مقام معظم رهبری اظهار داشتند: فشار کاهش درآمد منابع طبیعی این حسنه بزرگ را برای همه کشورهای مشابه ما و ایران دارد که آنها را از تک محصولی بودن و اقتصاد نفتی که یکی از بزرگترین مشکلات اقتصاد ایران است نجات خواهد داد.

به گزارش مرور نیوز، حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در اجتماع زائران حرم رضوی، با تبریک میلاد مبارک پیشوای عدالت و حلول سال نو و عید نوروز، اظهار داشتند: سلیقه زیبای ایرانی امروز را آغاز سال قرار داده است و سال شمسی ایرانی از آغاز بهار شروع می‌شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای ادامه دادند: همچنین ایام اعتکاف را به دل‌های نورانی معتکفین تبریک عرض می‌کنم.

رهبر انقلاب اسلامی اظهار داشتند: مطلبی که امروز آماده کردم که با شما برادران و خواهران عزیز در میان بگذارم ۴ موضوع است که امیدوارم بتوانم آنها را با اختصار به عرض برسانم.

ایشان ادامه دادند: یک موضوع در مورد سال ۹۸ و یک موضوع در مورد مسائل ما با دولت‌های غربی است و موضوع سوم درباره اقتصاد و شعار امسال است که عبارت است از شعار رونق اقتصادی و موضوع چهارم سخنی است با جوانان عزیز درباره مسائل کشور مسائل آینده و انقلاب.

رهبر انقلاب عنوان کردند: برخی صاحب نظران در مورد سال ۹۸ اظهار نظر کردند که این سال، سال تهدیدهاست بنده مطلقاً این موضوع را قبول ندارم و معتقدم سال ۱۳۹۸ سال فرصت‌ها امکانات و گشایش است.

ایشان ادامه دادند: البته کسانی که این صحبت‌ها را می‌کنند دانسته و یا نادانسته تحت تأثیر دشمنان این ملت هستند. دشمنان این ملت علاوه بر آنچه که در واقعیت انجام می‌دهند جنگ روانی و رجزخوانی هم دارند.

ایشان ادامه دادند: دشمنان در سال ۹۷ نیز چنین رجزخوانی‌هایی داشتند و سعی می‌کردند توی دل برخی را خالی کنند.

می‌گفتند اگر آمریکا از برجام خارج شوند، در ایران شورش می‌شود

رهبر انقلاب اظهار داشتند: یکی از همین احمق‌های درجه یک گفت اگر آمریکا از برجام خارج شود در خیابان‌های ایران شورش می‌شود مردم نان هم نمی‌توانند بخرند. یکی دیگر از همین احمق‌های درجه یک اظهار نظر کرد که در سال ۲۰۱۹ کریسمس را آمریکایی‌ها در تهران خواهند گرفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بیان کردند: سال ۹۸ سال فرصت‌ها است مشکل عمده کشور ما فعلاً مشکل اقتصادی و مسئله معیشت قشرهای ضعیف است ناشی از این مشکل مربوط به تحریم قدرت‌های غربی یعنی آمریکا و اروپا است و بخشی مربوط به نقایص و ضعف‌های مدیریتی داخلی است.

ایشان تأکید کردند: تحریم می‌تواند فرصت باشد علاوه بر این مشاهده ضعف‌ها و نقص‌ها می‌توانند برای ما تجربه گرانبهایی برای مدیریت سال‌های آینده به وجود آورد لذا هر دوی این موارد می‌تواند فرصت باشد.

کاهش درآمد ملی، ما را از اقتصاد نفتی نجات می‌دهد

مقام معظم رهبری اظهار داشتند: فشار کاهش درآمد منابع طبیعی این حسنه بزرگ را برای همه کشورهای مشابه ما و ایران دارد که آنها را از تک محصولی بودن و اقتصاد نفتی که یکی از بزرگترین مشکلات اقتصاد ایران است نجات خواهد داد.

ایشان عنوان کردند: در سال‌های دفاع مقدس قدرت‌های مادی سرمایه‌داری و قدرت‌های سوسیالیستی بهترین امکانات جنگی را در اختیار صدام قرار دادند اما دست ما بسته بود به ما حتی سیم خاردار هم نمی‌فروختند؛ این سختی موجب شد جوانان ما و صاحبان فکر و استعداد یافتند و وابستگی ما را به بیگانگان تغییر دهند.

ایشان با اشاره به اینکه، امروز وضعیت ما به لطف الهی در مورد امکانات دفاعی از همه کشورهای منطقه بالاتر است، تأکید کردند: ما به کوری چشم دشمنان تقویت بنیه دفاعی را ادامه خواهیم داد.

مقام معظم رهبری بیان داشتند: اگر در زمان دفاع مقدس به راحتی به محصولات دفاعی دسترسی داشتیم این وابستگی باقی می‌ماند و احتیاج به دیگر کشورها از بین نمی‌رفت.

نباید از تحریم بنالیم

ایشان تأکید کردند: نیاز، برای ما انگیزه و حرکت ایجاد می‌کند اگر دست ما از درآمد کامل نفتی کوتاه شود طبع راه‌های جایگزین را پیدا می‌کنیم این کار شروع شده و به توفیق الهی به نتیجه خواهد رسید و ملت ایران سال‌های بعد ثمره آن را خواهند چشید.

ایشان تأکید کردند: ما از تحریم نباید بنالیم و از تحریم کنندگان نیز نباید توقع زیادی داشته باشیم. باید طرح‌های مقابله با تحریم را به طور جدی دنبال کنیم.

مقام معظم رهبری اظهار داشتند: امروز همه مسئولین قبول کردند و فهمیدند که دشمن در حال جنگ با ماست. جنگ فقط جنگ با توپ و تفنگ نیست جنگ اطلاعاتی، اقتصادی و امنیتی گاهی خطرناک‌تر از جنگ تسلیحاتی است، بروز و ظهور این جنگ در عرصه اقتصادی است البته در این جنگ باید دشمن را شکست دهیم و به توفیق الهی شکست خواهیم داد.

باید بازدارندگی ایجاد کنیم

حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: ما باید علاوه بر شکست دشمن بازدارندگی ایجاد کنیم گاهی شما دشمن را شکست می‌دهید اما دشمن منتظر فرصتی می‌ماند تا مجدداً وارد شود این امر فایده‌ای ندارد ما باید خود را به نقطه‌ای برسانیم که بازدارنده باشد و دشمن احساس کند که نمی‌تواند از طریق مسائل اقتصادی به کشور ما ضربه وارد کند باید بازدارندگی ایجاد شود.

مقام معظم رهبری در بخش دیگری از فرمایشات خود در خصوص مواجهه با دولت‌های غربی اظهار داشتند: برای اینکه قدرت بازدارندگی ایجاد کنیم باید از کمک غربی‌ها چشم پوشی کنیم، غربی‌ها نشان دادند که نمی‌توان از آنها انتظار کمک داشت می‌توان از غرب انتظار خیانت، توطئه و خنجر زدن از پشت داشت اما انتظار کمک، صداقت و همراهی نمی‌توان داشت.

ایشان تأکید کردند شرارت طبیعت کشورهای غربی است من از مجلس شورای اسلامی دارم البته در داخل متأسفانه برخی غرب را بزک می‌کنند و نمی‌گذارند افکار عمومی متوجه شوند که در باطن این دولت‌ها چقدر شرارت وجود دارد.

ایشان اظهار داشتند: کسانی که سبک زندگی غربی و لغات غربی را به طور پیوسته در داخل پمپاژ می‌کنند، تقی زاده‌های جدیدی هستند؛ آنهایی که پشت سر سند ۲۰۳۰ ایستادند، تقی‌زاده‌های امروزی هستند. البته جوانان انقلابی ما و مردم نخواهند گذاشت که حرف اینها به کرسی بنشیند.

به غرب اعتماد نکنید / ‌‬معنای این حرف‌ها قطع رابطه نیست

مقام معظم رهبری فرمودند: این حرف‌ها به معنای قطع رابطه با کشورهای غربی نیست ارتباط مشکلی ندارد دنباله‌روی و اعتماد اشکال دارد. می‌گویم اعتماد نکنید بعضی از مشکلات ما ناشی از این است که به غربی‌ها اعتماد شد در مذاکرات گوناگون، در قراردادها و تصمیم‌گیری‌های سیاسی به غربی‌ها اعتماد شد.

ایشان افزودند: امروز خوشبختانه مسئولان دولتی ما به این نتیجه رسیدند که به غربی‌ها نمی‌توان اعتماد کرد شاید در آینده در رفتارها و گفتارها بر اساس این فهم جدید تغییر ایجاد شود.

مقام معظم رهبری غرب‌زدگی را خطر بزرگ خواندند و اظهار داشتند: به غرب مطلقاً اطمینان و اعتماد نباید کرد.

برای شکوفایی اقتصادی نیاز به مدیریت جهادی داریم

مقام معظم رهبری تاکید کردند: برای شکوفایی اقتصاد کشور نیازمند به حرکت مجاهدانه و عالمانه هستیم مدیریت‌های جهادی باید برای مسائل اقتصادی کشور تصمیم‌گیری کنند.

ایشان با تأکید بر اینکه اقتصاد کشور قطعاً شکوفا خواهد شد گفتند: کارشناسان اقتصادی معتقدند ظرفیت‌های کشور برای شکوفایی اقتصاد ظرفیت‌های بسیار مستعد و کاملی است و ما کمبودی نداریم.

ایشان اظهار داشتند: نقدینگی مورد نیاز نیز در کشور وجود دارد. بعضی از دستگاه‌های دولتی خوب عمل کردند و در بخش‌های مختلف کشاورزی آب خاک و کارهای زیربنایی اقدامات خوبی انجام دادند اما در برخی بخش‌هایی رخوت و کوتاهی وجود دارد و کار با تعلل و کوتاهی انجام می‌گیرد.

مقام معظم رهبری اظهار داشتند: یکی از مقامات در سال ۹۲و ۹۳ در نامه‌ای به من اعلام کرده بودند که برای اصلاح نظام بانکی لایحه نوشته‌ایم که چهار ماه دیگر به مجلس ارائه می‌شود الان ۴ سال می‌گذرد اما این لایحه به مجلس ارائه نشده است!

شعار حمایت از کالای ایرانی به قوت خود باقی است

رهبر انقلاب عنوان داشتند: شعار حمایت از کالای ایرانی همچنان به قوت خود باقیست اما مسئله اساسی و رونق تولید است اگر تولید رونق یابد در بخش‌های مهمی تحول ایجاد خواهد شد.

ایشان با تأکید بر اینکه از سو استفاده‌کنندگان نباید غفلت شود اظهار داشتند: انواع و اقسام سو استفاده‌ها وجود دارد قوه قضائیه و قوه مجریه باید نظارت کنند.

توسعه بانک‌ها اشتباه بود

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود، توسعه بانک‌ها را یکی از اشتباهات در کشور خواندند و اظهار داشتند: بانک‌ها پول‌های مردم را جمع می‌کنند و این پول‌ها را به عنوان وام به شرکت‌های زیرمجموعه خود می‌دهند.

ایشان با تأکید بر اینکه از واردات بی‌رویه باید جلوگیری شود اظهار داشتند: مسئولان دولتی و غیردولتی مرتب دم از اقتصاد مقاومتی می‌زنند اما شرط رونق تولید داخلی کنترل واردات بی‌رویه است به من گزارش می‌شود که برای اجرای اقتصاد مقاومتی کارهایی را انجام داده اند این گزارش‌ها درست است اما تحقق واقعی پیدا نکرده است واردات کالاهای خارجی تولید داخلی را به شکست می‌کشاند.

باید هزینه ایستادگی را بدهیم

مقام معظم رهبری تاکید کردند: جوانان باید شانه خود را زیر بار مسئولیت‌ها و مشکلات کوچک و بزرگ به برند در گام دوم انقلاب باید حرکت کشور را بر دوش جوانان قرار دهیم همچنان که در گام اول هدایت را امام می‌کرد اما موتور پیشرفت را جوانان روشن می‌کردند.

ایشان اظهار داشتند: امروز شما باید هزینه ایستادگی در برابر دشمن را بدهید تا نسل‌های آینده از دست آورده شما استفاده کنند.

مقام معظم رهبری شناخت مزیت‌ها و ظرفیت‌های کشور را در  گام دوم انقلاب  ضروری خواندند و اظهار داشتند: بایدآفت‌ها، فسادها و راه‌های رخنه دشمن را شناخت و در مقابل آن ایستادگی کرد و برای حل آنها سینه سپر کرد.

ایشان تأکید کردند: غرب و آمریکا به این نتیجه رسیدند که اگر ملت ایران چیزی را اراده کند حتماً به دست خواهد آورد.

مقام معظم رهبری به جوان‌ها توصیه کردند به حاشیه‌ها و مسائل اختلاف افکن نپردازند و مرزهای با دشمن را پررنگ کنند و با خودی‌ها با اندک اختلاف نظری مرز ایجاد نکنند.

ایشان تأکید کردند به فضل الهی فردای این کشور بسیار بسیار بهتر از امروز خواهد بود.