عارف گفت : هدف از تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا که میراث گرانقدر دولت اصلاحات است این بود که بعد از انتخاب‌شدن همه ذهن را از منافع شخصی، حزبی و قومی خالی کرده و با همه توان، برای خدمت به مردم و کشور بیاندیشیم و تلاش کنیم.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا عارف در یادداشتی در فضای مجازی به مناسبت روز ملی شوراها نوشت :

«نهم اردیبهشت روز ملی شوراها نامگذاری شده است. با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله سید محمود طالقانی که تلاش فراوانی برای گنجاندن اصل مترقی شوراها در قانون اساسی جمهوری اسلامی انجام دادند، باید تاکید کنم که شوراهای اسلامی شهر و روستا بازوان قدرتمند نظام در سراسر کشور هستند. اگر نگاه امام خمینی (ره) از شروع نهضت اسلامی را مرور کنیم، نقش والای مردم در آن مشهود است. حضور، مشارکت و آرای مردم در انتخابات به معنای اهمیت مشورت در انجام امور است؛ چرا که هر فردی به رأی و نظرات دیگران اعتنا نکند، در مسیر شکست قرار خواهد گرفت.

در مقطع فعلی انتظار این است که در راستای جهت‌گیری ملی نظام، تمرکززدایی و کاهش تصدی‌گری دولت و واگذاری امور به شوراها مورد توجه جدی قرار گیرد.

بر این باوریم که دولت باید به سمت وظایف حاکمیتی و سیاستگذاری برود و در شهرها و روستاها وظایف را به شوراها محول کند و اعضای شوراها نیز با عملکرد خود تأیید کنند که ظرفیت سپردن اختیار را دارند. لایحه مدیریت یکپارچه شهری که اهل فن و متخصصین مدت زمان زیادی برای تهیه این لایحه را وقت صرف کردند، باید هرچه سریع‌تر در راستای تمرکززدایی از وظایف دولت تعیین تکلیف و امور شهری به پارلمان‌های محلی و مدیریت شهری واگذار شود.

هدف از تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا که میراث گرانقدر دولت اصلاحات است این بود که بعد از انتخاب‌شدن همه ذهن را از منافع شخصی، حزبی و قومی خالی کرده و با همه توان، برای خدمت به مردم و کشور بیاندیشیم و تلاش کنیم.

دغدغه اصلی آیت الله طالقانی هم این بود که شوراها سیاسی نشوند و شوراها باید از این موضوع بپرهیزند.

مطمئناً اگر شوراها به وظایف قانونی خود عمل کنند، بسیاری از مشکلاتی که در حوزه وظایف مدیریت شهری وجود دارد قابل حل خواهد بود.

طی دو سالی که از دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌گذرد، فعالیت‌های خوبی را در راستای خدمت‌رسانی به مردم بخصوص در ایجاد نشاط اجتماعی شاهد بودیم. البته انتظار است بر اساس وعده‌های داده شده به مردم در قالب برنامه‌ی تدوین شده در زمان انتخابات شوراها تلاش چشمگیرتری برای عمل به وعده‌های داده شده شاهد باشیم.

انسجام و وحدت در تصمیم‌گیری رمز موفقیت شوراها است. مراقبت کنیم این انسجام و همبستگی خدای‌ناکرده بخاطر برخی سهم‌خواهی‌های حزبی و گروهی از بین نرود.»