در نشست امروز هیئت دولت که به ریاست حجت الاسلام روحانی برگزار شد، سازمان اداری و استخدامی کشور گزارش بررسی جایگاه ایران در مقایسه با سایر کشور‌های جهان و منطقه را براساس شاخص‌های بین‌المللی در جلسه امروز هیئت وزیران ارائه کرد.

به گزارش مرور نیوز، این ارزیابی در ۹ محور گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیرساخت، محیط زیست ، اقتصادی، علم، فناوری و آموزش، بهداشت، دولت و بخش حاکمیتی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و بر این اساس وضعیت و نمره ایران در جهان تعیین شده است.

براساس این گزارش، ایران در محورهای بهداشت و آموزش، علم و فناوری، محیط زیست و گردشگری در مقایسه با منطقه و جهان جایگاه بالاتری را کسب کرده است.

طبق آمار ارائه شده، کشورمان در محور بهداشت و شاخص واکسیناسیون جایگاه نخست در منطقه و جهان را به خود اختصاص داده است؛ همچنین براساس گزارش بانک جهانی، در شاخص «واکسیناسیون سه گانه» که بیانگر «درصد کودکان سنین ۱۲ تا ۳۲ ماه است که قبل از ۱۲ ماهگی واکسیناسیون کامل را دریافت کرده‌­اند»  در سال ۲۰۱۷ در جایگاه نخست منطقه و جهان قرار گرفته‌­ایم.

همچنین جایگاه ایران در سال ۲۰۱۸ در نرخ «تولد سالیانه در هر هزار نفر جمعیت» که گویای «تعداد تولد از هر هزار نفر در طول یک سال» است برابر با شاخص متوسط جهانی و منطقه بوده است.

افزون بر این، براساس اطلاعات پایگاه بانک جهانی و اداره مرجع جمعیت بطور کلی در ایران نرخ مرگ و میر به ویژه از نظر میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال و نوزادان نسبت به منطقه و جهان پایین‌­تر است.

براساس داده‌­های مجمع جهانی اقتصاد، کیفیت آموزش ابتدایی ایران از شاخص منطقه بالاتر بوده و با شاخص جهانی برابر است؛ بطوری که رتبه دوم منطقه و ۲۵ جهان را در تعداد افراد ثبت نامی در تحصیلات عالی کسب کرده است.

طبق گزارش سازمان جهانی،مالکیت فکری در حوزه نوآوری و براساس هفت معیار نهاد، سرمایه انسانی و پژوهشی، زیرساخت، پیچیدگی بازار، پیچیدگی کسب و کار، خروجی دانش و فناوری و خروجی‌­های خلاق، ایران از میانگین منطقه بالاتر است.

همچنین ایران در شاخص‌­های مهارت‌­ها و دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه دولت الکترونیک، جایگاه بالایی نسبت به میانگین منطقه و جهان دارد.

براساس پایگاه اطلاعاتی بانک جهانی، ایران در محور زیرساخت، شاخص طول خطوط راه­‌آهن رتبه سوم را در منطقه به خود اختصاص داده است. همچنین طبق اعلام مجمع جهانی اقتصاد در محور کیفیت عرضه برق نسبت به متوسط منطقه و جهان جایگاه بالاتری را دارا هستیم.

طبق این گزارش، در حوزه محیط زیست نیز، شاخص دسترسی شهری به منبع آبی سالم در ایران با شاخص جهانی و منطقه برابری دارد.

همچنین در شاخص ایمنی و امنیت در گردشگری، عملکرد ایران به منطقه و جهان نزدیک است.

هیئت وزیران به پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور، لایحه قانون نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی را با هدف مدیریت و پیشگیری از تعارض منافع و اعلام موقعیت هایی که به این امر منجر می شود، بررسی و تصویب کرد.

در این لایحه، اشخاص مشمول، مصادیق موقعیت ­های تعارض منافع، راهکارهای مواجهه با موقعیت ­های تعارض منافع و پیش‌بینی ضمانت اجرای نقض مقررات در دو سطح تخلف و جرم بیان شده است.

تعدادی از مواد این لایحه به تصویب رسید و ادامه بررسی آن به جلسه بعدی دولت موکول شد.

هیئت وزیران آیین نامه اجرایی مربوط به ارتقای سطح آگاهی، پذیرش اجتماعی و مشارکت افزایی در دستیابی به توسعه پایدار برق هسته ای را به تصویب رساند.