عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم نکوداشت دویست و هشتاد و ششمین سالروز تولد مختومقلی فراغی با طرح این سوال که چرا برخی جاودانه می‌شوند و در ذهن و خاطره و قلب مردم مثل یک آب روان و حیات بخش جاری می‌شوند؟ اظهار کرد: جاودانگی برای جسم و ماده معنا ندارد. چیزی که باقی می‌ماند، ملکوت است. انسان اگر بتواند خود را از حوزه مادیت و مکان و زمان فارغ کند و در حوزه ابدیت و ملکوات قرار دهد، باقی می‌ماند.

به گزارش مرور نیوز، وزیر کشور گفت: قطعاً کسانی می‌توانند اینگونه باشند که با ملکوت اعلی که آن حق تعالی است، پیوند بخورند. در دایره عالم هستی که مرکزیت آن حق تعالی است، به تناسب نزدیکی به مرکزیت، می‌توانیم ابدی و جاودانه شویم.

وزیر کشور بیان کرد: راه پیوستن به این ابدیت، عاشق شدن است. عشق طریقی است که می‌تواند ما را از تکثر و جدایی و تکه تکه شدن به وحدت برساند. برخی از انسان‌ها چنین توفیقی را کسب می‌کنند. پیامبر و ائمه اطهار انسان‌های کامل این طریق هستند و بسیاری از اولیا و علما ما این مسیر را طی کردند.

وی تصریح کرد: اگر امروز حافظ، سعدی، مولوی و اولیا و بزرگان دین و اگر امروز مختومقلی فراغی در ذهن، جان، فرهنگ و زندگی مردم جاری هستند، جرعه‌ای از می مستی معرفت نوشیدن و راه عشق را طی کردند.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: امروز که بعد از ۲۸۶ سال دور هم جمع شدیم و از عرفان، شعر و عشق و از دلسوزی برای وطن، حسرت برای وحدت و ارائه طریق برای یک زندگی عالمانه و عارفانه از مختومقلی نام می بریم، معنای همان جاودانگی و ابدیت است.

وزیر کشور تصریح کرد: افتخار کشور ما این است که در عین تنوع و تکثر، وحدت داریم و این را مدیون اسلام، معرفت دینی و فرهنگ ایرانی و اسلامی خودمان می‌دانیم.

وی گفت: این فرهنگ غنی، باور تنومند و اندیشه‌های ناب و این ملت با عزم و اراده و با غیرتی که از آبشخور این فرهنگ سیراب می‌شود، در مقابل هر گونه ظلم ستمی ایستاده است و می‌ایستد.

رحمانی فضلی پیشنهاد کرد، دبیرخانه دائمی مختومقلی فراغی در استان گلستان راه اندازی و از افراد ادیب و حکیم در این دبیرخانه بهره گرفته شود.