معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه از رقم 23 هزار میلیارد تومانی که سهم دولت در پرداخت خسارت‌های ناشی از وقوع سیل است 3500 میلیارد تومان به خزانه تخصیص داده‌ایم .

به گزارش مرور نیوز، محمدباقر نوبخت در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین سه هزار میلیارد تومان منابع مالی برای بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل با استفاده از منابع داخلی، با بیان اینکه بر اساس گزارش قرارگاه بازسازی در سیل اخیر بالغ بر 38 هزار میلیارد تومان به ابنیه، زیرساخت‌ها و اموال مردم خسارت وارد شد، گفت: قرار بر این است که 23 هزار میلیارد تومان از ردیف‌های مختلف دولتی بودجه تامین شود و این رقم عمدتا از اعتبارات دولتی پرداخت می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در شرایط سختی قرار داریم و شدیدترین و ناجوانمردانه‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌ها در مورد ایران اعمال می‌شود تامین 38 هزار میلیارد تومان کار سختی است و قرار بر این است که 15 هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی تامین شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه معتقدم در خصوص نظام بانکی بی‌انصافی شده است، گفت: نظام بانکی همواره پاک بوده و نهایت امانت‌داری در سپرده‌های مردمی را داشته و اگر هم مشکلی ایجاد شد ناشی از فعالیت موسسات غیرمجاز بوده است.

نوبخت تاکید کرد:‌ موضوع موسسات غیرمجاز 36 هزار میلیارد تومان به دولت خسارت وارد کردند که بخشی از این خسارت از سوی نظام بانکی تامین شد.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه از رقم 23 هزار میلیارد تومانی که سهم دولت در پرداخت خسارت‌های ناشی از وقوع سیل است 3500 میلیارد تومان به خزانه تخصیص داده‌ایم، گفت: روز گذشته در هیات دولت پرداخت 3900 میلیارد تومان بابت وقوع سیل به تصویب رسید که هزار میلیارد تومان برای بخش راه، 1500 میلیارد تومان برای بازسازی اماکن شهری و روستایی و 1400 میلیارد تومان بابت جبران خسارت در حوزه آب برق و فاضلاب است.

نوبخت ادامه داد: در جلسه بعدی دولت، پرداخت خسارات در حوزه صنعت هم به تصویب نهایی می‌رسد.

وی با بیان اینکه تحمل 15 هزار میلیارد تومان از جبران خسارت‌های سیل  توسط نظام بانکی اقدام شایسته‌ای است گفت: امسال سال رونق تولید است و از تبصره 18 بودجه سال 98 برای اجرای هشت برنامه جهت رونق تولید استفاده می‌کنیم که برنامه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف در آن دیده شده است.

نوبخت با بیان اینکه قرار بر این است با اجرای این هشت برنامه حدود 980 هزار فرصت شغلی ایجاد شود گفت:‌ در حال حاضر وظایف و تعهدات همه وزارتخانه‌ها در اجرای این هشت برنامه مشخص است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: 45 هزار میلیارد تومان منابع مورد نیاز برای اجرای این هشت برنامه است که از منابع بانکی برای تحقق آن استفاده می‌کنیم.

نوبخت ادامه داد: در حالی که نظام بانکی همواره در مواقع بحران و مشکلات در کنار دولت بوده اعتراضاتی به عملکرد آنها می‌شود مبنی بر اینکه چرا تاخیر در پرداخت‌ها دارند.

وی گفت: پول نظام بانکی به غیر از بخشی از سرمایه اولیه آن عمدتا سپرده مردم است که بانک‌ها در قبال امانت‌داری سودی را هم به مردم می‌پردازند و اگر یک روز تاخیر در پرداخت این سودها باشد شاهد اعتراضات مردمی خواهیم بود.

وی گفت: تاکنون هیچ مشکلی در نظام بانکی برای مردم و دولت ایجاد نشده است گفت: بانک‌ها صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند اما امانت‌داری در سپرده‌های مردمی را به نحو احسن انجام می‌دهند و اگر هم مشکلی به وجود آمده بابت فعالیت موسسات مالی غیرمجاز بوده است.

معاون رئیس جمهوری تاکید کرد:‌ بانک‌ها در پرداخت‌ها باید نهایت دقت را داشته باشند تا مشکلی ایجاد نشود و اگر تاخیری هم وجود دارد به دلیل دقت برای جلوگیری از مشکلات است حال اگر فشار بر روی نظام بانکی به وجود بیاید و برای آنها فضاسازی کنیم به طور قطع شاهد وقوع مشکلاتی خواهیم بود و در عین حال عده‌ای هم دست به کمر می‌زنند و می‌گویند چرا پول‌ها برنگشت.

وی ادامه داد: اگر به دنبال برگشت پول‌ها به بانک هستیم بنابراین باید نهایت دقت در پرداخت‌ها را داشته باشیم که ممکن است تاخیری هم صورت بگیرد.

نوبخت با تاکید بر اینکه در خصوص نظام بانکی بی‌انصافی شده است گفت:‌ هر وقت که دولت دچار مشکل شد بانک‌ها در کنارش بودند و امروز هم تمام برنامه‌ها برای اشتغال‌زایی با حضور بانک‌ها انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت هر چه اعتبار دارد صرف فعالیت‌های عمرانی می‌کند، گفت: 66 هزار میلیارد تومان برای انجام طرح‌های عمرانی پیش بینی کرده‌‌ایم که تمام این اعتبارات را خود دولت پرداخت می‌کند و سال گذشته هم توانستیم بیشترین اعتبارات یعنی 54 هزار میلیارد تومان صرف فعالیت‌های عمرانی کنیم.

وی درباره پرداخت‌ها در حوزه خرید تضمینی گفت: تاکنون 3900 میلیارد تومان خرید تضمینی گندم انجام شده است با توجه به اینکه در ماه‌های اول سال دولت پولی ندارد و طبق قانون از تنخواه بانک مرکزی استفاده می‌کند تمام این پرداخت‌ها توسط نظام بانکی انجام اشده و توانسته‌ایم 3400 میلیارد تومان به کسانی که گندم فروختند پرداخت کنیم و 10 درصد از این مبلغ باقی مانده است.

نوبخت ادامه داد: هر چند ممکن است اشکالاتی در نظام بانکی وجود داشته باشد اما نمی‌توان خدمات ارزنده بانکی را نادیده گرفت.

وی گفت: در شرایطی که با کسری 51 درصدی بودجه مواجه هستیم، نظام بانکی بیشترین کمک را به دولت می‌کند.