لاریجانی در مراسم رونمایی از فصلنامه سیاست خارجی تهران بر لزوم تحلیل دقیق پدیده‌ها و بازیگران سیاسی تأکید کرد.

به گزارش مرور نیوز، علی لاریجانی در سخنانی متذکر شد: به دلیل مشکل بودن حوزه سیاست و سیاست خارجی، این حوزه جزو مشکل‌ترین حوزه‌هاست که ابعاد مختلفی در تحلیل آن باید مدنظر قرار گیرد و افراد مختلفی که صاحب نظر حوزه‌های مختلف هستند باید دور هم جمع شوند و از دریچه‌های مختلف تقرب کنند و این کاری ضروری است و فانتزی نیست؛ ذات کار ایجاب می‌کند که این تجمع وجود داشته باشد.

لاریجانی ادامه داد: در چند دهه اخیر شرایط در حوزه سیاست خارجی از گذشته متفاوت شده است. در گذشته بلوک غرب و شرق بود و تحلیل‌ها در سایه این تقسیم بندی قرار گرفته و به همین دلیل ساده‌تر بود. این قطب‌بندی سیطره نفوذ خود را نشان می‌داد اما این ساماندهی به هم ریخت. زمانی مدیریت جهانی توهمی شده بود که در عمل به جایی نرسید. در حال حاضر صحنه‌ای وجود دارد که در آن اراده‌های متنوع حاکم است.

او اضافه کرد: در حال حاضر بازیگران متنوع شده‌اند و به همین دلیل تحلیل موضوعات سخت‌تر شده است؛ چه در صحنه بین‌المللی و چه در منطقه خودمان که تحلیل پدیده‌ها به این سادگی نیست؛ هم حکومت‌ها متنوع‌اند و هم پدیده‌های غیرحکومتی متنوع شده‌اند؛ چه جنس‌های بدخیم مثل تروریست‌ها و چه از نوع خوش‌خیم اینها وجود دارند و تأثیر می‌گذارند. جنس این قدرت‌ها باید شناخته شود و حوزه انتخاب‌شان به صورت دقیق تحلیل شود و تأثیر گذاری‌هایشان در معادلات مختلف دیده شود.

لاریجانی تأکید کرد: کار در این زمینه فرمایشی نیست که چون ما دلمان می‌خواهد شرایط اینطور پیش برود تحلیل‌مان به این سمت برود. این باعث می‌شود که خیلی زود رنگ ببازد. پس باید مولفه‌های تأثیرگذار و بازیگران تأثیرگذار را شناخت و نسبت به تولد و یا زوال آنها تحلیل درستی انجام داد.

رئیس مجلس همچنین عنوان کرد: نکته دیگری که باید توجه کرد زمینه‌هایی است که این قدرت‌ها به سمت آنها می‌روند و یا پدیده‌هایی است که باعث وجود آنها می‌شود. این پدیده‌ها ممکن است اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشد. ما کمتر به روندها توجه می‌کنیم و همین باعث می‌شود که پدیده‌ها را به صورت نقطه‌ای بررسی کنیم. به عنوان مثال در سه دهه گذشته پدیده تروریسم در منطقه وجود داشته، این پدیده به جریان‌های متنوعی تبدیل شده که شاخ و برگ پیدا کرده‌اند. اما آیا اینکه این روند صعودی است؟ رشد را نشان می‌دهد؟ زیربناهای آن چیست؟ و رفتارهایش تا چه حد متأثر از پدیده‌های اجتماعی است؟ کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی،‌ تأکید کرد: خیلی از تحولات در منطقه رخ می‌دهد که ممکن است شکل ظاهرش یک جریان امنیتی باشد اما پایه‌های آن بر اساس موضوعات اقتصادی یا فرهنگی است. این موضوع از این جهت مهم است که پدیده‌های منطقه نشان می‌دهد که امور کوتاه مدتی نیستند و تا مدتی با ما زندگی می‌کنند،‌ پس باید نحوه نشو و نمای آنها را فهمید و فهم کرد. پس این مسأله نیازمند بحث‌های تکنیکی‌تر در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی است. حتی تحولات انتخابات در خیلی از کشورها متأثر از همین تحولات اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی است.

لاریجانی افزود: شاید به دلیل پیچیدگی‌ها و تنوع بازیگران و ریشه‌های تحولات اقتضا می‌کند که این مسائل را دقیق‌تر مورد واکاوی قرار دهیم.