مطهری گفت : هم وزارت ورزش و جوانان و هم نیروی انتظامی هنوز نتوانسته‌اند انتظام لازم و رفتار درست را در ورزشگاه‌ها حاکم کنند .

به گزارش مرور نیوز، علی مطهری در نطق میان‌دستور خود در سخنانی، گفت: حرف ترامپ این است که مانند رژیم شاه تحت فرمان من باشید و اشغال فلسطین را به رسمیت بشناسید تا من به شما رفاه بدهم.

وی افزود: پاسخ ما به ترامپ این است که «هیهات من‌الذله»، ما تن به خواری نمی‌دهیم و بدون نیاز به آمریکا و با تلاش خود به رفاه هم می‌رسیم.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: تصمیم به موقع جمهوری اسلامی در مورد تعلیق برخی تعهدات خود در برجام از یک سو نشان داد که ایران در موضع ضعف قرار ندارد و از سوی دیگر کشورهایی را به نکوهش آمریکا واداشت.

مطهری تصریح کرد: این اقدام از جانب دیگر، آمریکا را دچار مواضع متناقض کرد، به‌طوری که از یک طرف ناو هواپیمابر ارسال می‌کنند و از طرف دیگر ترامپ التماس می‌کند که با من تماس بگیرید.

وی افزود: امروز دو عنصر مقاومت و وحدت می‌تواند ما را از شرایط سخت کنونی با سرافرازی خارج کند، ترامپ فریب اعتراضات دی‌ماه سال 96 را خورد و خیال می‌کرد که با چند فشار اقتصادی، مردم را مقابل حکومت قرار می‌دهد، غافل از اینکه اعتراضات ریشه در درون حکومت داشت و ناشی از رقابت‌های سیاسی بود.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه امروز ترامپ برای انتخابات آینده در این کشور به شدت نیاز به برگ ایران دارد و مقامات کشور می‌توانند از این فرصت به نحو مقتضی و عزتمندانه استفاده کنند، اظهار داشت: لازم است شورای عالی امنیت ملی نظیر تصمیم شجاعانه و مدبرانه‌ای که درباره برجام گرفت، درباره سرنوشت محصوران خانگی انتخابات سال 88 نیز بگیرد که فردا دیر خواهد بود، اگر یکی از آنها در این حال از دنیا برود، معضلی برای کشور ایجاد می‌شود.

مطهری همچنین اشاره به اعلام نظر اخیر هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت درباره مصوبه مجلس مبنی بر استانی شدن انتخابات، گفت:  اگر این هیئت که در دل مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد، به رویه اخیر خود ادامه دهد چیزی برای مجلس باقی نمی‌ماند.

وی تصریح کرد: این هیئت صرفا می‌تواند نظارت خود را درباره انطباق یا عدم انطباق طرح یا لایحه‌ای با سیاست‌های کلی نظام در حین بررسی آن طرح یا لایحه به مجلس اعلام کند، اما تصمیم با نمایندگان است و آنچه که تصویب می‌شود، صرفا باید برای بررسی انطباق یا عدم انطباق آن با قانون اساسی و شرع به شورای نگهبان ارسال شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اکنون هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام به مثابه شورای نگهبان دوم مصوبات مجلس را از نظر انطباق یا عدم انطباق با سیاست‌های کلی نظام بررسی می‌کند و مانند شورای نگهبان نامه ارسال می‌کند.

علی مطهری افزود: با وجود صدها سیاست کلی، هر مصوبه‌ای از مجلس را می‌توان مورد ایراد قرار داد و به این ترتیب استقلال و اعتبار مجلس مخدوش و اختیارات آن به شدت محدود می‌شود، این آرزوی مجمع تشخیص اگر بخواهد تحقق یابد، نیاز به تغییر قانون اساسی و تبدیل مجمع به مجلس سنا دارد و قانون اساسی فعلی چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.

وی ادامه داد: متأسفانه مجلس تاکنون عکس‌العمل مناسب در مقابل این بدعت مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان نداده که لازم است مجلس به این بدعت و تضعیف خود خاتمه دهد.

نایب رئیس مجلس با بیان این‌که اساسا عدم انطباق با یک سیاست کلی به معنی عدم انطباق با قانون اساسی نیست؛ زیرا سیاست‌های کلی بخشی از قانون اساسی یا متمم آن نیست و سیاست‌های کلی نه عین قانون اساسی است و نه جزء آن اسا، گفت: اساسا استناد شورای نگهبان به عدم انطباق با سیاست‌های کلی برای مغایرت با قانون اساسی، مخدوش و لااقل قابل تأمل و بحث است که پیشنهاد می‌کنم یک جلسه غیرعلنی با حضور کارشناسان برای تعیین تکلیف این موضوع و تعیین تکلیف هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام تشکیل شود.

مطهری همچنین به حواشی اخیر مربوط به پخش یک موسیقی در برخی مدارس اشاره کرد و اظهار داشت: این مسئله نشان‌دهنده کم‌توجهی دولت به مسائل فرهنگی و تربیتی است، یک نمونه آن اتفاقی است که در برخی مدارس تهران افتاد و حاکی از تسامح و تساهل چند مدیر مدرسه در ترویج ابتذال میان نوجوانان به بهانه شادی و نشاط بود، منتظر پاسخ قانع‌کننده وزیر آموزش و پرورش هستیم.

وی ادامه داد: نمونه دیگر اتفاقات تلخ در ورزشگاه آزادی در جریان مسابقه دو تیم پرسپولیس و سپاهان بود که نشان داد هم وزارت ورزش و جوانان و هم نیروی انتظامی هنوز نتوانسته‌اند انتظام لازم و رفتار درست را در ورزشگاه‌ها حاکم کنند و لات‌ها میدان‌دار می‌شوند و مثل نقل و نبات دشنام ناموسی می‌دهند و اموال ملت را تخریب می‌کنند، وزیر ورزش باید بگوید چه زمانی ورزشگاه‌های ما مانند ورزشگاه‌های اغلب نقاط جهان نظم و انتظام پیدا می‌کنند تا مجلس به سؤال و استیضاح نرسد.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: نمونه دیگرِ کم‌توجهی دولت به مسائل فرهنگی و تربیتی را عدم نظارت بر پوشش اسلامی است، اجماع همه فقهاست که آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اعمال قانون است، وظیفه دولت اسلامی و نه مردم است.

مطهری ادامه داد: شرایط بد اقتصادی دلیل نمی‌شود که موضوع پوشش و حجاب به حاشیه رانده شود، در درجه اول ادارات دولتی و دانشگاه‌ها و سایر اماکن دولتی باید بر این امر نظارت داشته باشند، مسائل مربوط به عفاف از نظر قرآن برخلاف نظر غربی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است؛ وزارت کشور متولی اصل مسئله پوشش اسلامی در کشور است و وزیر کشور باید قبل از آنکه مجلس دست به اقدام عملی بزند، پاسخگو باشد.

وی یکی از مشکلات دولت دوازدهم را ضعف و سستی و تأخیر در تصمیم‌گیری دانست و گفت: به عنوان مثال لازم بود نرخ بنزین چند سال پیش افزایش یابد، اما دولت آنقدر تعلل کرد که در شرایط امروز کار دشواری است و شاید صلاح نیست، همین طور در تأمین حداقل کالاهای اساسی خانواده‌ها در قالب کوپن یا کالابرگ یک سال است که تعلل می‌کند، این کار دو سود دارد، یکی این که خیال خانواده‌ها، به‌خصوص اقشار کم‌درآمد از مواد مورد نیازشان راحت می‌شود و دیگر این که دشمن می‌فهمد که اراده مقاومت ایران برای درازمدت مستحکم است.

عضو کمیسیون فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: از همه ملت ایران می‌خواهم که شرایط سخت اقتصادی این روزها را با اخوّت و برادری اسلامی آسان کنند، هر خانواده توانمندی دست دو خانواده کم‌توان را بگیرند و مثلا ماهی یک میلیون تومان به او کمک کنند.