پس از تایید سرقت علمی از سوی وزیر بهداشت توسط برخی از اساتید کشور، قشر علمی کشور امیدوارند که اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات برای جلوگیری از خدشه دار شدن وجه ملی ایران در سطح جهان بررسی این مساله را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش گروه سیاسی مرور نیوز، مجله علمی نیچر چند روز قبل در مطلبی اعلام کرد نزدیک به 60 مقاله ای که از طرف دانشجویان و نویسندگان به این مجله ارسال شده است فاقد اعتبار علمی است و در ادامه نام نویسندگان و عنوان مقالات را منتشر کرد. انتشار این خبر باعث شد تا بار دیگر بحث پرداخت پول برای نوشتن مقاله و پایان نامه در رسانه‌ها مطرح شود.

در همین رابطه برخی گسترش روز افزون دانشگاه‌های پولی را عاملی برای افزایش تعداد مقالات و پایان‌نامه‌هایی می‌دانند که دانشجو با پرداخت پول به دست می‌آورد. اما در کنار خرید مقالات که بعضا برای تسریع در پایان دادن کار دست به داده سازی می زنند، برخی از نویسندگان مقالات کپی برداری بدون ذکر منبع می‌کنند.

با این حال محمد علی برخورداری، رئیس دانشگاه علم ‌و صنعت، با تاکید بر اینکه ما در کشور نباید یک مقاله مشکل دار هم داشته باشیم بیان می‌کند این مساله در تمامی دنیا وجود دارد و نباید اجازه دهیم این موضوعات موجب بی اعتباری جامعه علمی شود.

طبق نظر برخورداری «نه تنها در ایران بلکه در هیچ کشوری فیلتری برای ارسال مقالات به مجلات بین‌المللی وجود ندارد و اساتید خود این مقالات را ارسال می‌کنند.» که البته شاید همین مساله باعث شده است تا تعداد مقالات کپی و جعلی ایران به نزدیک 60 مورد برسد.

اما این پایان داستان نیست. شاید بتوان از کنار چنین خطاهای علمی در قشر دانشجو گذشت اما اینکه برخی مسئولین و وزرا هم در دوران پرمشغله تصدی‌گری خود تعداد چشم‌گیری مقاله علمی منتشر کنند، جای تعجب دارد. در همین رابطه کارن خانلری، نماینده ارامنه شمال کشور و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به  این سوال خبرنگار سیاسی مرور نیوز که آیا تاکنون اعضای این کمیسیون چنین موضوعی را بررسی کرده اند یا خیر گفت: مساله انتشار مقالات از سوی مسئولین هرگز به عنوان دغدغه در بین نمایندگان مطرح نبوده است.

این در حالی است که علاوه بر بحث انتشار مقالات در دوران مسئولیت افراد، موضوع سرقت علمی نیز مطرح شده است که به رغم تکذیب این خبر از سوی رئیس سازمان غذا و دارو، حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت گزارش مجله «نیچر» درباره «سرقت علمی» به دست عده‌ای از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در ایران «کاملا درست» دانست و گفت: در ارتباط با گزارش این مجله٬ تاکنون برای ۱۹ عضو هیئت علمی در کشور پرونده تشکیل شده است.

به گفته وی پرونده این افراد در دادگاه تخلفات اداری به طور «جدی و قاطع» رسیدگی خواهد شد.

در این شرایط خواست قشر تحصیل کرده و افرادی که برای پیشرفت علمی کشور زحمت می‌کشند این است که اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات این مساله را در دستور کار قرار دهند و اجازه ندهند بیش از این اعتبار علمی ایران خدشه دار شود.