سفیر ایران در عمان تاکید کرد: قدس نماد فلسطین و همه مقدسات ملت‌های مسلمان است. برترین نماد وحدت که می‌تواند همه مسلمانان را از هر مرام و مسلک و مذهبی گرد هم آورد.

به گزارش مرور نیوز، مراسم روز جهانی قدس و سی امین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی با حضور علما، اندیشمندان، سفرای مقیم، دانشگاهیان، فعالان اقتصادی، جمعی از ایرانیان مقیم عمان در محل سفارت جمهوری اسلانی ایران در مسقط برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین نوری شاهرودی سفیر ایران در عمان در سخنانی در خصوص اهمیت روز قدس و نقش بی بدیل امام خمینی (ره) در این قضیه اظهار کرد: حمایت گسترده مادی و معنوی امام از فلسطین بیانگر اهمیت سرزمین‌های اسلامی در افکار امام و نهضت ایشان است. به گونه‌ای که امام (ره) توانست اهمیت این موضوع را به انسان‌های مخلص، شرافتمند و عاشقان مسلمان خود در داخل و خارج ایران انتقال دهد و به ایشان بفهماند که میان مبارزه با استبداد و مبارزه با اشغال فلسطین جدایی وجود ندارد و می‌توان گفت اگر جنگ تحمیلی ایران و عراق که مدت هشت سال به طول انجامید، نبود، قضیه فلسطین در جایگاه مهمتری قرار می‌گرفت چراکه امام (ره) و انقلاب امکان حمایت بیشتر از فلسطین را بدست می‌آوردند.

این دیپلمات ارشد ایرانی در مسقط تصریح کرد: بنابراین بررسی مسئله فلسطین بدون بررسی افکار امام خمینی درباره فلسطین ممکن نیست و بحث درباره این دو موضوع (امام و فلسطین) در واقع بحث درباره منافع امت اسلام و تلاش در راه قیام و آزادی است. پس قیام بدون فلسطین و آزادی، بدون اندیشه و نهضت امام (ره) امکان ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: شرایط کنونی محنت بار جهان اسلام متأسفانه فرصت مناسبی برای دشمنان فلسطین و قدس فراهم کرده تا بتوانند اقدامات تجاوزکارانه خود را اندکی به پیش ببرند اما یقیناَ در اشتباهی بزرگ گرفتارند. قدس بزرگ‌تر از آن است که بلعیده شود و فلسطین و ملت بزرگ و غیور آن بزرگ‌تر از آنند که فراموش شوند.

نوری شاهرودی تاکید کرد: قدس نماد فلسطین و همه مقدسات ملت‌های مسلمان است. برترین نماد وحدت که می‌تواند همه مسلمانان را از هر مرام و مسلک و مذهبی گرد هم آورد. آزادی قدس هدف والایی است که محور وحدت همه مسلمانان خواهد بود و همه ما در این مسیر باید از اختلافات خود گذر کنیم تا منافع و مصالح عالیه امت اسلامی محقق شود.

 

سفیر تهران در مسقط در ادامه سخنان خود افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران در رأس جبهه مقاومت به رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در حمایت از مبارزات مردم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی و حامیانش به خصوص آمریکای جنایتکار استوار ایستاده و ان شاءالله در روز قدس که مصادف با جمعه آخر ماه مبارک رمضان است به تعبیر مقام معظم رهبری به اذن الله دنیا شاهد خواهد بود که راهپیمایی روز جهانی قدس از گذشته پرشورتر برگزار خواهد شد.

در ادامه این مراسم حجهت الاسلام و المسلمین جوادی آملی (فرزند آیت الله جوادی آملی) نیز در سخنانی اظهار کرد: وحدت یکی از نعم الهی است که مقدور هیچکس نیست بوجود آورد بجز خدای سبحان و تنها او می‌تواند اکنون فضای متشتت و پراکنده عرب امروز را تبدیل به اخوت و وحدت کند. وحدت رحمانی است و اختلاف شیطانی است که این دو امر هرگز با یکدیگر جمع نمی‌شوند. اگر در سطح عالم اسلامی وحدت بوجود آید دیگر جنگ و جدالی پیش نخواهد آمد و احدی به خود اجازه تعرض نخواهد داد. وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در اندیشه حضرت امام وحدت در سه مقطع شکل پیدا می‌کند: یکی وحدت عالم اسلام دو م وحدت ادیان سماوی که قدس پایگاه و نمادآن است و سوم وحدت بشری.

در ادامه دو تن از اندیشمندان عمانی نیز به تشریح اهمیت موضوع قدس و فلسطین و نقش حضرت امام خمینی در زنده نگه داشتن و پیشبرد آن پرداختند و اشعاری نیز در این زمینه سروده شد.