هادی قوامی : در برنامه ششم توسعه هدف بر تک رقمی کردن نرخ بیکاری و کاهش نرخ بیکاری سالانه بوده است .

به گزارش مرور نیوز، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با حضور در برنامه تیتر امشب گفت: بودجه‌ای که به مجلس می آید تنظیم شده دولت است، دولت در تنظیم بودجه سال آینده نگاهی به بودجه سال قبل و اسناد بالادستی دارد، در کمیسیون تلفیق و صحن علنی تمام موارد رسیدگی می‌شود، در برنامه ششم توسعه هدف بر تک رقمی کردن نرخ بیکاری و کاهش نرخ بیکاری سالانه بوده است که اکنون به 12.6 دهم درصد رسیده است.

قوامی گفت: آسیب جدی که در بودجه‌ها دیده می‌شود این است که نظر قانونگذار به طور کامل محقق نمی‌شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: درباره مهمترین ضعف اشتغال در سال 97 گفت: شوک ارزی که در سال 97 ایجاد شد مهمترین ضعف اشتغال بود و تورم در سال 97 در حدود 12 درصد پیش بینی شده بود که با اجرای تحریم‌های آمریکا و شوک ارزی ایجاد شده و تهدید صفر کردن صادرات نفت ایران تا آبان تاثیر زیادی بر افزایش نرخ تورم داشت. 

وی افزود: تصمیم غلطی که در ابتدای شروع تحریم‌ها گرفته شد، ارز 4200 تومانی بود که اتفاقات ناگواری را در اقتصاد ایران رقم زد، وقتی با محدودیت مواجه می‌شویم تقاضا بیشتر می‌شود و انحراف از قانون بیشتر می‌شود در نتیجه اهدافی که مد نظر دولت بود محقق نشد، تصمیم اشتباه موجب شد منابع محدود مدیریت نشود. 

قوامی گفت: دولت قانون مالیات بر ارزش افزوده را اصلاح کرده و در مجلس نیز در کمیسیون‌های اقتصادی بررسی و به صحن آمده اما با توجه به این که دیر به صحن آمد، تصویب نشد و بررسی قانون زمان بر است بنابراین به ناچار فعلا قانون قبلی اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: با تصویب کمیسیون تلفیق 10 هزار میلیارد تومان به مالیات‌های ارزش افزوده اضافه شد که مجلس نیز زیاد موافق این افزایش نیست.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بنگاه‌ها را کوچک کرده و اشتغال را کاهش داده البته پیشنهاداتی ارائه شده است و در سال آینده تا تصویب آن گشایشی ایجاد شده و ادامه بررسی بودجه 98 با اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود. در این اصلاحات به افزایش تولید و اشتغال تاکید شده است. 

قوامی گفت: در سال 98 می‌توان اقداماتی در تامین منابع با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رونق تولید و اشتغال انجام داد.