​معاون اول رییس جمهوری در جلسه هم اندیشی تبیین راهکارهای مشارکت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گذر از شرایط تحریم و برنامه ریزی در سال "رونق تولید اظهار کرد: واردات اقلام ضروری به هر میزان که لازم باشد باید انجام شود اما واردات کالاهای غیر ضروی باید متوقف شود.

به گزارش مرور نیوز، اسحاق جهانگیری اولویت واردات را تامین کالاهای اساسی و دارو عنوان کرد و گفت: آمریکا دروغ می گوید که واردات دارو و مواد غذایی تحریم نشده چرا که اتفاقاً آمریکائی ها در روند تامین و واردات همین کالاها بیشترین اخلال را ایجاد می کنند. 

وی تامین مواد اولیه کارخانجات را دومین اولویت بخش واردات کشور دانست و گفت: ظرفیت مناطق آزاد کشور باید برای واردات کالای اساسی، دارو و مواد اولیه مورد نیاز تولید بیش از پیش مورد استفاده قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه بخش خصوصی نیز باید بصورت جدی به صحنه بیاید، تصریح کرد: مدیران باید برای کمک به بخش تولید وقت بگذارند و اجازه ندهند که یک واحد تولیدی تعطیل شود. عملکرد استاندار و مدیری که مانع از تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری کارگران شود افتخارآمیز است و مردم و مسئولین کشور قدردان این گونه مدیران خواهند بود. 

جهانگیری در ادامه به اهمیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور نیز اشاره و تصریح کرد: یکی از فرصت های مهم کشور برای توسعه و نیز برای عبور از شرایط دشوار فعلی مناطق آزاد هستند و اگر بخشنامه ای مانع از کار و فعالیت در این مناطق شده باید شناسایی و اصلاح شود. 

وی کشورهای همسایه را سرمایه ای بزرگ برای ایران برشمرد و با اشاره به اینکه 15 کشور با ایران همسایگی دارند، گفت: ایران کشوری نیست که بتوان آن را حبس کرد. 

معاون اول رییس‌ جمهوری با اشاره به وجود 500 هزار نفر شاغل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: همه این افراد شغل پایدار و ماندگار دارند و این کار بزرگی است که از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صورت گرفته است.

جهانگیری با تاکید براینکه باید برای طبقات متوسط و کم درآمد جامعه کاری انجام دهیم، خاطر نشان کرد: نباید از اینکه عده ای می گویند این حرف ها پوپولیستی است واهمه داشته باشیم. انتظار ما از مدیران این است که در سال 98 شرایط را به گونه ای مدیریت کنند تا اوضاع بر مردم خیلی سخت نگذرد.

در این جلسه مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز گزارشی از عملکرد این مناطق ارائه کرد و گفت: در سال 97 به میزان هفت هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی در مناطق آزاد صورت گرفته که نسبت به سال 96 حدود 46 درصد افزیش یافته است. 

مرتضی بانک افزود: اقدامات خوبی نیز در مناطق آزاد در راستای مقابله با تخلفات انجام شده به گونه ای که در گزارش سازمان بازرسی کل کشور صراحتاً اعلام شده که در خصوص قاچاق در مناطق آزاد کشور شاهد تخلف جدی نبوده ایم و با استقرار گمرک روند مثبتی در فعالیت های تجاری در این مناطق ایجاد شده است. 

در این جلسه همچنین تعدادی از مدیران عامل مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی کشور به بیان مشکلات و موانع پیش رو پرداختند و از آمادگی همه جانبه خود برای مقابله با تحریم ها و کمک به افزایش درآمدهای کشور خبر دادند.