حرکت کرد.

سید ضیا هاشمی مدیرعامل خبرگزاری ایرنا نی، اظهار کرد: این همایش نشانه‌ای از تعلق و پیوند جامعه‌ای که در زندگی می‌کنیم با سیره علوی است.

وی سیره علوی را مبتنی بر فعل و قول امام علی (ع) دانست و گفت: سنت عملی امام علی (ع) در حکومت و تاییدات همراهان و والیان آن حضرت است کما اینکه باید بدانیم در سیره علوی چگونه با مردم، دشمنان و دوستان چگونه برخورد می‌کرد.

هاشمی یادآور شد: آداب مدیریت و رفتار اجتماعی و سلوک مدیریتی را باید از سیره علوی آموخت.

وی با اشاره به اینکه بعد از توحید مهم‌ترین اصلی که در نهج‌البلاغه به آن اشاره شده عدل است، اضافه کرد: عدالت در همه حوزه‌ها حضور دارد.

وی عدالت علوی را رسیدن حق به حق‌دار معنا کرد و افزود: کسانی که نفوذ کلام دارند نسبت به اجرای عدالت مسئولیت دارد.

هاشمی با ذکر این مطلب که عدالت شامل حال تمام مردم است و استثنایی در مردم وجود ندارد، ادامه داد: اجرای سیره علوی در عرصه رسمی و مدیریتی جز با تحقق عدالت محقق نمی‌شود.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با اشاره به این‌که عدالت اقتصادی در همه جوامع بشری مورد تأکید است، اضافه کرد: عدالت علوی جامع‌ترین عدالت است و شکاف طبقاتی در تضاد با حکومت علوی است.

وی با ذکر این مطلب که در عرصه فرهنگی تربیت انسان‌ها درگرو عدالت فرهنگی است، اضافه کرد: سیره علوی مبنای عمل در جامعه قرار دارد چراکه ما نیازمند کلام حق و حق‌دار امام علی (ع) هستیم.

هاشمی، حضرت فاطمه زهرا (س) را نماد شجاعت و درایت و فهم و بصیرت علوی دانست و گفت: هرکسی در هر موقعیتی مورد خطا قرار گیرد باید موردنقد قرار گیرد خصوصاً افرادی که نفوذ کلام بیشتری دارند.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا بر ضرورت ترویج فرهنگ امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه تأکید کرد و افزود: امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه می‌تواند در سالم‌سازی جامعه اثرگذار باشد.

سروش آزادبخت، دبیر کمیته برنامه‌ریزی و هماهنگی همایش بین‌المللی «سیره علوی» نیز در مراسم افتتاحیه دهمین همایش ملی سیره علوی که از صبح امروز چهارشنبه، هشتم اسفند در دانشگاه لرستان آغاز شده است، گفت: با فراخوان دهمین همایش بین‌المللی «سیره علوی» تعداد ۳۰۰ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه همایش واقع در دانشگاه لرستان ارائه شد که از بین آن‌ها ۱۶۸ مقاله پذیرش شد.

وی افزود: از بین مقالات پذیرش شده ۵۰ مقاله برگزیده شد که این مقالات برگزیده امروز در قالب پوستر و سخنرانی ارائه خواهند شد و در مراسم اختتامیه همایش از ارائه‌دهندگان این مقالات تجلیل خواهد شد.

دهمین همایش بین‌المللی سیره علوی، با رویکرد «امام علی (ع)، اقتصاد و جامعه»، توسط بنیاد بین‌المللی غدیر و دانشگاه لرستان و با همکاری جهاددانشگاهی لرستان، صدا و سیمای لرستان، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دانشگاه فرهنگیان لرستان، دانشگاه پیام‌نور لرستان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد و دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان، برگزار شده است.