عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چند سال است که شعار سال حول وضعیت اقتصادی می‌چرخد و این مسئله به خاطر وضعیت خاصی است که ما با آن مواجه هستیم چرا که دشمن در حال یک جنگ اقتصادی با ماست.

به گزارش مرور نیوز، غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیش خطبه‌ های نماز جمعه تهران ضمن تبریک اعیاد ماه رجب و شعبان به تشریح ابعاد شعار سال مبنی بر رونق تولید که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به این اسم نامگذاری شده است، اظهار کرد: شعارهای سال از جنس فرهنگ عمومی است و مخاطب آن همه مردم هستند، اگر دقت کنید امسال به نام رونق تولید نامگذاری شده است، مسئله‌ای که در سال‌های گذشته نیز به مسائل اقتصادی توجه شد و همه مردم مخاطب شعار سال هستند.

وی ادامه داد: شعار سال گذشته آثار خوبی به جا گذاشت و حمایت از تولیدات داخلی از جمله مسائلی بود که تا آخر سال تکرار شد و این مسئله را در عملکرد مردم و فروشندگان شاهد بودیم که بر خرید یا فروش محصولات ایرانی تاکید داشتند.

حدادعادل با بیان اینکه شعار امسال مکمل شعار سال گذشته است، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خودشان به صراحت اعلام کردند که مسئله اصلی کشور مسئله اقتصاد است و چند سال است که شعار سال حول وضعیت اقتصادی می‌چرخد و این مسئله به خاطر وضعیت خاصی است که ما با آن مواجه هستیم چرا که دشمن در حال یک جنگ اقتصادی با ماست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: سیل این روزها مهمترین مسئله کشور بود که طولانی مدت که بیست و چند استان را درگیر کرد و باعث صدمات مالی و جانی شد که باید به بازماندگان افرادی که خانواده‌های خود را از دست داده‌اند، تسلیت بگوییم، از طرفی شاهد کمک مردم و فعالیت مسئولان بودیم که همکاری خوبی بین دستگاه‌ها و مسئولان و مردم بودیم.

وی با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب برای پیگیری وضعیت سیل زدگان گفت: امیدوارم این باران‌ها موجب نجات کشور از خشکسالی شده و این خسارت‌ها جبران شود.

حدادعادل خاطرنشان کرد: در این دو هفته همه دستگاه‌ها در امور سیل فعال بودند، صدا و سیما هم نقش خوبی در این زمینه داشت که رهبر انقلاب هم به این مسئله اشاره کردند و فعال بودن صدا و سیما باعث شد تا دشمنانی که از آب گل آلود سیلاب به دنبال گرفتن ماهی بودند موفق نشوند و نتوانند موجب اذهان عمومی شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: فعال بودن صدا و سیما باعث شد که دشمنانی که در فضای مجازی می‌خواهند در فضای مجازی از آب گل آلود سیل برای خودشان ماهی بگیرند، نتوانند بر این موج سوار شوند و تشویش اذهان و افکار عمومی کنند.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح ابعاد شعار سال مبنی بر رونق تولید که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به این اسم نامگذاری شده است، پرداخت و گفت: شعارهای سال از جنس فرهنگ عمومی است و مخاطب آن همه مردم هستند.

حدادعادل خاطرنشان کرد: اگر دقت کنید امسال به نام رونق تولید نامگذاری شده است، مسئله‌ای که در سال‌های گذشته نیز به مسائل اقتصادی توجه شد و همه مردم مخاطب شعار سال هستند.

وی ادامه داد: اگر در این باب دقت کنیم، امسال به نام رونق تولید است همچنین سال گذشته حمایت از کالای ایرانی، یک سال مدیریت جهادی و یک سال اصلاح الگوی مصرف بود بنابراین مخاطب این شعارها یک قشر خاص نیستند بلکه مخاطب آن همه مردم ایران هستند.

حداد عادل تأکید کرد: شعار سال گذشته آثار خوبی را به جای گذاشت چرا که حمایت از کالای ایرانی از آن شعارهایی بود که در تمام سال مرتبا تکرار شد و ما نتایج آن را در جامعه شاهد بودیم، چه بسا فروشندگانی که تنها کالای ایرانی عرضه می‌کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه شعار حمایت از کالای ایرانی اثر مثبت خود را گذاشت، توضیح داد: به نظر می‌رسد شعار امسال مکمل شعار سال قبل باشد؛ لازمه حمایت از کالای ایرانی، حمایت از تولید است.

وی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود به صراحت بیان کردند که مسئله اول کشور اقتصاد است، در این زمینه شعار امسال هم اقتصادی است، همانطور که شاهد بودیم چند سال است که شعار سال حول مسئله اقتصاد می‌چرخد به دلیل همین وضع خاصی که ما داریم.

حداد عادل تأکید کرد: دشمن با ما در حال یک جنگ اقتصادی است همانطور که از اول انقلاب آن‌ها با ایران در حال جنگ بودند همچنین این انقلاب اسلامی مردمی را آمریکا، هم دستان او و مزدوران منطقه‌ای واشنگتن نخواستند بپذیرند و نتوانستند تحمل کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکا هر روز به یک بهانه‌ای می‌خواستند با انقلاب مقابله کنند، اظهار کرد: ۸ سال جنگ تحمیلی، فتنه ۸۸، بهانه هسته‌ای، تحریم اقتصادی و به قول خودشان فلج کننده‌ترین تحریم تاریخ را علیه ملت و انقلاب ما اعمال کردند.

وی ادامه داد: بعد از تمام ناکامی‌ها، بعد از این ۴ دهه گذشته دشمن امروز بر روی فشار و تحریم اقتصادی متمرکز شده است و در کنار جنگ اقتصادی یک جنگ رسانه‌ای هم به راه انداخته است.

حداد عادل با بیان اینکه دشمن هر چقدر دایره اقتصاد را تنگ گرفته است، دایره رسانه را باز گذاشته است، تصریح کرد: برخی در داخل ایران با تصمیم گیری غلط خود به این جنگ رسانه‌ای دشمن کمک کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جنگ رسانه‌ای در کنار جنگ اقتصادی برای این است که ملت ایران را از پای درآورد؛ فشار اقتصادی، تشویش افکار و اذهان و نگران کردن مردم برای اینکه به قول خودشان آن ملتی که ۴۰ سال است پشت سر انقلاب ایستاده‌اند را در برابر انقلاب قرار دهند.

وی افزود: ملت ایران با ایمان و بصیرت دشمنان را ناکام گذاشته‌اند، برای مثال حضور پرشور و باشکوه مردم در همین شرایط اقتصادی در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال ۹۷ بود.

حداد عادل با بیان اینکه مقام معظم رهبری هدایت ملت ما را در برابر انواع توطئه‌ها و به ویژه این توطئه تحریم اقتصادی بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: راهبرد رهبری برای مقابله با تحریم اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است و اگر دقت کنیم شعار‌های سال‌های اخیر همه در منظومه اقتصاد مقاومتی جای می‌گیرند و مانند حلقه‌های زنجیر به هم متصل و مرتبط هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شعار امسال مبنی بر رونق تولید، توضیح داد: حکومت به معنای قوای سه گانه و هم ملت وظیفه دارند به رونق تولید کمک کنند؛ دولت به معنی قوه مجریه مخاطب اصلی است به این دلیل که ۹۰ درصد اختیارات کشور به دولت و قوه مجریه مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت سنگین‌ترین وظیفه را در بین قوا برای رونق تولید دارد، ادامه داد: یکی از وظایف دولت برای رونق دادن به تولید، جلوگیری از واردات بی‌رویه است.

حدادعادل تصریح کرد: اگر از قاچاق کالا جلوگیری نشود در آن صورت تولید کننده داخلی نمی‌تواند جنس خود را عرضه کند و صادرات کالای داخل باید مدیریت شود و اگر این کار انجام نشود به اقتصاد داخل ضربه می‌زند. برای رونق تولید تامین منابع مالی، وام و تسهیلات لازم است.

وی ادامه داد: کاهش هزینه‌ها باعث می‌شود که تولید کننده داخلی توان رقابت با تولید کننده خارجی را داشته باشد این هزینه‌ها شامل مالیات، ارزش افزوده، بیمه، عوارض و بسیاری از مسائل دیگر می‌باشد.

حداد عادل تصریح کرد: منظور بنده این نیست که تولید کننده نباید حق بیمه، مالیات دهد؛ اما می‌توان برای این مسائل تدبیری اندیشید تا به تولید کننده فشاری وارد نشود، دولت اگر مقداری دریافتی خود را از تولید کنندگان کاهش دهد در جای دیگری سود می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید صنایع ما از نظر علم و فناوری به روز رسانی شود، گفت: این کار باعث می‌شود تا تولید ما توان رقابت با تولید‌های دیگر را داشته باشد، شرکت‌های دانش بنیان باید توسعه پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت باید مدیریت کارآمد، جهادی و با انگیزه‌ای باشد خاطر نشان کرد: بدنه کارشناسی دولت که محل رجوع تولید کنندگان است باید با تولید کنندگان همدلی کند نه اینکه تنها پشت میز نشسته و تنها به قانون نگاه کند و کاری که مغایر با ظاهر قانون است به آن جواب رد دهند و مراجعه کننده را مایوس کند، اما اگر هم قانون با حرف تولید کننده مغایرت داشته باشد آن‌ها باید به رفع مشکل کمک و تولید کننده را راهنمایی کنند و باید این را وظیفه دینی، شرعی و ملی خود بدانند.

حداد عادل با اشاره به وظایف مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس باید قوانینی متناسب با شرایط جنگ اقتصادی وضع کند، بسیاری از قوانین موجود برای وضع عادی تصویب شده است، امروز که دشمن تمامی قوای خود را برای مقابله با ما به کار گرفته است ما باید خود را برای این شرایط آماده کنیم و تمامی قوای خود را باید برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی و فشار‌های دشمن به کار بگیریم؛ این نکته‌ای بود که رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان هم به آن اشاره کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در هر جای دنیا که جنگ وجود دارد قوانین خاص جنگ هم وجود دارد، اگر ما به این باور داریم که در حال جنگ اقتصادی هستیم بنابراین قوانین ما باید قوانین مناسب شرایط جنگ اقتصادی باشد.

وی یکی از مهمترین مشکلات کشور را نظام بانکی دانست و گفت: اصلاح نظام بانکی از اهم امور است، تمامی دولت‌هایی که آمدند وعده اصلاح نظام بانکی را دادند و هیچ وقت هم نتیجه‌ای نگرفتند؛ مجلس باید این موضوع را جدی بگیرد و بر قوانینی که قبلا تصویب شده و یا در آینده تصویب می‌شود نظارت کند.

حداد عادل با آروزی توفیق برای ریاست جدید قوه قضاییه تصریح کرد: این قوه باید با مفسدان اقتصادی مقابله کند، کسانی هستند که در تحریم خون ملت را می‌مکند، از تحریم برای غارت جامعه استفاده می‌کنند این افراد را باید قوه قضاییه شناسایی و با آن‌ها برخورد قاطع کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: نمونه‌هایی از این برخورد‌های قاطع را در ماه‌های گذشته دیده‌ایم، اما مردم توقع برخورد دقیق‌تر و بیشتری را دارند و اگر در هر جای کشور و در هر پستی افرادی هستند که با مفسدان اقتصادی همکاری می‌کنند با آن‌ها باید برخورد قاطع‌تری صورت بگیرد، انتظار مردم در وهله اول اصلاح خود قوه قضاییه است و در وهله دوم مقابله قوه قضاییه در بحث فساد در بقیه دستگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه مردم در برابر شعار رونق تولید وظیفه دارند، گفت: مردم دو دسته‌اند، یک دسته اقلیت که سرمایه‌دار هستند و می‌توانند تولید کنند، وظیفه آن‌ها این است که سرمایه خود را در کار تولید خرج کنند نه اینکه سرمایه خود را صرف درآمد‌های کاذب کنند مانند خرید ارز و سکه، کشور با این جور فعالیت‌ها رشد نمی‌کند.

حداد عادل با ابراز امیدواری برای تصحیح فعالیت‌های بانکی گفت: امیدوارم که بانک هم اگر پولی از مردم دریافت می‌کند خدمت اقتصادی کند نه اینکه خود بانک هم تبدیل به یک بنگاه اقتصادی برای درآمد خود با پول مردم شود، پول‌ها باید به میدان تولید وارد شود و کارآفرینان باید همت کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دسته دوم عامه مردم‌اند که خریدار و مصرف کننده هستند که تولیدی انجام نمی‌دهند و لااقل باید خریدار تولید داخلی باشند یعنی تولید رونق نمی‌گیرد تا زمانی که مردم خریدار تولید داخلی باشند؛ همانطور که رهبری در سال‌های گذشته اعلام کردند و از مردم خواسته‌اند مردم باید الگوی مصرف خود را اصلاح کنند و از اسراف و تزویر خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه ایرانیان همواره برای استقلال و آزادی وطن خود غیرت به خرج داده‌اند تصریح کرد: نمونه بارز این غیرت همین انقلاب اسلامی است، این غیرت ملی باید خود را هم در تولید و هم در مصرف نشان دهد، خریدار ایرانی باید غیرت خود را در خرید کالای ایرانی نشان دهد تا تولید رونق پیدا کند.

حداد عادل با بیان اینکه رونق تولید به معنی رونق اقتصاد است، خاطر نشان کرد: رونق اقتصاد باعث ایجاد اشتغال می‌شود و همین اشتغال معنی کاهش بیکاری را می‌دهد. بیکاری مفاسد و لطمه‌های زیادی دارد و خانواده‌ها را به باد می‌دهد، رونق تولید جلوگیری از بیکاری است، شعار رونق تولید را مهم بدانیم و آن را جدی بگیریم و آن را جزئی از برنامه اقتصاد مقاومتی بدانیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه برای مقابله با جنگ اقتصادی باید مقاومت اقتصادی کنیم، گفت: راه مقاومت اقتصادی داشتن اقتصاد مقاومتی است، همانطور که رهبری بار‌ها فرموده‌اند برای اینکه در این جنگ پیروز شویم، دولت، دستگاه‌ها، مسئولان سیاست خارجی و همه نباید به آمریکا اعتماد کنند و به اروپا هم امید نبندند؛ راه پیروزی ما از این توطئه تحریم اقتصادی توکل به خدا و امید داشتن به نیروی ملت به جای امید بستن به دیگران است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما این ۴۰ سال را با توکل به خدا و تکیه بر ملت طی کرده‌ایم انشالله از این گذرگاه هم عبور خواهیم کرد و انقلاب محکم‌تر خواهد شد و دشمنان ما همانطور که تاکنون بهره‌ای از توطئه‌های خود نگرفته‌اند از این پس نیز ناکام خواهند ماند.