مراسم گرامیداشت چهلمین سال شهادت و یکصدمین سال تولد استاد شهید مطهری با عنوان شهید مطهری و گام دوم انقلاب در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با مشارکت معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، علی مطهری  در برنامه شهید مطهری و گام دوم انقلاب با بیان این‌که از موضوعات مطرح در گام دوم انقلاب عدالت و مبارزه با فساد است، افزود: شهید مطهری هم به موضوع عدالت اجتماعی اعتقاد داشت و همواره بیان می‌کردند اینگونه نیست با هر رفتاری بتوانیم انقلاب را حفظ کنیم و خداوند براساس قانون خود عمل می‌کند.

وی ادامه داد: شهید مطهری انقلاب اسلامی را نمونه بارز نهضت اسلامی صدر اسلام می‌دانست و برای آن نمی‌توانست در دوران معاصر نمونه‌ای پیدا کند. به‌عنوان مثال انقلاب فرانسه برای حقوق مردم و آزادی و انقلاب روسیه برای بحث عدالت بود اما انقلاب اسلامی همه این موارد در قالب منابع اسلامی دارد.

وی با تأکید بر اهمیت عدالت، گفت: شهید مطهری معتقد بود عدالت در سلسله علل احکام دین است و آنچه عدل است دین می‌گوید نه آنچه دین است عدل می‌گوید.

مطهری با بیان این‌که ما معتقدیم برخی افعال ذاتاً خوب هستند، افزود: برخی افعال هم ذاتاً بد هستند و نیازی نیست دین بگوید. دین براساس عدالت است و خداوند دین را براساس عدالت ایجاد کرده است نه این‌که عدالتی در کار نیست و آنچه که دین می‌گوید عدالت است این موضوعات صرفاً مباحث نظری نیستند و مباحث عملی هم دارد.

مطهری با بیان این‌که اسلام با ایجاد اختلاف و شکاف طبقاتی مخالف است، افزود: از این‌رو اسلام تمهیداتی را پیش‌بینی کرده که فاصله را کمتر می‌کند به عبارتی عدالت اسلامی با اخلاق توأم است و مسائلی چون خمس و زکات را مطرح می‌کند تا فاصله طبقاتی از میان برود.

وی با بیان این‌که مسأله عدالت در جامعه اسلامی توأم با معنویت و اخلاق است، تصریح کرد: آثار بی‌عدالتی در اجتماع به عدم تعادل روانی منجر می‌شود. عده‌ای دچار عقده‌های روانی و قشری پرتوقع و کم‌بازده. و در این صورت است که مردم به بخت و اقبال باور پیدا می‌کنند.

مطهری درباره ورود و خروج شهید مطهری به دانشگاه تهران توضیح داد: شهید مطهری مدرک دکترا نداشتند اما استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در گروه فلسفه و کلام بودند. مرحوم حسین علی راشد  که شهید مطهری را می‌شناختند ایشان را تشویق کردند تا در آزمون مدرسی دانشگاه تهران شرکت کنند اگرچه شهید مطهری تمایلی نداشت اما به اصرار ایشان در آزمون کتبی با بالاترین نمره پذیرفته شدند و در آزمون شفاهی در حضور آیت الله جوادی و مرحوم راشد به پرسش‌ها پاسخ دادند و آن‌ها عنوان کردند بالاتر از نمره ۲۰ وجود ندارد اما شما به توضیحاتتان ادامه دهید.

وی با بیان این‌که شهید مطهری از سال ۳۴ تا ۵۵ استاد دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بود، افزود: شماری از اساتید با اعتقاد به این‌که فکر و ذهن دانشجو از همان سال‌های اولیه شکل می‌گیرد از شهید مطهری خواستند تا به دانشجویان سال‌های اول دانشگاه هم آموزش دهد.

مطهری با بیان این‌که رژیم گذشته از اساتید درخواست‌هایی داشتند، گفت: به عنوان مثال در آن دوران حزب رستاخیز تشکیل شد و رژیم از اساتید خواست که عضو آن شوند که شهید مطهری مخالفت کرد.

مطهری علت تأخیر در ارتقای شهید مطهری به درجه استادی را هم سخنرانی ایشان در شب ۱۵ خرداد دانست و گفت: البته بالاخره به همت پروفسور «رضا» ارتقا ایشان انجام شد.