معاون اول رییس جمهوری در پاسخ به نامه رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران مبنی بر درخواست احیای سند مجموعه شهری تهران به منظور رفع چالش‌های مشترک کلانشهر تهران و شهرهای پیرامونی از وزیر راه و شهرسازی خواست بررسی مشکلات کلانشهر تهران، در دستور کار دبیرخانه شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران که در آن وزارتخانه مستقر است، قرار گیرد.

به گزارش مرور نیوز، رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران  چند روز پس از برگزاری جلسه هم اندیشی در خصوص «چالش‌های مشترک کلانشهر تهران و شهرهای پیرامونی» که با حضور رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل منابع طبیعی، نمایندگان استانداری و سایر ادارات کل ذیربط استان تهران، فرمانداران، روسا و اعضای شوراها و شهرداران شهرهای استان تهران برگزار شد، در راستای بند ۳ مصوبه جلسه مذکور در نامه‌ای خطاب  به اسحاق جهانگیری - معاون اول رییس جمهوری- از چالش‌ها و مشکلات مجموعه کلانشهری تهران و شهرهای پیرامونی نوشت و خواستار ایجاد مدیریت هماهنگ و یکپارچه با احیا و اجرای سند مجموعه شهری تهران و تحقق حکمرانی منطقه‌ای شد.

در بخش‌هایی از این نامه آمده بود: سرعت رشد شهرنشینی در مجموعه شهری تهران چنان سریع بوده که نظام برنامه‌ریزی و مدیریت سرزمین همواره از آن عقب افتاده و گسترش و رشد مناطق شهری آن عمدتا خارج از ضوابط و به شکلی نابهنجار اتفاق افتاده است. بارگذاری‌های جمعیتی در مجموعه شهری تهران و نقاط پیرامونی از ظرفیت اکولوژیک آن فراتر رفته است و اگر این روند متوقف نشود به دلیل عدم تأمین زیرساخت‌های اساسی، کمبود منابع و تخریب محیط زیست زندگی میلیون‌ها نفر از ساکنین در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

همچنین در استان  نگاه جامعی در حمل‌ونقل مجموعه شهری وجود نداشته و حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای و یکپارچه نیز در این مجموعه شهری به سرانجام نرسیده و به نابسامانی در این مجموعه انجامیده و این مسائل موجب افت کیفیت زندگی در استان تهران شده است.

سالاری در ادامه نامه خود، مجموعه مشکلات موجود در کلانشهر تهران را حاصل تفرق سیاسی تمام‌عیار و تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای و سلیقه‌ای این محدوده‌ سرزمینی دانسته است.

وی در این نامه به این نکته اشاره کرد، سند مجموعه شهری تهران که اول‌بار در دولت اصلاحات تهیه شد، اگر به اجرا درمی‌آمد، می‌توانست گام مهمی در جهت توسعه متوازن و تحقق حکمرانی منطقه‌ای باشد که متأسفانه با پایان دولت اصلاحات، این سند به بوته فراموشی سپرده شد و اکنون  ضرورت دارد هرچه سریعتر مدیریت هماهنگ و یکپارچه با احیا و اجرای سند مجموعه شهری در استان به مورد اجرا درآمده و به تحقق حکمرانی منطقه‌ای منجرشود.

در همین راستا اسحاق جهانگیری در پی نوشت نامه مذکور از وزیرراه و شهرسازی خواست بررسی مشکلات کلانشهر تهران و شهرهای پیرامون آن در دستور کار دبیرخانه «شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران» که در آن وزارتخانه مستقر است، قرار گیرد.

به گزارش کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران، جهانگیری همچنین در نامه ای دیگر با اشاره به مصوبات آخرین جلسه شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران در سال ۹۷  که با حضور وزیران راه و شهرسازی، اطلاعات، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، شهردار تهران، رییس شورای اسلامی شهر تهران و تعدادی از نمایندگان مردم استان تهران در مجلس برگزار شد، از محمد اسلامی - وزیر راه و شهرسازی خواست تا دبیر شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران را منصوب کند و دستور کار جلسات، نهایی و مصوبات آن شورا ابلاغ شود.