مراسم روز ملی پناهنده در سالن غدیر همایش‌های وزارت کشور و با حضور رحمانی فضلی و ایوو فریسن نماینده کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، وزیر کشور در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: روز جهانی پناهنده اعتبار فرهنگی و انسانی است که مجمع ملل متحد در قطعنامه‌ای برای بیان همدردی و شفقت و کرامت پناهندگان نامگذاری کرده است.

وی افزود: این روز از یک سو بیانگر رنج انسان‌های زجر کشیده از جنگ داخلی، دخالت‌های خارجی، تروریسم و برخی بلایای طبیعی است و همچنین میدانی برای راستی‌آزمایی فرهنگ نوع‌دوستی، ایثار و کرامت انسانی است.

وزیر کشور تصریح  کرد: همچنین معیاری برای تشخیص تمایز سیاست‌های اعمالی دولت‌ها در عرصه بین‌المللی است. جابجایی گسترده پناهندگان فراتر از توان یک کشور است و حل این نیز در توان یک کشور نیست. 

عبدالرضا رحمانی فضلی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه با امواج گسترده میلیون‌ها پناهنده مواجه بوده و نه‌تنها از ورود آنان جلوگیری نکرده بلکه براساس آموزه‌های دینی و فرهنگی و فراتر از تعهدات بین المللی، این جمعیت عظیم را پذیرفته است‌.  علیرغم کمک‌های محدود بین المللی و شرایط ناشی از جنگ تحمیلی و تحریم‌ها، با اتکا به منابع داخلی به عنوان بزرگترین حامی پناهندگان در جهان در حوزه‌های آموزش، بهداشت و درمان و معیشت به‌مانند ایرانیان به این جمعیت پرداخته است.

وی خاطر نشان کرد: میزبانی از پناهندگان شامل ثبت‌نام رایگان 480 هزار نفر از فرزندان لازم‌التعلیم پناهندگان حسب فرمان مقام معظم رهبری در سال‌های 97 و 98 بوده است. صدور مدارک شناسایی برای حدود یک میلیون پناهنده، سوادآموزی به یک میلیون پناهنده، ارائه خدمات بهداشتی رایگان برای کلیه پناهندگان از بدو ورود تا کنون، تحت پوشش قراردادن پناهندگان در طرح بیمه خدمات درمانی همگانی ، صدور دفترچه بیمه رایگان برای اقشار آسیب‌پذیر به تعداد 92 هزار نفر با حمایت دفتر کمیساریای داخل ایران‌ و همچنین توزیع مواد غذایی و شارژ کارت‌های اعتباری تنها گوشه‌ای از خدمات گسترده جمهوری اسلامی ایران در قبال پناهندگان است.

وزیر کشور اظهار کرد: در طول چهارده، بار هزینه پناهندگان بر دوش جمهوری اسلامی ایران درحالی بوده که کمک‌های بین الماللی کمتر از هفت درصد از هزینه‌هایی است که ما به طور مستقیم در این زمینه صرف کرده‌ایم. 

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود جامعه بین‌المللی علاوه بر کمک به کشورهای مبدأ و انجام وظیفه انسانی و قانونی خود، براساس راه‌حل‌های راهبردی کمیساریای عالی پناهندگان مبنی بر ایجاد زمینه بازگشت داوطلبانه، تعهدات خود را به کشورهای مهاجر‌پذیر کمک کنند. 

وی اضافه کرد: تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران موجب اخلال در خدمت‌رسانی به پناهندگان شده و منجر به جلوگیری از سیل مهاجرت‌ها به غرب خواهد بود.کمک به کشورهای مبدأ برای ایجاد ثبات با هدف بازگشت پناهجویان و عدم ادامه مهاجرت، کمک به کشورهای مقصد و کمک به کشورهای مسیر‌ برای جلوگیری از بی‌ثباتی در کشور برای کاهش پناهجویان در جهان‌ مورد نظر کشورهای درمعرض مهاجرت باشد.

وزیر کشور تصریح کرد: امیدوارم کاری کنیم تا پناهندگی عینیت خارجی نداشته باشد و این شدنی نیست مگر اینکه دست به دست هم دهیم و برای توسعه پایدار و صلح و امنیت تلاش و کوشش کنیم.