وابستگی رونق اقتصادی کشور به تحقق مفاد برجام به معنای وابسته کردن خود به تحولات بین المللی است چنانکه مخالفت ترامپ با برجام از هم اکنون تاثیرات منفی بر حضور سرمایه گذاری در ایران گذاشته است.

به گزارش گروه سیاسی مرور نیوز، پیروزی دونالد ترامپ به عنوان نامزدی که برجام را بدترین توافق تاریخ دانست و تاکید داشت این توافق ایران را قدرتمند کرده و دستاوردی برای آمریکا نداشته است، گمانه زنی‌های بسیاری در مورد تاثیر حضور وی در کاخ سفید بر معاملات اقتصادی دنیا با ایران ایجاد کرده است.

پس از اجرایی شدن توافق برجام که هنوز یک سال از آن گذشته است، کشورمان میدان حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ و کوچک اروپایی و آسیایی شد. آن‌ها در نظر داشتند از فرصت پیش آمده و پس از لغو مجازات‌هایی که برای معامله کنندگان بین‌المللی در ارتباط با ایران در نظر گرفته شده بود، سهم خود را در تجارت و بازار ایران افزایش دهند. در طول سال هایی که به بهانه تلاش ایران برای دست یابی به سلاح هسته‌ای، کشورمان تحت تحریم‌های اقتصادی قرار داشت شرکت های چینی و روسی تا حدی توانستند جایی در این فضا به دست آورند. اما اکنون اروپایی در نظر داشتند جایگاه پیشین خود را بازیابند.

اما مواضع ترامپ در رابطه با برجام به رغم برخورداری این توافق از پشتوانه قطع‌نامه شورای امنیت، نگرانی‌های در این باب ایجاد کرده است.

در همین رابطه روزنامه آلمانی "دی ولت" با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان "ماموریت دشوار هامبورگ در ایران" درباره تفاوت فضای جدید سفر هیات های اقتصادی آلمان به این کشور نسبت به چند ماه قبل نوشت: «پیروزی روز چهارشنبه دونالد ترامپ بر مخاطرات و ریسک‌های تجارت با ایران افزوده است زیرا لغو توافق هسته‌ای در شمار اولویت‌های رئیس جمهور جدید آمریکا است.»

با این حال به نظر نمی‌رسد تیم جدید رهبری آمریکا حاضر باشد با لغو این توافق‌نامه نظام بین‌المللی را علیه خود بشوراند. زیرا نقض قطع‌نامه شورای امنیت بار سیاسی، نظامی و مالی به همراه دارد. اما انتظار می‌رود روحیه معامله‌گر ترامپ و تلاش وی برای افزایش سود ایالات متحده در رابطه با سایر کشورها، باعث شود تا در مسیر انتقال سرمایه به کشورمان سنگ‌اندازی‌هایی صورت گیرد. این تاکتیک‌ها برای اجبار مقامات ایران به بازنگری در برجام خواهد بود. چرا که پس از پیروزی ترامپ، یکی از مشاوران وی با تعدیل در نگاه رئیس جمهور جدید به برجام از بازبینی برخی مفاد برجام سخن گفته است. اما به طور کلی این واکنش‌ها همان طور که در روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بازار بورس جهان را دچار افت کرد، بر تصمیم سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران اثر منفی بگذارد.  

گفتنی است مهم‌ترین مانع بر سر عادی‌سازی مناسبات تجاری و اقتصادی با ایران به محدودیت‌های بانکی برمی‌گردد. پس از گذشت ۱۶ ماه از توافق‌نامه هسته‌ای، روند همگرایی بانک‌های ایران در سیستم بانکی و مالی جهان به پایان نرسیده و امر نقل و انتقال پول و ارز همچنان با دشواری روبروست و احتمال دارد آمریکا با قدرت مالی خود این فرایند را در آینده دشوارتر کند.

در این راستا بهتر است مقامات ایران ضمن تاکید بر جنبه‌های حقوقی برجام و لزوم تعهد طرف مقابل به اجرای این توافق، هرگونه کارشکنی آمریکا را در سطح بین‌المللی رسانه‌ای کرده و وزارت خارجه نیز موضوع را به سازمان ملل و سایر طرفین قرارداد اطلاع دهد.

همچنین برای جلوگیری از وابسته شدن بیش از پیش رونق اقتصادی کشور به سرمایه خارجی، سرمایه‌های داخلی فعال شود تا هرگونه تغییر سیاسی در محیط خارج وضعیت اقتصاد ایران را آشفته نسازد. اقتصاد مقاومتی، طرحی برای ارتقا قدرت از درون، برای آنکه از سوی سران کشورمان شکل عملیاتی بگیرد نیازمند تعیین و تبیین استراتژی و تاکتیک است. تعلل در این راستا صرفا زمان دهی به بازیگران خارجی برای قدرت ضربه زدن به ایران است.