معاون اول رئیس جمهوری گفت : سلامت مسئله نخست دیروز، امروز و فردای انسان و جامعه بشری است که اکنون ابعادی فراتر از قبل را دارد.

به گزارش مرور نیوز، اسحاق جهانگیری در هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت گفت: حضور مهمانان را در نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت صمیمانه گرامی می‌دارم و از سیاستگذاران و دست اندرکاران برگزاری مجمع سپاسگزارم.

وی افزود: سلامت مسئله نخست دیروز، امروز و فردای انسان و جامعه بشری است که اکنون ابعادی فراتر از قبل را دارد. امنیت پایدار، توسعه همه جانبه و متوازن و موضوع دست‌یابی به جهانی عاری از ترس و زور و خشونت و فقر امروز بیش از هر چیزی وابسته به اندیشه و اخلاق به طور خلاصه انسان است.

وی ادامه داد: سلامت آنگونه که سازمان جهانی بهداشت تعریف می‌کند بنای بسیار فراتر از صرف نداشتن بیماری دارد. سلامت یکی از جنبه‌های اصلی حقوق بشر و بزرگترین مصداق عدالت اجتماعی است که تحقق آن از مهمترین وظایف دولت‌ها به شمار می‌رود و از این منظر سلامت تنها کالای عمومی است که هم محصول و شاخص اندازه گیری پایداری توسعه جوامع انسانی به شمار می‌رود.

معاون اول رییس‌جمهوری گفت: در تقسیم‌بندی جدید، مفهوم سلامت معادل سلامت عمومی است که کارکردهای سیاسی از جمله برقراری ثبات و دموکراسی، امنیت داخلی برای مقابله با تروریسم و کنترل بیماری‌های عفونی را شامل می‌شود، سیاست‌های جدید سلامت، تحقق ثبات اقتصادی و شکوفایی داخلی و بین المللی و انجام فعالیت‌های خیریه برای ریشه‌کنی فقر به عنوان دشمن اصلی توسعه را برجسته می‌کند.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: در جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی به صورت‌های کلان نظام سلامت به عنوان حق اساسی و عمومی شهروندان تبدیل شده است و مسئولیت سیاست‌گذاری برای اجرای قانون و اطمینان از دسترسی عموم به خدمات عادلانه و با کیفیت سلامت بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپرده شده است.

جهانگیری ادامه داد: علی‌رغم مسائل مختلفی که کشور ما در زمینه‌های مختلف با آن روبرو بوده است جای خوشنودی و امیدواری است که می توانیم بگوییم یکی از مهمترین دستاوردهای نظام ما در چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران در همین زمینه است. محصول چهل‌ سالگی انقلاب ما امروز افزایش امید به زندگی از ۵۴ سال به ۷۶ سال، کاهش چشمگیر مرگ و میر مادران باردار، کودکان و نوزادان و افزایش دسترسی عادلانه به خدمات گوناگون در سطوح مختلف سلامت بوده است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در تمامی مناطق کشور و با هدف محرومیت‌زدایی و توسعه، تربیت و آموزش نیروی انسانی و سلامت اعم از پزشک، پرستار، ماما و کارشناسان گوناگون و فعال در حوزه صورت گرفته که نتیجه آن افزایش مطلوب رضایت شهروندان بوده است.

وی گفت: افزایش معنادار کمی و کیفی حضور بانوان ایرانی در این بخش به برکت نظام جمهوری اسلامی بدست آمده است که این موفقیت‌ها را شتاب بیشتر داده است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: شبکه بهداشت ایران یکی از مدل‌های موثر و موفق و قابل تعمیم در جهان برای گسترش عدالت محور خدمات سلامت به مناطق دورافتاده و محروم به شمار می‌رود و سهم عمده‌ای در بهبود شاخص‌های سلامت کشور ما داشته است. دولت یازدهم در سال ۱۳۹۳ برنامه اصلی عدالت اجتماعی خود را با عنوان طرح تحول سلامت و با هدف پوشش همگانی سلامت آغاز کرد، این طرح یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های اجتماعی دولت به شمار می‌رود و در دولت دوازدهم نیز ادامه یافت و به گواه سازمان جهانی بهداشت توانسته است گام‌های اساسی در زمینه افزایش دسترسی عادلانه به خدمات با کیفیت داشته باشد، همچنین توانستیم پوشش بیمه‌ای برای بیش از ۹۵ درصد شهروندان را داشته باشیم.

جهانگیری ادامه داد: انجام پوشش همگانی سلامت به عنوان برنامه اصلی سلامت یکی از برنامه‌ها برای تحقق حقوق شهروندی توسط وزارت بهداشت و با همکاری سایر نهادها در حال اجرا است، در پی تصویب برنامه جهانی اهداف توسعه پایدار، کمیته ملی توسعه پایدار ساختار خود را بر اساس مدل بومی با این اهداف هماهنگ کرده و از آن زمان با مسئولیت یکی از معاونان رئیس جمهور به کار خود ادامه می‌دهد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: به درستی گفته‌اند صلح، رفاه و کرامت مردم و مشارکت اجتماعی و حفظ کره زمین از اهداف توسعه پایدار هستند و در این میان نقش و مشارکت به منظور ایجاد نظام حاکمیت مبتنی بر اصول توسعه پایدار و عدالت بین نسلی بسیار اساسی است.

جهانگیری افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول حیات ۴۰ ساله خود همواره با تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا مواجه بوده که البته نتیجه آن تاب آوری و استقلال بیش از پیش ما شده است، چنان که به گواه گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی کشورمان امروز از جهت تولید علم در رده بیست کشور نخست دنیا قرار گرفته و در منطقه خود اول است.

وی افزود: امروز شاهد رفتار ضد بشری دولت آمریکا علیه مردم ایران هستیم. آنها به بهانه‌های واهی و تحت تاثیر لابی صهیونیستی از برجام به عنوان یک توافقنامه و دست آورده مهم بین المللی که به صلح و امنیت منطقه و جهان کمک می‌کند خارج شدند؛ ایران در چارچوب توافقنامه برجام به تمامی تعهداتش عمل کرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان مرجع ذیصلاح نیز بارها پایبندی کشورمان را تایید کرده است، اما دولت آمریکا نه تنها به تعهدات خود عمل نمی‌کند بلکه آنها خودشان سخت ترین تحریم های ممکن را علیه ملت ما اعمال کرده‌اند.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند که هدف تحریم ها دولت ایران است، حال آنکه تحریم‌ها بیشترین فشار را بر ملت ایران و معیشت آنها وارد می‌کند؛ متاسفانه دولت آمریکا علیرغم قوانین حقوق بشری با دست زدن به اقدامات ضد انسانی و وضع سخت ترین تحریم‌های ها در بخش سلامت عملاً امکان تامین داروهای مورد نیاز بیماران خاص و تجهیزات پزشکی را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و جان بیماران زیادی را به خطر انداخته اند.

جهانگیری گفت: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که با تلاش محققان بخش قابل توجهی از نیازهای دارویی کشور در داخل تولید می‌شود که حتی مازاد بر نیازهای داخلی بوده و قابلیت صادرات به کشورهای نیازمند را داریم.

وی ادامه داد: واردات ما محدود به موارد خاص و تهیه مواد اولیه است که کارشکنی دولت آمریکا مانع خرید آنها شده است. خوشبختانه طی سال‌های اخیر موفقیت‌های چشمگیری در حوزه شرکت‌های دانش بنیان شدن بخش سلامت داشته‌ایم که از این میان می‌توان به دستاوردهای فراوان در حوزه‌های پزشکی هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، ترمیم سیستم عصبی و تولید داروهای مختلف برای درمان بیماری های صعب العلاج اشاره کرد.

وی گفت: انتظار ما از مجامع بین المللی به ویژه مجمع جهانی اقتصاد سلامت این است که در مقابل سیاست‌های غیرقانونی دولت آمریکا به خصوص در حوزه سلامت که ارتباط مستقیمی با جان مردم دارد و موضوعی کاملاً انسانی است سکوت نکند و از تمام ابزارها و تمامی اهرم‌های در اختیار علیه اقدامات و سیاست های غیر انسانی و ضد بشری دولت آمریکا استفاده کند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: درخواست ما از کشورهای منطقه این است که در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی و ایجاد زیرساخت‌های تعامل و همکاری میان مراکز و شرکت‌های فعال در بخش سلامت همکاری داشته باشیم.

جهانگیری افزود: دانشگاهیان ما علی‌رغم تحریم‌ها و دشواری‌ها توانستند هزاران دانشجو از سراسر دنیا را به خود جذب کنند و پروژه‌های پژوهشی فراوانی با مشارکت دانشمندان دانشگاه‌های برتر جهان در این کشور در حال اجراست، لازمه تحقق سلامت و پیشبرد آن به مفهوم متعالی برخورداری از فضای این همزیستی و صلح است. ایران در تمام تاریخ چند هزار ساله خود، سرزمین مهر و دانش و هنر و ادبیات بوده است.

جهانگیری با بیان اینکه مهمان نوازی ایرانیان زبانزد بوده و هست، ادامه داد: امروز هم ما همان ملت هستیم که در پی ساختن جهانی سالم و سرشار از صلح و جامعه‌ای برخوردار در مسیر توسعه همه جانبه و پایدار با محوریت سلامت هستیم. ما به دنبال دور کردن همه تهدیدها و تحریم ها و نزدیک کردن دنیایی عاری از زور و خشونت هستیم.

وی با بیان اینکه برای ما مایه امید و برای دشمنان مان مایه عبرت است که ما در عین سختی ها توان بالیدن و شکفتن داریم، افزود: باعث خوشبختی است که در شرایط سخت تحریم دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان تنها عضو از منطقه غرب اسیا و شمال افریقا توانسته است در مجمع جهانی سلامت حضور یابد و در فرایند دستورسازی سلامت جهان به عنوان سفیر ایران زمین نقشی معنادار و فعال ایفا کند. برگزاری این نشست در کشور ایران که آماج شدیدترین و ناجوانمردانه ترین تحریم ها قرار گرفته است، درخور تقدیر است. حضور بیش از ۱۰۰ دانشمند جهانی از حدود ۵۰ کشور جهان در این نشست، نشانه ان است که اگر چه سلامت امروز مقوله ای سیاسی شده است، اما دانشمندان و صاحب نظران نظام سلامت با هدف بهبود زندگی انسان ها و فارغ از مرزهای سیاسی و بر اساس اصول مشارکت علمی و التزام اجتماعی در این نشست می‌کوشند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: کشور ما و منطقه‌ای که در آن قرار داریم از جهت موقعیت اقلیمی و مناسبات سیاسی در معرض تحولات گسترده قرار دارد، اما توانسته دشواری های گوناگون را با موفقیت پشت سر بگذارد. منطقه ما بیشترین ضربه را از افراطی گری و تروریسم بین الملل متحمل شده، اما در آستانه زدودن کشورها از این خطر ضد انسانی است.

وی ادامه داد: سیل اخیر در ایران آزمونی جدی برای محک شعارهای پرطمطراق حقوق بشری دولت آمریکا بود. در حالیکه ایران درگیر سیلی ویرانگر بود و به بیش از نیمی از استان های کشورمان خسارات سنگینی وارد شد، اما مانع تراشی ها و تحریم های ظالمانه آمریکا مانع از کمک رسانی سایر کشورها و سازمان های بین المللی به سیل زدگان شد. در این میان حتی سازمان های امدادی نظیر هلال احمر جمهوری اسلامی ایران هم از تحریم مستثنی نشدند و در مسیر امدادرسانی بین المللی به سیل زدگان محدودیت هایی ایجاد شده است.

جهانگیری تاکید کرد: البته این افتخاریست بزرگ برای ما که علی رغم همه این کارشکنی ها و مانع تراشی ها و به همت همه دست ‌اندرکاران سلامت کشور، به رغم گستره وسیع مناطق سیل زده، هیچگونه بیماری به صورت اپیدمی در این مناطق مشاهده نشده است که در این زمینه از دست اندرکاران تشکر می کنم.

وی افزود: اکنون همه ما در معرض بحران های طبیعی حاصل از دخالت انسان ها قرار گرفته ایم. سیلی فراگیر در هفته های گذشته کشور ما را دچار مشکلات گوناگونی از جمله در زمینه سلامت کرده است، اما ملت، دولت و حاکمیت چیزی فروگذار نکردند. باید توجه کرد که بیش از نیمی از پناهندگان و اوارگان حاصل از جنگ و تروریسم دنیا در این منطقه از جهان هستند که کشور ما هم در طول ۴ دهه گذشته بیش از سه میلیون مهاجر و پناهنده را در خود جای داده است و به نیازهایشان مانند نیاز به سلامت شان با کمترین حمایت بین المللی پاسخ داده است، اکنون هم مدیریت اجرایی کشور در کنار همه مردم و نهادهای مدنی به دنبال ان هستند که شهروندان اسیب دیده از سیل چه جسمانی و چه روانی دور شوند. مساله امروز ما بازسازی شهرها وروستاها در مسیر توسعه پایدار بوده و طبیعتا سلامت سنگ بنای این تلاش است.