نمایندگان مجلس، بند مربوط به سابقه نمایندگی به عنوان معادل یک مقطع تحصیلی برای شرکت در انتخابات را حذف کردند .

به گزارش مرور نیوز، ماده ۱۲ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مربوط به شرایط عمومی و اختصاصی کاندیداهای انتخابات مجلس در جلسه علنی امروز یکشنبه با ۱۲۱ رای موافق، ۳۷ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

طبق این مصوبه ماده ۲۸ قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۲۸ – نامزدهای انتخابات باید دارای شرایط عمومی اختصاصی زیر باشند:

الف - شرایط عمومی

اعتقاد به اسلام؛

٢- التزام عملی به اسلام؛

تبصره ۱ - منظور از التزام عملی در این بند، عمل به احکام اسلام در حد عمل به انجام واجبات و عدم اصرار بر محرمات است. عدم احراز التزام عملی به اسلام به دلیل تجاهر به فسق ثابت می شود" به این تبصره اضافه شد.

تبصره ۲_ داوطلبان نمایندگی اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی باید به دین خود اعتقاد داشته باشند.

٣- التزام عملی به انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛

تبصره - منظور از التزام عملی در این بند، اعتقاد و تعهد به ارزشهای اساسی نظام شامل اسلامیت، جمهوریت، استقلال، آزادی و وحدت ملی است.

۴- ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه؛

۵- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران؛

تبصره - اتباع ایرانی که تابعیت کشور دیگری را اخذ کرده اند و اشخاص غیرایرانی که تابعیت ایران را تحصیل نموده اند، از داوطلبی انتخابات محروم می باشند.

۶- سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت شنوایی و گویایی

داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا کارت معافیت دائمی برای آقایان؛

تبصره - افرادی که به جهت غیبت از خدمت وظیفه عمومی و با سپری شدن مدت زمان مشخص، مشمول پرداخت جریمه خرید خدمت شده اند، از ثبت نام در انتخابات محروم می باشند.

۸- عدم محجوریت

۹- عدم محکومیت قطعی به جرائم اقتصادی (موضوع تبصره ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۲/۱، جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و جرائم علیه عفت عمومی، ارتداد و خیانت در امانت؛

۱۰- عدم محکومیت کیفری مؤثر و محرومیت از حقوق اجتماعی؛

۱۱- عدم وابستگی به گروههای غیر قانونی؛

۱۲- عدم مؤثر بودن در تحکیم رژیم گذشته و وابسته نبودن به آن؛

عدم اعتیاد و استعمال مواد مخدر و روانگردان؛

ب - شرایط اختصاصی

١- داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن مصوب و مورد تایید وزارت علوم و بهداشت و شورای عالی حوزه‌های علمیه و مدارک تحصیلی دارای ارزش استخدامی با تایید سازمان امور استخدامی و داشتن حداقل پنج سال سابقه کار در بخش خصوصی و دولتی (حکومتی شامل نهادهای مختلف نظامی و غیرنظامی) و عمومی.  

۲- حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام (در هنگام ثبت نام)؛

تبصره - ملاک محاسبه سن اشخاص برای ثبت نام در انتخابات، براساس تاریخ تولد اولیه ثبت شده در اسناد سجلی است و تغییرات بعدی، به استثنای تغییرات ناشی از حکم قضائی، ملاک عمل نمی باشد.

۳- عدم محرومیت داوطلب از شرکت در انتخابات حسب مورد به جهت تصدی مقام یا شغل موضوع ماده (۲۹) این قانون

تبصره ۱: هیات های اجرایی و نظارت موظفند شرایط فوق در این قانون را برای کاندیداها از مراجع ذیربط استعلام کنند.

تبصره ۲: در صورتی که هیات اجرائی نامعتبر بودن مدارک ارائه شده توسط داوطلب را در هنگام ثبت نام احراز نمایند ثبت نام وی کان لم یکن تلقی می شود.

تبصره ۳: دستگاه ها و مراجع ذی صلاح جهت صدور گواهی و مدارک موضوع این ماده موظفند از زمان صدور دستور شروع انتخابات، حسب درخواست متقاضیان حداکثر ظرف مهلت ۱۰روز، گواهینامه های مزبور را صادر و در مهلت قانونی و کافی پیش از شروع ثبت نام الکترونیکی موضوع ماده ۴۵ این قانون به درخواست کننده تحویل دهند و در بانک اطلاعاتی خود جهت استعلامات مراجع اجرایی و نظارتی ثبت نمایند.

تبصره ۴: مراکز ثبت نام در وزارت کشور و واحدهای تابعه آن با دریافت مدارک، اسناد و سوابق مذکور به افراد مراجعه کننده جهت ثبت نام رسید ارائه می نمایند. اطلاعات ثبت نام و نسخه ای از مدارک واصل شده بلافاصله به شورای نگهبان ارائه می شود.