رئیس جمهور در نشست خبری با نخست وزیر ارمنستان گفت: در زمینه اقتصادی هنوز ظرفیت های بسیار زیادی داریم که این ظرفیت ها باید به اجرا درآید. مهمترین رابطه اقتصادی ما گاز، برق و تهاتر این دو است.

به گزارش مرور نیوز،حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ظهر امروز در نشست خبری مشترک با نخست وزیر ارمنستان گفت: در این سفر توافقاتی در موضوعات مختلف داشتیم. از ابتدای استقلال کشور ارمنستان روابط بسیار نزدیک و خوبی بین دو کشور بوده است و امیدواریم در دولت جدید شاهد تفاهمات و توافقات بیشتری باشیم.

وی افزود: امروز هم در جلسه خصوصی و هم در جلسه عمومی مسائل مهم مربوط به دو کشور، منطقه و مسائل جهانی را مورد بررسی قرار دادیم. من همانطور که در مذاکره با آقای نخست وزیر گفتم، از مواضع دولت ارمنستان نسبت به تحریم های غیرمنطقی و غیرقانونی علیه ایران خرسند هستم. اراده دو کشور این است که بر مبنای منافع مشترک حرکت خود را ادامه دهند و کشور ثالثی نتواند در روابط صمیمی ما مداخله داشته باشد.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر روابط بین دو کشور ایران و ارمنستان گفت: امروز روابط بسیار خوبی میان دو کشور در مسائل سیاسی، فرهنگی، گردشگری و همچنین علمی و دانشگاهی وجود دارد و ما خواستاریم این روابط در همه زمینه ها توسعه یابد، اما در زمینه اقتصادی هنوز ظرفیت های بسیار زیادی داریم که این ظرفیت ها باید به اجرا درآید. مهمترین رابطه اقتصادی ما گاز، برق و تهاتر این دو است.

وی افزود: همچنین در این مذاکرات در مورد تکمیل سد خداآفرین و نیروگاه مقری بحث و گفتگو داشتیم. علاقه ایران برای حضور فعال در جاده شمال-جنوب در ارمنستان جزو موارد دیگری بود که مورد بحث قرار گرفت. تسهیل در روابط دو کشور در حوزه حمل و نقل مورد تاکید دو طرف بود. فعال تر شدن روابط دو کشور در زمینه کشاورزی و حضور ایران در ارمنستان با تشکیل شرکت کشت و صنعت و همچنین توسعه دامپروری و تقویت کشتارگاه هایی که در آن کشور داریم مورد تاکید بود.

روحانی همچنین گفت: با توجه به اقدامات خوبی که در زمینه اتصال فیبرنوری و همچنین تبادل دیتا انجام گرفته است، هر دو کشور علاقه مندند در زمینه صنعت ICT همکاری های بیشتری داشته باشند و ما آمادگی صادرات در این زمینه را داریم. علاوه بر مساله روابط دوجانبه اقتصادی در زمینه اتصال برق بین ایران، ارمنستان و گرجستان به صورت سه جانبه و سپس با روسیه به صورت چهارجانبه مورد توافق دو طرف قرار گرفت.

وی افزود: ما همچنین در زمینه گاز اعلام کردیم حاضریم گاز بیشتری به ارمنستان صادر کنیم و همچنین در مورد صادرات گاز از طریق ارمنستان به کشور گرجستان مذاکراتی داشته باشیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از طریق ارمنستان و گرجستان جزو موارد بحث امروز ما بود. من اگر بخواهم مباحث امروز را در یک جمله خلاصه کنم این است که دو دولت اراده و انگیزه کافی برای توسعه روابط دارند و کمیسیون مشترک دو کشور مامور شده است تا مقدمات لازم را تا تابستان سال آینده انجام دهد و جزییات همه مباحثی که امروز مورد بررسی قرار گرفت را مورد تصویب قرار دهند.