کارشناس مسائل استراتژیک با تاکید بر فرصت هایی که ترامپ می تواند برای ایران ایجاد کند گفت: برنامه ترامپ برای بازنگری برجام می تواند شرایط جدیدی برای بیان مطالبات ما نیز فراهم کند.

به گزارش گروه سیاسی مرور نیوز، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با پیروزی دونالد ترامپ به پایان رسید. اما این آغاز راهی برای بسیاری از کشورها است که نمی‌دانند مرد تازه کار دنیای سیاست قرار است چه راهبردی در قبال دنیا در پیش گیرد. در همین راستا گفتگویی با محمود رضا امینی، کارشناس مسائل استراتژیک، انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

رویکردهای سیاسی ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران چه خواهد بود؟

واقعیت این است که سیاست‌های اصلی آمریکا و راهبردهای این کشور در تعاملات بین‌المللی در قالب احزاب قرار ندارد. در واقع نظام سیاسی آمریکا به نحوی است که عملا احزاب حتی از نظر عملیاتی و یا سطح تاکتیکی خیلی دستشان باز نیست. از این رو تفاوت چندانی میان احزاب این کشور در برخورد با مسائل وجود ندارد.

اما ترامپ که هیچ تجربه سیاسی خصوصا در مسائل بین‌الملل ندارد، بیشتر نگاهش معطوف به داخل خواهد بود. او فرد کاسب کاری است که همواره معاملاتش بر پایه دلار است. به همین دلیل گمان نمی‌رود شاهد تغییر خاصی در سیاست خارجی آمریکا در رابطه با ایران و یا منطقه باشیم. بلکه صرفا ترامپ با تغییر در برخی ابزارهای کنش گری درصدد افزایش منافع مالی و کاهش هزینه‌های آمریکا در برخورد با خاورمیانه است. با این حال آمدن ترامپ به معنای ایجاد فضایی است که می‌تواند هم تهدید باشد و هم فرصت. در این شرایط ما باید این ظرفیت را داشته باشیم که تهدیدات را تبدیل به فرصت کنیم.

رئیس جمهور جدید آمریکا اعلام کرده است در نظر ندارد هزینه‌های داعش را بپردازد و یا از حامیان این تفکر پشتیبانی کند. این همان فرصتی است که باید از آن استفاده کنیم. در صورت کاسته شدن حمایت‌های مالی آمریکا، فشار تروریست‌ها نیز کم خواهد شد.

همچنین ترامپ گفته نمی‌خواهد در عراق هزینه کند و یا هزینه کنش گری کشورهایی مثل عربستان را بپردازد. این موضوع نیز  می‌تواند توازن قوا را در خاورمیانه تغییر دهد. وی در مخالفت با برجام از لزوم بازنگری در این توافق خبر داده که با توجه به اینکه ما نیز در برجام متضرر بوده‌ایم باید از آن استقبال کنیم و این بار اقتصاددان های ما با آمریکا سر میز مذاکره بنشینند.

در واقع این چالش ها در نهایت به نفع ایران خواهد بود اگر بتوانیم از فرصت به سرعت بهره برداری کنیم. به ویژه آنکه روحیه کاسب کارانه ترامپ شرایط معامله را فراهم کرده است.

آیا با توجه به مبانی انقلابی جمهوری اسلامی ایران، مقامات کشور حاضر می‌شوند با ترامپ معامله کنند؟

اگر معامله را تعامل ببینیم و تعامل با حفظ ارزش‌ها باشد، شکی نیست این معامله صورت می‌گیرد. ضمن آنکه ما ارزش‌هایی داریم که بعضا ساختگی هستند و احساسی مانند نفس گفتگو با آمریکا. اما این ارزش که آمریکایی‌ها دروغ گو هستند یک ارزش اصیل است و نباید هرگز فراموش شود. فراموش کردن ارزش‌های انقلابی این چنینی در سایه ولایت فقیه هرگز صورت نمی‌گیرد.

پس از مخالفت ترامپ با برجام، برخی از مقامات کشورمان نسبت به این موضع رئیس جمهور جدید آمریکا که هنوز رسما هم وارد ساختار سیاسی این کشور نشده، واکنش نشان دادند. این اقدام چه لزومی داشت و آیا به نوعی بزرگنمایی سخنان ترامپ نبود؟

برجام موضوعی بود که مصرف انتخاباتی خوبی در آمریکا داشت. حال وقتی که این مساله برای کاندیداها ریاست جمهوری این کشور اینقدر مهم است ما نیز باید به واکنش ها حساس باشیم. ضمن آنکه سایر کشورها مثل فرانسه و عربستان نیز در این رابطه عکس العمل نشان دادند. از سویی مواضع مقامات ایران در یک خط فکری است.

البته در این فضا ما نباید مدعی برجام باشیم. زیرا ما نیز در آن متضرر بودیم. از این رو باید از این فضا استفاده کنیم و با معامله گری مطالباتمان را مجددا طرح کنیم.

سلامت انتخابات آمریکا را شما چطور ارزیابی می کنید؟

به طور کلی در انتخابات آمریکا نیز سلامت 100 درصدی نیست. اما این شکل از رای گیری نهادینه شده است. اینکه به رغم رای بالای مردم، رای الکترال تعیین کننده باشد برای ما قابل قبول نیست هرچند این رویه از ابتدا در این کشور مدل پذیرفته شده بوده است.